۰ نفر

زنده یا مرده‌بودن رهبر کره‌ شمالی همچنان در ابهام

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۰۷
کد خبر: 434664
زنده یا مرده‌بودن رهبر کره‌ شمالی همچنان در ابهام

بازار شایعه درباره سلامتی رهبر کره‌شمالی یک روز بعد از سفر هیئت پزشکی چینی داغ‌تر هم شده است تا با گذشت بیش از یک هفته، عده‌ای بر این باور باشند که کیم جونگ اون مرده است؛ حتی اگر در بحبوحه این گمانه‌زنی‌ها، رادیوی رسمی این کشور در گزارشی از قدردانی کیم جونگ اون از کارگران شرکت‌کننده در ساخت شهر سامجیون خبر بدهد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، رادیوی دولتی کره شمالی در گزارشی گفت فرمانده کیم جونگ اون مراتب قدردانی خود را از کارگرانی که صادقانه و با قدرت در ساخت سامجیون شرکت داشتند، اعلام کرده است؛ کارگرانی که با قدرت و از صمیم قلب در ساخت مرکز برق مشارکت داشتند و هرگز اعتماد به حزب و اعتماد خود را در هیچ لحظه‌ای از دست ندادند. این در حالی است که در این گزارش هیچ سخنی از وضعیت سلامت رهبر کره‌ شمالی یا فعالیت‌های او به میان نیامد.
 
گرچه منابعی در چین و ژاپن از فوت رهبر کره‌ شمالی خبر داده‌اند، اما این گزارش‌ها قابل تأیید نیست و وضعیت جسمانی اون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بر اساس گزارش‌ها، یک پزشک چینی که گمان می‌رود بخشی از تیم اعزامی برای درمان کیم جونگ اون باشد، گفته است تأخیر در انجام یک اقدام پزشکی کوچک روی قلب منجر به بیماری شدید اون شده است. درمقابل برخی از منابع هم می‌گویند اون بعد از جراحی قلب در آستانه مرگ قرار گرفت و زندگی نباتی دارد و هیچ امیدی به احیای او نیست. در این حال رئیس «جمعیت دوستی کره» که انجمنی تحت حمایت پیونگ‌یانگ است، این ادعاها را رد می‌کند.
 
استقرار قطار اختصاصی در منطقه تفریحی
همچنین یک مرکز ناظر بر کره شمالی در واشنگتن می‌گوید، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که قطار اختصاصی کیم جونگ اون از روز ۲۱ آوریل تا ۲۳ آوریل در «ایستگاه رهبری» منطقه تفریحی ونسان مستقر بوده است. این مرکز می‌گوید نمی‌توان بر مبنای استقرار قطار مخصوص در این ایستگاه درخصوص سلامتی رهبر کره شمالی گمانه‌زنی کرد، اما این می‌تواند به نوعی احتمال حضور کیم جونگ اون را در این محل ساحلی شرق کشور افزایش دهد. این خبر در حقیقت تأکیدی بر گزارش وب‌سایت سی‌ان‌ان است که گزارش داده بود کیم جونگ‌ اون 12 ماه آوریل تحت عمل جراحی قلب و عروق قرار گرفته است و هم‌اکنون در ویلایی تحت درمان قرار دارد. انتشار گزارش و گمانه‌زنی در مورد وضعیت سلامت رهبر کره شمالی تازگی ندارد و کم‌وبیش آشکار است که او از تندرستی مناسبی برخوردار نیست و احتمالا بیماری‌ یا بیماری‌هایی دارد. درعین‌حال از چاقی رنج می‌برد و گفته می‌شود سیگار زیاد می‌کشد. در پاییز سال ۲۰۱۴ نیز کیم برای مدت ۴۰ روز از انظار عمومی پنهان بود تا بالاخره دوباره دیده شد، درحالی‌که می‌لنگید. سازمان اطلاعاتی کره‌ جنوبی در آن زمان گزارش داد که او تحت عمل جراحی مچ پا قرار گرفته بود. کیم جونگ اون 36 ساله در سال ۲۰۱۱ پس از مرگ پدرش، رهبری کره ‌شمالی را در دست گرفت. از آن زمان تاکنون در این کشور هرگز بحثی درخصوص جانشین احتمالی او در عرصه عمومی مطرح نشده است. به دلیل سیستم بسته این کشور مشخص نیست که فرزندان او دقیقا چندساله هستند. بااین‌حال، رسانه‌ها از خواهر کیم جونگ اون، کیم یو جونگ 31 ساله به‌عنوان جانشین بالقوه او یاد می‌کنند. او هم‌اکنون نقش مهمی در حزب حاکم دارد و احتمالا حمایت بخش‌های کلیدی را پشت‌سر خود دارد.