۰ نفر

بدهی ده‌ها میلیون دلاری ترامپ به یک بانک دولتی چین

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۲۴
کد خبر: 434337
بدهی ده‌ها میلیون دلاری ترامپ به یک بانک دولتی چین

در سال 2012 یک شرکت فعال در حوزه املاک یک میلیارد دلار برای ساخت گران‌ترین ساختمان ترامپ در نیویورک به وی بودجه تخصیص داده که 211میلیون دلار آن از یک بانک دولتی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک شرکت فعال در حوزه مستغلات که ترامپ هم سهامدار آن است در سال 2012 برای تملک مجلل‌ترین برج زیر مجموعه ترامپ یک میلیارد دلار وام گرفته که 211 میلیون دلار آن از بانک دولتی چین بوده است.

در صورتی که ترامپ بتواند در دور دوم ریاست جمهوری رأی بیاورد، سررسید بازپرداخت این وام به خاطر برج این شرکت در منهتن که ترامپ 30 درصد در آن سهم دارد، در اواسط دور بعدی ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود. 

با توجه به آن که ارزش این برج بالای یک میلیارد دلار ارزش دارد، سهام 30 درصدی ترامپ در این برج یکی از ارزشمندترین دارایی‌های وی به شمار می‌رود. 

در زمان رقابت‌های انتخاباتی پیش از پیروزی به عنوان رئیس جمهور آمریکا،‌ تملک این برج توسط خانواده ترامپ سر و صدای زیادی بپا کرد، اما وام چینی‌ها برای تملک این برج گران قیمت در آن زمان مورد غفلت رقبای ترامپ قرار گرفت. 

حالا نکته مبهم اینجاست که در حالی که ترامپ جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا را گزینه مد نظر چینی‌ها و یک هدیه به حزب کمونیست چین عنوان کرده، ترامپ چه رابطه‌ای با بانک دولتی چین دارد؟

اخیرا بانک دولتی چین اعلام کرده که سهم خود در فاینانس تخصیص داده شده برای خرید برج منهتن را چند هفته بعد از تخصیص آن در سال 2012 فروخته است. 

با این حال اما اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی پس از فروش این فاینانس توسط بانک دولتی چین، این بانک همچنان یکی از تأمین کنندگان برج منهتن بوده است. 

بنا به سندی که از سوی دفتر مالی شهر نیویورک در سال 2017 منتشر شده، بانک چین یکی از طرف‌هایی بوده است که از برج مذکور منتفع بوده است. 

بانک دولتی چین گفته این یک اشتباه فنی است، اما در چند مرجع دیگر نیز نام طرف چینی به عنوان طرف‌های منتفع در برج یاد شده در منطقه منهتن به چشم می‌خورد.

تاکنون مؤسسه ورنادو که 70 درصد آن را در اختیار دارد، در مورد جزئیات این تعامل مالی اظهارنظر نکرده و کاخ سفید و سازمان ترامپ هم در این باره سکوت کرده‌اند.

نکته اینجاست که ترامپ بارها با استناد به تعامل 1.5 میلیارد دلاری این بانک با شرکای پسر بایدن به نام هانتر به وی حمله کرده است. 

طرفداران ترامپ مدعی هستند که پسر بایدن چند هفته پیش از این تعامل مالی با پدرش در زمان معاونت ریاست جمهوری آمریکا به چین سفر کرده است. 

کمپین ترامپ تلاش می‌کند تا نشان دهد بایدن در مقابل چینی‌ها از موضع ضعف عمل می‌کند، اما اخیرا این حملات ترامپ از سوی طرف مقابل با روی کار آوردن برخی ابهامات نسبت به تعاملات متعدد ترامپ و زیر مجموعه‌های آن و طرف‌های چینی پاسخ داده شده است که البته همکاری ترامپ با چینی‌ها محدود به وام چند صد میلیارد دلاری برای خرید برج منهتن نبوده، بلکه در حال حاضر دو شرکت دولتی چینی در حال ساخت دو ملک لوکس در اندونزی و امارات برای ترامپ هستند. 

از طرف دیگر چین به ترامپ و دخترش که هم اکنون به عنوان مشاور رئیس جمهور فعالیت می‌کند، نشان تجاری اعطا کرده و جرد کوشنر هم به عنوان داماد ترامپ حداقل در یک معامله با سرمایه گذاران چینی دخیل بوده است.