۰ نفر

بررسی نتایج تحقیقات درباره واکسن کرونا ممکن است ماه‌ها طول بکشد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۲۹
کد خبر: 433995
بررسی نتایج تحقیقات درباره واکسن کرونا ممکن است ماه‌ها طول بکشد

عضو ارشد گروه تحقیقات دانشگاه آکسفورد انگلیس اعلام کرد که آزمایش بالینی واکسن کرونا (کووید-۱۹) با دو داوطلب آغاز شده اما بررسی نتایج قطعی در این زمینه و اجرای برنامه گسترده واکسیناسیون ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اندرو پولارد» رئیس بخش واکسن گروه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد انگلیس روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی افزود،‌ علت اینکه در این تحقیقات به دو نفر بسنده کردیم این بود که اطمینان حاصل کنیم واکسن‌ها آثار ناخواسته‌ای را به‌دنبال نداشته باشد.

وی افزود: ما این افراد را در چند روز آینده از نزدیک تحت نظر داریم و اگر نتیجه موفقیت آمیز بود تعداد بیشتری از افراد را مورد آزمایش قرار خواهیم داد.

این دانشمند انگلیسی عنوان کرد که انتظار ندارند ظرف ۱۰ روز تا دو هفته آینده از تزریق واکسن نتیجه مطلوبی را کسب کند. او همچنین این نظریه را رد کرد که افراد واکسینه شده کنار مبتلایان به کرونا قرار گرفته، چون ممکن است این اقدام خطراتی را برای هر دو طرف به دنبال داشته باشد. به گفته وی، افراد واکسینه شده متعاقبا در تماس با افراد جامعه قرار می‌گیرند تا سطح موفقیت کار اندازه‌گیری شود. 

پولارد یادآور شد که دانشمندان هنوز درباره کووید-۱۹ به مدل مشخص نرسیده و نمی‌دانند که تزریق چه میزانی از واکسن به بدن مجاز است. وی با بیان اینکه درمان کرونا هنوز کشف نشده افزود؛ هر اقدامی در این مزینه باید با احتیاط زیادی انجام شود.

دانشمندان دانشگاه اکسفورد انگلیس مشغول تحقیق روی ساخت واکسنی برای کرونا هستند که اطمینان دارند ۸۰ درصد اثر بخش خواهد بود. گفته می‌شود که این واکسن از ویروس بدون خطر شامپانزه و کرونا تولید شده که قدرت بدن را دربرابر سایر بیماری‌ها افزایش خواهد داد. 

دولت انگلیس با اتکا به ادعای دانشمندان این کشور، پیش از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌های بالینی، کار تولید این واکسن را آغاز کرده، تا پاییز امسال به تولید انبوه برسد.

«سارا گیلبرت» رئیس گروه تحقیقات دانشگاه آکسفورد با اشاره به تجربه پیشین ساخت واکسن، اطمینان دارد که نمونه کرونا با موفقیت تولید خواهد شد. او می‌گوید: البته که واکسن جدید باید مورد آزمایش قرار گیرد و نتایج آزمایش‌های بالینی را بررسی کنیم. اما از این فناوری برای ساخت واکسن‌های زیادی استفاده کرده‌ایم و درباره اثر بخشی این واکسن از درجه اطمینان بالایی برخورداریم.

کارشناسان معتقدند اجرای برنامه گسترده واکسیناسیون کرونا تا پایان سال جاری میلادی امکان پذیر نیست و مردم باید با شکل جدید زندگی در سایه شرایط قرنطینه خو بگیرند.

با این حال فشارهای داخلی برای خروج از شرایط قرنطینه بالا گرفته و اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار به دولت هشدار داده‌اند که تداوم این وضعیت اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.

دولت قصد دارد تا از طریق اجرای طرح غربالگری سلامت، به تدریج از شرایط قرنطینه خارج شود اما با توجه به کمبود کیت‌های آزمایشگاهی، موفقیت این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.