۰ نفر

موفق‌ترین کشورها در کنترل کرونا +عکس

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۵۴
کد خبر: 433845
موفق‌ترین کشورها در کنترل کرونا +عکس

شیوع گسترده کروناویروس موجب خانه‌نشینی ساکنان شهرهای مختلف جهان شده و کشورهای مختلف طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را برای کاهش انتشار این ویروس در پیش گرفتند، حال برخی کشورها با اجرای زودهنگام این طرح‌ها موجب کاهش روند ابتلا به بیماری کووید-19 شدند اما برخی دیگر به دلایل مختلف در اجرای طرح‌ فاصله‌گذاری اجتماعی درنگ کردند.

به گزارش ساینس، تاخیر در اجرای طرح‌های پیشگیری از شیوع کروناویروس در برخی کشورها موجب افزایش تعداد مرگ و میر و همه‌گیری شدیدتر شد اما عملکرد زودهنگام برخی حکومت‌ها با کنترل بیماری در این کشورها همراه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، همه‌گیری بیماری سارس و مرس موجب ترس در بسیاری از نقاط جهان شد، هرچند هیچ‌یک از این بیماری‌ها مانند کروناویروس جدید نبودند اما تجربه‌ای برای مقابله با بیماری کووید-19 در نقاط درگیر با این بیماری‌ها فراهم کرد تا این کشورها برای بیماری‌های همه‌گیر آینده آماده شوند.

درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان همه‌گیری این بیماری را جدی نگرفتند، برخی دیگر اقدامات جدی در مراحل اولیه شیوع بیماری اتخاذ کردند و این عملکرد موجب موفقیت بهتر و بیشتر در کنترل بیماری کووید-19 شد.

تایوان

تایوان اقدامات پیشگیری‌کننده را قبل از شناسایی اولین ابتلا به این بیماری در تاریخ 21 ژانویه آغاز کرد. این اقدامات شامل هشدارهای سفر، کنترل سلامت در فرودگاه‌ها و آمادگی بخش‌هایی برای قرنطینه بود.

در تایوان با تایید اولین ابتلا به این بیماری روزانه جلسات توجیهی برگزار و وضعیت کشور در ابتلا به این بیماری و عملکرد دولت و رعایت اصول بهداشتی توسط شهروندان اعلام شد.

سنگاپور     

سنگاپور نیز در مراحل اولیه اطلاع‌رسانی به مردم را آغاز کرد تا از انتشار اخبار نادرست پیشگیری کند. حضور مقامات عالی‌رتبه در جلسات توجیهی روزانه اولین گام مهم در این زمینه بود و به دلیل اینکه شاید برخی افراد این جلسات توجیهی را از طریق تلویزیون دنبال نکنند از رسانه‌های اجتماعی برای آگاهی بخشی به مردم نیز استفاده شد.

اتاق فکر دولت سنگاپور به‌سرعت یک سیستم هشدار چندزبانه در واتس اپ، پرکاربردترین شبکه اجتماعی این کشور ایجاد کرد. با این روش پیام‌های بهداشتی به تعداد بیشتری از شهروندان این کشور ارسال و از انتشار اخبار نادرست پیشگیری شد.

کره جنوبی

عملکرد کره جنوبی نیز بسیار موفقیت‌آمیز بود. به دلیل اینکه افراد ناقل بدون علایم غیرقابل شناسایی هستند، باید افراد تحت آزمایش قرار گیرند. سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه کرده تا حد امکان افراد تحت آزمایش قرار گیرند اما این مورد به دلیل محدودیت آزمایش و یا دلایل دیگر در برخی کشورها اجرا نمی‌شود. اما کره جنوبی در همان آغاز شیوع این بیماری آزمایش‌های گسترده‌ای را برای شناسایی افراد مبتلا اجرا کرد. البته ایسلند نیز همین روش را اتخاذ کرد و در حال حاضر بسیاری از افراد را تحت آزمایش قرار داده است.

نیوزیلند

نخست‌وزیر نیوزیلند نیز با اقدامات زودهنگام جان بسیاری از شهروندان این کشور را نجات داد. در هر کشوری کروناویروس وارد شد موجی از اضطراب و پریشانی ایجاد کرد البته در برخی از کشورها قبل از ورود چنین اضطرابی رخ داد به همین دلیل این کشورها روزانه پیام واضحی از خطرات جدی این بیماری برای شهروندان ارسال می‌کردند تا با این موضوع جدی‌تر برخورد کنند.

نخست‌وزیر نیوزیلند نیز به مردم کشورش اعلام کرد اقدامات پیشگیری زودهنگام باوجود 102 نمونه تایید شده موفقیت‌آمیز خواهد بود وی با مهربانی در این شرایط مملو از اضطراب و نگرانی به مردم کشورش گفت: "قوی و مهربان باش".  

آلمان

عملکرد آلمان نه به دلیل موفقیت در مهار بیماری بلکه به دلیل واکنش به این بیماری بسیار جالب‌توجه است. آلمان تعداد قابل‌توجهی از افراد را آزمایش کرد (و همچنان به این کار ادامه می‌دهد)، اما عملکرد متمایز آن با سایر کشورهای اروپایی ردیابی زنجیره‌های عفونت است. این روش به ایجاد فهرستی از افراد پرخطر کمک می‌کند و باعث افزایش میزان بقای بیماران شده است. از بین تمام کشورهایی که به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته‌اند، میزان نجات بیماران در آلمان به‌مراتب بیشتر از دیگر کشورهاست.

عملکرد اقتصادی و فناوری در کشورهای موفق در کنترل کووید-19

کشورهای آلمان و نیوزیلند سلامت را به اقتصاد ترجیح دادند. تعداد زیادی از بیمارستان‌های آلمان موردانتقاد اقتصاددانان به دلیل بی‌فایده بودن قرارگرفته‌اند، اما بخشی از آن به دلیل وجود سیستم بهداشتی گسترده موجب پیشگیری از مرگ‌ومیر بیماران شده‌اند. در همین حال، نیوزیلند با قرنطینه زودهنگام خود (که موردانتقاد بسیاری از مشاغل محلی قرار گرفت) نشان داد که زندگی مردم مهمتر از اقتصاد است. نخست‌وزیر این کشور گفت: "مرگ‌ومیر جمعیت نیز برای اقتصاد بد است."

کره جنوبی و ایسلند نیز بخش‌های خصوصی را درگیر سرمایه‌گذاری کردند. کره جنوبی شرکت‌های خود را به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه پزشکی در تجهیزات آزمایشگاهی این بیماری و ماسک صورت تشویق کرد. در همین حال، مشارکت دولتی و خصوصی ایسلند بین بیمارستان دانشگاه ملی ایسلند و شرکت بیوفناوری "دی کد ژنتیک" این کشور را قادر ساخت تا 10درصد از 300هزار نفر جمعیت خود را طی یک هفته مورد آزمایش قرار دهد و هدف این پروژه آزمایش همه افراد این کشور است.

آلمان در مراحل اولیه واقع‌بین بود و هرچند رهبران سیاسی دوست ندارند بیان‌کننده اخبار بد باشند اما آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در اوایل مارس بر اساس پیش‌بینی‌های پزشکی اعلام کرد 60 درصد جمعیت آلمان به این بیماری مبتلا خواهند شد. شنیدن این میزان ابتلا سخت، اما مقابله با این مقیاس چالش‌برانگیز بود.

متاسفانه  برخی از موفقیت‌های اولیه باعث می‌شوند خیلی زود روش‌های پیشگیری قبلی کمرنگ شوند، خواه به دلیل خوش‌بینی، رضایت از خود یا چیز دیگری، به همین دلیل کشورهایی مانند سنگاپور و ژاپن شاهد موج دوم عفونت شدند.

در همین حال، هنگ‌کنگ موفق شد تعداد عفونت‌های جدید روزانه را به کمتر از 10 نفر کاهش دهد  و عفونت‌های جدید کره جنوبی نیز به دلیل ظرفیت آزمایش‌های گسترده، هرروز کاهش می‌یابد و تمامی این موارد بیانگر این است که اگر قصد کاهش قرنطینه دارید ادامه آزمایش‌های دسته‌جمعی مهم است.

ایسلند استفاده از فناوری را با حفظ حریم خصوصی در اولویت قرار داده است. این فناوری می‌تواند نقش مهمی در مدیریت بیماری همه‌گیر داشته باشد  و نتایج قابل‌توجهی در کشورهایی مانند کره جنوبی یا تایوان نیز به همراه داشته است. بااین‌حال، درحالی‌که کارآمد است اما استفاده از این فناوری‌ها موجب نقض حریم شخصی می‌شود و در بسیاری از کشورها به‌سختی قابل‌قبول است اما ایسلند موفق به یافتن راهی برای رفع این مشکل شد.

البته دیگر کشورها نیز روش‌هایی در این مورد ارائه کردند اما ایسلند عملکرد سریع‌تری در تهیه یک برنامه مورداستفاده برای بخش قابل‌توجهی از جمعیت ایسلند ارائه کرده است. این برنامه ویروس را با ایجاد نقاط سیاه مربوط به کاربری که در آن قرارگرفته است، نشان می‌دهد و این نقاط به‌طور داوطلبانه به اشتراک گذاشته می‌شود و هرلحظه می‌توان آنها را خاموش کرد و این‌یک تمایز مهم در تفاوت این برنامه با سایر برنامه‌هاست.

موارد ذکرشده تجربه موفق برخی از کشورها در کنترل این بیماری بود و می‌تواند الهام‌بخش سایر کشورهای درگیر این بیماری و یا کشورهایی که هنوز درگیر نشدند باشد.