۰ نفر

رونمایی کرونا از جانشین خانم صدراعظم

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 433795
رونمایی کرونا از جانشین خانم صدراعظم

مدیریت ملی مقابله با ویروس کرونا در آلمان را آنگلا مرکل، صدراعظم و «ینس شپیل»، وزیر بهداشت دولت او هدایت می‌کنند اما خلاف تصورها، این روزها تأثیرگذارترین فرد در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا یک فرماندار ایالتی است: «مارکوس زودر»، رئیس دولت منطقه‌‌ای ایالت باواریا، مهم‌ترین ایالت آلمان.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این سیاست‌مدار 53‌ساله از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، در جریان مدیریت بحران در ایالت باواریا به‌ویژه با صدور اعلامیه‌های آمرانه درباره قرنطینه و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، انجام آزمایش‌های گسترده از مردم و دیگر اقدامات بهداشت عمومی، توجه افکار عمومی در سراسر آلمان را به خود جلب کرد.

جلب نظر افکار عمومی و رسانه‌های آلمان به‌سوی زودر صرفا به دلیل اقدامات و تصمیمات او نیست. به‌طورکلی اقدامات زودر، مانند دیگر نخست‌وزیران ایالت‌های آلمان با تأیید دولت فدرال این کشور صورت گرفته است. از سوی دیگر نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که زودر از حمایت بی‌سابقه 94درصدی در ایالت باواریا برخوردار است. اما آنچه توجه‌ها را به سمت او جلب کرده، هیچ‌کدام از این دو مورد نیست. سبک متمایز و منحصربه‌فرد رهبری او باعث شده تا نامش به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های صدراعظمی آلمان پس از کناره‌گیری مرکل در پایان سال 2021 مطرح شود.

برای آنهایی که خارج از آلمان هستند، به دلایلی منطقی ممکن است نام زودر کاملا ناآشنا باشد؛ تا قبل از بروز بحران کرونا، این سیاست‌مدار تندخوی اهل نورنبرگ، دو سالی بود که رئیس دولت منطقه‌‌ای باواریا شده بود. زودر حدود یک سال بعد از آن‌هم به رهبری اتحاد سوسیال‌ مسیحی در ایالت باواریا رسید. این حزب خواهرخوانده حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل خوانده می‌شود. بااین‌حال زودر در یکی، دو سال اخیر چندان مورد توجه نبود و شیوع ویروس کرونا فرصتی را در اختیار زودر قرار داد تا خودی نشان دهد. اولین دستورها برای قرنطینه و تعطیلی مدارس و کسب‌وکارها از سوی زودر صادر شد. در کمتر از یک ماه، زودر به محبوب‌ترین سیاست‌مدار آلمان تبدیل شد و محبوبیت او حتی از آنگلا مرکل هم فراتر رفت. این تحولات باعث شد تا محاسبات میان احزاب محافظه‌کار و متحدان مرکل برای تعیین صدراعظم بعدی آلمان دچار تغییر و تحولاتی شود. زودر در این مدت در کنار تصمیم‌گیری‌های قاطع برای حفظ امنیت و بهداشت عمومی، همراهی زیادی با مردم داشت و تلاش کرده تا اقدامات قاطعانه‌اش به‌جای ایجاد ترس و وحشت در مردم، با همراهی آنها نتیجه بهتری به دست آورد.

واکنش فوری به شیوع کرونا

زودر اولین مقام ارشد ایالتی در آلمان بود که دستور اقامت در خانه و تعطیلی مدارس را صادر کرد. هنگامی که اولین مبتلا به ویروس کرونا در باواریا شناسایی و مشخص شد که فرد مبتلا به‌تازگی از تیرول اتریش به این منطقه آمده است، زودر خیلی زود وارد عمل شد و اعلام کرد که دولت ایالت باواریا کنترل همه چیز را در دست می‌گیرد و محدودیت‌ها را وضع خواهد کرد و در انتظار اقدامات دولت فدرال باقی نمی‌ماند. تعطیلی‌ها و محدودیت‌های گسترده‌‌ای که زودر در ایالت باواریا، قلب اقتصادی آلمان وضع کرد، زمانی صورت گرفت که دولت فدرال هنوز هیچ اقدامی برای قرنطینه نکرده بود. پس از آنکه تمام ایالت‌های آلمان بر اساس دستورات دولت فدرال، محدودیت‌هایی برای مقابله با ویروس کرونا اعمال کردند، اما بازهم این محدودیت‌ها قابل مقایسه با قوانین سخت‌گیرانه‌‌ای که زودر در باواریا به اجرا گذاشت، نبود (تمام ایالت‌های آلمان به شهروندان خود توصیه کرده‌اند تا از ماسک استفاده کنند اما زودر استفاده از ماسک در باواریا را اجباری کرده است).زودر در بحث بازگشایی مراکز آموزشی و اقتصادی هم با دولت فدرال وارد بحث شده و اعلام کرده که تعطیلی‌ها در ایالت باواریا حتی پس از پایان محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت آلمان ادامه خواهد یافت. «رومن دینینگر»، تحلیلگر روزنامه «سوددویچه زایتونگ» و نویسنده زندگی‌نامه زودر می‌گوید: «با شناختی که از شخصیت و توانایی‌های زودر دارم، بحران کرونا را فرصتی می‌دانم که زودر در آن می‌تواند جدیت، اقتدار و توانایی‌های مدیریتی خود را اثبات کند. قدرت زودر در ایجاد ارتباطات گسترده است. او فردی پرانرژی و با اعتمادبه‌نفسی بالاست و ترس در تصمیم‌گیری‌های او جایی ندارد».

تغییر و تحولات غیرمنتظره‌‌ای که در پی شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا رقم خورده، فردی جدید را برای جانشینی مرکل مطرح کرده است. فردی که توانایی‌های بالای خود در مدیریت بحران را در دوره شیوع این ویروس به‌خوبی نشان داد. زودر پیش از این بارها تمایل خود برای ورود به رقابت انتخابات سراسری را تکذیب کرده بود اما تردید چندانی وجود ندارد که اگر زودر شانس بالایی برای صدراعظمی آلمان داشته باشد، این شانس را رد نمی‌کند. درحال‌حاضر گزینه‌های زیادی برای رهبری حزب «اتحاد دموکرات مسیحی» و جانشینی مرکل مطرح شده‌اند اما هیچ‌کدام از محبوبیت زودر برخوردار نیستند.

طلسم «اتحاد سوسیال مسیحی»

زودر با وجود اینکه 53 سال دارد، یک چهره کهنه‌کار و باتجربه در سیاست آلمان محسوب می‌شود. حضور زودر در «اتحاد سوسیال مسیحی» آلمان از 16سالگی رقم خورد. او از همان زمان سرسختی و جاه‌طلبی خود را نشان داد. زودر در سال 1994 با 27 سال جوان‌ترین عضو پارلمان ایالتی باواریا نام گرفت و از سال 2011 تا 2018 وزیر دارایی قدرتمند این ایالت بود. مداخله‌های گسترده زودر در جایگاه وزیر دارایی ایالت باواریا نشان‌دهنده فلسفه سیاسی حزبی بود که از آن برخاسته و این می‌تواند چالشی جدی برای او در مسیر انتخاب به‌عنوان صدراعظم آلمان و اجرائی این سیاست‌ها در سطح ملی باشد.

زودر یکی از حامیان سرسخت سیستم توزیع فدرال آلمان در ایالت باواریا به‌عنوان دومین ایالت ثروتمند آلمان بود. این سیستم با هدف کمک ایالت‌های ثروتمند به ایالت‌های کمتر ثروتمند ایجاد شده است. این سیستم را می‌توان ماحصل نگاه پوپولیستی حزب سوسیال مسیحی در ایالت باواریا دانست که به باواریانیسم مشهور شده و هدف آن حمایت از دولت‌های ایالتی، شهروندان آن و حفاظت از فرهنگ ایالت در برابر فرهنگ خارجی (حتی فرهنگ دیگر ایالت‌های آلمان) است.

باواریانیسم معمولا جنبه‌‌ای محافظه‌کارانه و نسبتا پوپولیستی دارد و نخست‌وزیران این ایالت عموما با سیاست‌های مهاجرپذیر لیبرال‌ها مخالف هستند. زودر هم در این میان مستثنا نیست. او بارها با سیاست مرکل در سال‌های 2015 و 2016 برای بازکردن مرزها به روی حدود 900 هزار مهاجر مخالفت کرده بود.زودر ورود میزان کنترل‌نشده مهاجران به آلمان و ایالت باواریا را خلاف ارزش‌ها و فرهنگ مسیحی این کشور می‌داند و هشدار داده بود که تقریبا تمام مهاجرانی که وارد باواریا می‌شوند، هیچ سنخیتی با فرهنگ مسیحی و پروتستان مردم این منطقه ندارند. این هشدارها که تا حدی نزدیک به شعارهای افراط‌گرایانه حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» بود، باعث شد تا برخی رأی‌دهندگان محافظه‌کار در ایالت باواریا به حزب «اتحاد سوسیال مسیحی» متمایل شوند.

زودر در دو سال اخیر و پس از آنکه حزب سبزها و نیز آلترناتیو برای آلمان موفق شدند پیروزی‌هایی در ایالت باواریا که پایگاه سنتی حزب سوسیال مسیحی بود، به‌ دست آوردند، تلاش کرد تا چهره‌‌ میانه‌روی خود را بیشتر به نمایش بگذارد و با اتخاذ سیاست‌هایی در حمایت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی توانست سبزها را با خود همراه کند. زودر در این مسیر حتی اهدای خودکارهای پلاستیکی و بادکنک را در کمپین‌های خود ممنوع کرده است. این اقدامات شاید چندان مورد توجه قرار نگرفته باشند اما نظر مثبت حزب سبزهای آلمان را جلب کرده و می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری زودر برای انتخابات سراسری 2021 باشد.

با‌این‌حال نکته‌‌ای که نباید از نظر دور داشت، این است که تاکنون هیچ سیاست‌مداری از حزب «اتحاد سوسیال مسیحی» نتوانسته به صدراعظمی آلمان برسد و این بار انتظار می‌رود این طلسم شکسته شود. درست است که رسیدن به جایگاه رهبری این حزب مستلزم حمایت گسترده افکار عمومی در ایالت باواریا است اما برای کسب جایگاه صدراعظمی آلمان حمایت گسترده ملی لازم است که حزب سوسیال مسیحی هنوز در این راستا موفقیتی کسب نکرده است. اما به نظر می‌رسد توانایی قابل‌توجه زودر در مدیریت بحران کرونا در منطقه باواریا و جلب توجه افکار عمومی در آلمان توانسته باشد این نقطه‌ضعف همیشگی حزب سوسیال مسیحی را از بین ببرد. لازم است زودر در آخرین مرحله مدیریت بحران کرونا همان‌گونه که به‌خوبی توانست این ایالت را در جریان شیوع ویروس کرونا مدیریت کند، برای خروج از این وضعیت و دوران پساکرونا هم برنامه‌‌ای قابل‌توجه برای ایالت باواریا داشته باشد که موفقیت در این امر هم مستلزم بهره‌مندی از نوعی دیگر از مدیریت بحران است.