۰ نفر

پیشنهاد «بایدن» به «میشل اوباما»

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹
کد خبر: 433738
پیشنهاد «بایدن» به «میشل اوباما»

جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به سی‌بی‌اس گفت که میشل اوباما بانوی اول سابق می‌تواند یک معاون اول قوی و خوب باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال او تاکید کرد که مطمئن نیست که میشل اوباما این پیشنهاد را می‌پذیرد یا نه. بایدن با ذکر این نکته که او بسیار باهوش است، گفت که در انتخاب میشل درنگ نخواهد کرد. اما سال گذشته میشل تصریح کرده بود که زمان حضور او در کاخ سفید گذشته و دیگر حاضر نیست آن زندگی را تجربه کند.

از روزی که جا پای جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات مقدماتی تحکیم یافت، حدس و گمان در مورد معاون وی تبدیل به یک رویه جاری شد. مهم‌ترین مساله‌ای که در آن زمان مطرح شد، این بود که وی باید از یک زن به‌عنوان معاون خود استفاده کند. این احتمال هم از سوی خود او منتفی نشده بود اما حالا ابراز تمایل بایدن برای حضور میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا به‌عنوان معاون می‌تواند یک شوک بزرگ در اخبار مربوط به انتخابات آمریکا باشد. در این راستا روز سه‌شنبه جو بایدن گفت که دوست دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر یک «اوباما»، البته نه باراک بلکه میشل به‌عنوان معاون، در کنار وی باشد. دیلی‌میل با انتشار گزارشی نوشت: «جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به سی‌بی‌اس گفت که بانوی اول سابق می‌تواند یک معاون اول قوی و خوب باشد.» با این حال وی مطمئن نیست که آیا میشل اوباما این پیشنهاد را بپذیرد. بایدن با ذکر این نکته که او بسیار باهوش است، راه را بلد است و واقعا زن مناسبی است، گفت که در انتخاب میشل درنگ نخواهد کرد.

میشل اوباما جزو شخصیت‌های کاریزماتیک به‌حساب می‌آید و می‌تواند با حضور خود در تیم بایدن، رای زنان حومه‌شهر و طبقه متوسط را از آن خود کند. به گفته کارشناسان، انتخاب یک معاون زن، اگر میشل هم باشد، می‌تواند تا حدی عیوب وی درخصوص بدرفتاری‌های وی با زنان را برطرف کند. این درحالی است که بانوی اول سابق به صراحت گفته است علاقه‌ای به حضور در دولت ندارد.

بایدن افزود: «ما به سرعت کمیته‌ای برای بررسی این موارد تشکیل داده و سابقه نامزدهای مختلف را بررسی خواهیم کرد. من ترجیح می‌دهم معاونم یک زن باشد. این بسیار اهمیت دارد که هر دولتی شبیه جامعه باشد، شبیه ملت. ما نیز متعهدیم زنی رنگین‌پوست در دیوان‌عالی داشته باشیم اما این باعث نمی‌شود به اتفاقی مشابه در معاونت رئیس‌جمهوری فکر نکنیم.» وی گفت افراد واجد شرایط زیادی هستند که تجربه و پیشینه خوبی دارند که در میان آنها زنان نیز حضور دارند و حتی آمادگی رئیس‌جمهور شدن هم داشتند. بایدن در ماه مارس قول داد معاونش یک زن باشد. او با این قول که رئیس دیوان‌عالی نیز یک زن سیاهپوست است، گفت: «من یک زن را به‌عنوان معاون انتخاب خواهم کرد.» بایدن در گفت‌وگو با پیتسبورگ گفته است که چشم‌بسته او را برای معاونت قبول دارد. در این گفت‌وگو بایدن علت انتخاب وی را کاربلدی عنوان کرده است. میشل اوباما در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ستایش‌شده‌ترین زن آمریکا شناخته شد. کتاب «شدن» که در ایران نیز ترجمه شده است، در آمریکا فروش ۱۰ میلیون جلدی داشته است. این رقم بدون احتساب فروش الکترونیک آن بوده است. میشل این اواخر یک گروه غیرحزبی تاسیس کرده است که هدف آن افزایش میزان ثبت‌نام رای‌دهندگان است. او همچنین اقدام کمیته ملی دموکرات‌ها را به‌منظور رای‌گیری الکترونیکی و از طریق ایمیل تایید کرد و گفت که این نوع رای‌گیری مانع گسترش بیماری حاد تنفسی موسوم به کووید-۱۹ می‌شود.

کریس سیلیزا، سردبیر سی‌ان‌ان در یک یادداشت نوشت: در سراسر آمریکا هیچ فردی مانند میشل اوباما وجود ندارد که بتواند شانس پیروزی بایدن را تضمین کند. سوال اصلی اما این است که آیا میشل اوباما حاضر است به بایدن یاری برساند یا نه؟

میشل اوباما در کتاب «شدن» به صراحت به این سوال پاسخ داده و گفته است که هرگز قصد ندارد نامزد شود یا برای ورود به کاخ سفید اقدام کند. سال گذشته او در گفت‌وگو با پادکست کنن اوبرایان تصریح کرد که زمان حضور او در کاخ سفید گذشته و دیگر حاضر نیست آن زندگی را تجربه کند و قصد دارد زندگی نرمالی داشته باشد. او به اوبرایان گفت: «من تمایل به رهبری ندارم. پشت شیشه‌های دودی خودروها نمی‌توان زندگی را تجربه کرد.»

او در این گفت‌وگو تاکید کرد که پیش‌تر زندگی خود را فدای این مساله کرده است و قصد ندارد این‌بار تحت عنوان رهبر در این کشور وارد کاخ سفید شود: «من باید قادر باشم صحبت‌های مردم را بشنوم و رنج آنها را تجربه کنم و اینها را با یک فیلتر نمی‌توان دید.» کسانی هم که در اطراف خاندان اوباما حضور دارند، می‌گویند بعید است بانوی سابق اول قصد داشته باشد دوباره در سیاست حضور پیدا کند.

دیوید الکس‌رود، مشاور باراک اوباما که رابطه چندان خوبی هم با بایدن ندارد، گفت: «آن‌قدر که احتمال رقص میشل اوباما در باله بولوشی در سال ۲۰۲۰ وجود دارد، احتمال اینکه وی قصد ورود به سیاست داشته باشد، وجود ندارد.» همزمان والری جرت، دوست و مشاور سابق خانواده اوباما به سی‌ان‌ان گفت: «بگذارید روشن بگویم. اصلا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.» جرت تصریح کرد که میشل اوباما زندگی‌اش را وقف مسائل عمومی کرده است و قصد انجام کارهای خیرخواهانه دارد و نمی‌خواهد آلوده سیاست شود. بایدن نیز البته خود تصریح کرده است که میشل اوباما خودش تمایلی به حضور در سیاست ندارد.

اما دنیای سیاست به‌گونه دیگری پیش می‌رود. در سال ۲۰۰۸ نیز زمانی که از باراک اوباما سوال شد آیا وی قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد،گفت که تمایلی به این موضوع ندارد اما آخر داستان را همگان می‌دانند که چگونه رقم خورد. البته تفاوت‌هایی هم بین دو مثال وجود دارد. باراک اوباما به‌رغم اینکه حضور در انتخابات را تکذیب کرده بود اما همزمان در سیاست فعال بود. او برای سنا نیز انتخاب شده بود و فرد فعالی در این عرصه به حساب می‌آمد. میشل اوباما اما هرگز خود راسا برای حضور در هیچ سطحی از سیاست داوطلب نشده است. به گفته خیلی‌ها او هرگز یک سیاستمدار نبوده است. با تمام این گفته‌ها اما سردبیر سی‌ان‌ان گفته که هنوز شانس میشل را نباید برای معاونت صفر اعلام کرد. بایدن می‌داند که شانس وی با میشل بسیار فرق خواهد کرد و احتمال پیروزی‌اش افزایش پیدا می‌کند و این احتمال وجود دارد که لابی‌های بیشتری برای اقناع میشل صورت گیرد.

درحالی‌که باراک اوباما هیچ وقت مستقیم از دونالد ترامپ انتقاد نکرده است اما میشل اوباما در سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انتقاد تند و تیزی داشت و گفت: «اینکه در این کشور این وقایع وجود دارد، مرا به شدت ناراحت می‌کند. ما باید وجدان داشته باشیم و بدانیم که این کشور را برای فرزندان و نوه‌های خود به یادگار خواهیم گذاشت.»سوال اصلی حالا این است: «آیا مهین‌پرستی میشل اوباما او را وارد دنیای سیاست خواهد کرد یا اینکه باید منتظر رقص باله وی باشیم.»