۰ نفر

۴بانک بزرگ آمریکا به دستکاری اولویت وام اضطراری کرونا متهم شدند

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۳
کد خبر: 433714
۴بانک بزرگ آمریکا به دستکاری اولویت وام اضطراری کرونا متهم شدند

چهار بانک بزرگ آمریکا متهم شدند که از طریق دستکاری ترتیب متقاضیان وام اضطراری کرونا، مشتریان بزرگ خود را در اولویت دریافت وام‌های بزرگ‌تر قرار داده و به هزاران کار و کسب کوچک صدمه زده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایبِنا ، سی‌ان‌ان خبر داد، از چهار بانک بزرگ آمریکا یعنی بنک آو امریکا، ولز فارگو، جی‌پی مورگان چِیس و یواس بنک به اتهام قصور در پردازش وام‌های بخشودنی بر مبنای اولویت ثبت نام از محل اعتبار ۳۴۹ میلیارد دلاری برنامه حمایت از دستمزدها (PPP) شکایت شده است.

در طرح دعوی علیه هر چهار بانک آمده است: هر کدام از این بانک‌ها اقدام خود را مبنی بر چیدمان مجدد درخواست‌های وام اضطراری، از انظار عموم مخفی کرده و درخواست‌هایی را در اولویت قرار دادند که برای بانک پول بیشتری به ارمغان می‌آورد. در نتیجه این رفتار فریبکارانه و رقت انگیز، زمانی که بودجه این طرح در اوایل ماه جاری تمام شد، هزاران کسب و کار کوچک دست خالی ماندند.

این دعوی قانونی توسط چندین کسب  و کار کوچک ایالت کالیفرنیا از جمله چند شرکت حقوقی، یک شرکت تعمیر اتومبیل و یک شرکت فعال در زمینه امنیت فضای مجازی مطرح شده است.

بنک‌آو امریکا و یواس بنک اتهامات وارد شده را رد و جی پی مورگان و ولز فارگو نیز از هرگونه اظهارنظر در خصوص این دعوی حقوقی خودداری کردند.

برنامه وام بخشودنی به عنوان بخش اصلی بسته محرک ۲ تریلیون دلاری مصوب کنگره آمریکا، با هدف سر پا ماندن کسب و کارهای کوچک و حفظ پرسنل آنها در دوران پاندمی کرونا در بسته مذکور گنجانده شده است. شرکت‌های کوچک با ۵۰۰ کارمند یا کمتر می‌توانند برای پرداخت حقوق کارکنان، اجاره و هزینه‌های خدماتی از این وام استفاده کنند.

تقاضا برای این وام که با بهره یک درصد ارائه شده است، به اندازه‌ای زیاد بود که بودجه آن اوایل ماه جاری تمام شد و در نتیجه ده‌ها هزار شرکت کوچک برای گذر از بحران جاری، دست خالی ماندند.

مجلس سنا آمریکا سه‌شنبه هفته جاری بسته کمک ۴۸۰ میلیارد دلاری را شامل تخصیص اعتبار اضافی ۳۱۰ میلیارد دلاری به برنامه مذکور، به تصویب رساند. شرط بخشش بازپرداخت این وام‌ها این است که شرکت‌های وام‌گیرنده کارمندان و پاداش مدیران ارشد خود را در سطوح فعلی نگه کنند.

انتظار می‌رفت بانک‌ها تقاضاهای دریافتی را براساس اولویت پردازش کنند.

با این حال، دعوی اقامه شده به استناد آمار و ارقام اداره کسب و کارهای کوچک آمریکا، به نقل از شاکی مدعی است که آمار مذکور نشان می‌دهد که بانک‌ها درخواست‌های دریافتی با مبالغ بیشتر را در اولویت قرار داده و کارمزد خود را در ابتدای پرداخت تسهیلات از اصل وام کم می‌کردند.

برای بانک‌ها وام‌های بزرگ تر یعنی کارمزدهای بیشتر و چرب‌تر.