۰ نفر

اقتصاد ترکیه در حال آب رفتن است

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 433683
اقتصاد ترکیه در حال آب رفتن است

برای نخستین بار در یک دهه اخیر رشد اقتصادی ترکیه احتمالا منفی خواهد بود.

به گزارش رویترز، نتایج نظرسنجی صورت گرفته از ۴۰ اقتصاددان ترک نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور احتمالا در سال جاری به منفی ۱.۴ درصد کاهش خواهد یافت که در صورت تحقق، بدترین عملکرد سالانه اقتصاد این کشور در طول یک دهه اخیر خواهد بود. انتظار می رود رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال منفی ۸.۶ درصد و در سه ماهه سوم منفی ۵.۳ درصد باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دولت ترکیه تا پیش از همه گیری کرونا دستیابی به رشد اقتصادی پنج درصدی را هدفگذاری کرده بود اما تحقق چنین هدفی با توجه به شرایط کنونی و تعطیلی گسترده کسب و کارها کاملا بعید به نظر می رسد. ترکیه اکنون اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در خاورمیانه است و شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آن از هر کشور دیگری در منطقه بالاتر است.  با این حال انتظار می رود سال‌آینده رشد اقتصادی مجددا مثبت شده و به ۳.۷ درصد برسد.

اقتصاد ترکیه آخرین بار در سال ۲۰۰۹ رشد منفی ۴.۷ درصدی را تجربه کرده بود اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور به بالای پنج درصد رسیده بود.

دولت و بانک مرکزی تاکنون اقدامات حمایتی زیادی برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا بر روی بخش های مختلف اقتصادی در نظر گرفته‌اند و انتظار می رود روند کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور کماکان ادامه داشته باشد. این بانک طی یک سال اخیر نرخ بهره را از ۲۴ درصدبه ۹.۷۵ درصد رسانده است.

بانک یو بی اس سوئیس نیز در گزارشی پیش بینی کرده است نرخ تورم ترکیه امسال به ۸.۳ درصد کاهش یابد هر چند که با توجه به افزایش احتمالی کسری بدجه دولت، حفظ تورم در سطح تک رقمی کار دشواری خواهد بود.

سال گذشته ترکیه موفق شده بود تا از رشد منفی خارج شود و طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، رشد این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۰.۹ درصد رسید.