۰ نفر

تمجید رسانه‌های روسیه از موفقیت موشکی ایران

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۱۷
کد خبر: 433642
تمجید رسانه‌های روسیه از موفقیت موشکی ایران

پرتاب موفق ماهواره نور1 نخستین ماهواره نظامی ایران در صدر اخبار رسانه های روسیه قرار گرفت و حدود 70خبر و گزارش در رسانه های رسمی و غیردولتی این کشور منتشر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در گزارش رسانه‌های روسیه پرتاب ماهواره نظامی ایران، رویدادی بی‌نظیر خوانده شده است که ایران توانست توانمندی خود در عرصه فضایی را به رخ جهانیان بکشاند.

 خبرگزاری دولتی تاس در گزارش خود درباره پرتاب ماهواره نور1 نوشت: ایران نخستین ماهواره نظامی خود با عنوان نور را در مدار زمین قرار داد.

رسانه روسی با اشاره به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این ماهواره را پرتاب کرده است، خاطرنشان کرد: ماهواره نور1 با ماهواره بر قاصد در مدار 425 کیلومتری پیرامون کره زمین قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی روسیه یاداوری کرد که ایران در ماه فوریه ماهواره بر حامل ماهواره ظفر به فضا پرتاب کرد اما این ماهواره در مدار پیرامون کره زمین قرار نگرفت. پس از آن محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوریهای اطلاعاتی ایران اعلام کرد که تهران بزودی ماهواره جدیدی به نام ظفر2 را به فضا پرتاب می کند.

نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب ماهواره نور1 رویداد قابل توجه ای است

هولدینگ خبری روسیاسگودنیا نیز در گزارشی پرتاب موفق ماهواره نظامی نور1 را رویدادی مهم و قابل توجه خواند.

در گزارش این رسانه به نقل از ولادیمیر ساژین تحلیلگر موسسه شرق شناسی روسیه گفته شد: بدون شک پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران، گام بزرگی در توسعه صنایع موشکی ایران است.

وی افزود: اما نباید در مورد پرتاب این ماهواره برای افزایش توانمندی نظامی ایران مبالغه کرد. با این حال رویدادی قابل توجه است و ایران برای نخستین بار از فضا برای اهداف نظامی استفاده کرده است.

روسیا سگودنیا در ادامه گزارش خود به پرتاب ناموفق چند ماهواره ایرانی در بهمن ماه سال گذشته و نیز یک سال پیش اشاره و خاطرنشان کرد که برخی کشورهای غربی این اقدام  ایران و تلاش برای استفاده از ماهواره برها در فضا را محکوم کردند و مدعی شدند که این اقدامات در واقع نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است که در آن از ایران «درخواست» شده است دست به چنین اقدامات نزند.

رادیو اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی گفت که پرتاب ماهواره نظامی نور1 در حالی که ایران تحت تحریم های شدید قرار دارد یک موفقیت بزرگ برای ایرانیان است.

الکسی لئونکوف در گفت وگو با اسپوتنیک با اشاره به پرتاب ماهواره پیشرفته نور1 در شرایط تحریم ایران گفت: این وضعیت اقدام ایران را غیرعادی و بسیار چشمگیر می کند

وی افزود: این رویداد در تاریخ فضایی ایران و تاریخ فضایی جهان قابل توجه است و در مجموع باید گفت ایران به جمع شمار محدودی از کشورها که قادر به پرتاب ماهواره به فضا هستند، پیوسته است.

کارشناس روس پیش بینی کرد که کشورهای غربی درقبال این اقدام ایران  واکنش نشان دهند.

لئونکوف گفت: بدون شک کشورهایی که ایران را تحریم کردند این رویداد را نادیده می‌گیرند یا خواهند گفت پرتاب ماهواره نشانه تمایل ایران برای نظامی گری است.

واینیه آبازرنیه پایگاه اینترنتی ویژه رویدادهای نظامی روسیه نیز در گزارشی نوشت: ایران ماهواره نور1 که دستگاه نظامی این کشور در مدار زمین است را با موفقیت پرتاب کرد.

روزنامه نوویه ایزوستیا که تمایل غربی دارد و بیشتر دیدگاه های مخالفان دولت روسیه را منعکس می‌کند هم با انعکاس این رویداد نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر موفق شد این بار اما در فضا.

رسانه روسی با اشاره به جایگاه سپاه در ایران افزود: این سازمان نقش مهمی در دکترین دفاعی ایران که بر بازدارندگی حملات خارجی و دفاع از این کشور با پاسخ کوبنده به تجاوز خارجی استوار شده است، بازی می کند.

روزنامه اینترنتی گازتا رو با گرایش غربی نیز با پرداختن به این موضوع به تشریح نحوه موفقیت ایران در پرتاب این ماهواره پرداخت.

رسانه روسی نوشت: سپاه پاسداران که این ماهواره نظامی را پرتاب کرد جزییات بیشتری در این مورد اعلام نکرد اما قرائن نشان می‌دهد که ماهواره از پایگاه فضایی سمنان پرتاب شده است.

«این پایگاه نظامی، سکوی برای پرتاب ماهواره برهای سبک دارد و در دشت کویر قرار گرفته و آن را مرکز فضایی امام خمینی هم می نامند.»

گازتا رو نوشت: موفقیت ایران در پرتاب ماهواره در شرایطی که تنش میان تهران و واشنگتن هر روز بیشتر می‌شود صورت گرفته است.