۰ نفر

دومین تراکنش مالی با ایران تحت «اینستکس»؛ به زودی

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۵
کد خبر: 433424
دومین تراکنش مالی با ایران تحت «اینستکس»؛ به زودی

وزیر خارجه آلمان کمتر از یک ماه بعد از انجام نخستین تراکنش مالی با ایران در چارچوب برجام، از انجام تراکنش‌های جدید در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در جریان یک کنفرانس خبری وعده داد که به زودی تراکنش‌های جدیدی از سوی سامانه مالی «اینستکس» انجام خواهد شد.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: بعد از انجام نخستین تراکنش، اینستکس همچنان نوپا است حال آنکه ما در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستیم و تراکنش‌های جدید حتی‌الامکان در اسرع وقت انجام می‌شود.

به گفته ماس، تراکنش‌های جدید در راستای انتقال کالاهای ضروری به ایران با هدف مهار کرونا انجام می‌گیرد.

وی در نهایت مدعی شد: هرگونه تراکنشی به دقت رصد می‌شود تا امکان سوء استفاده به ویژه از بابت تامین مالی تروریسم و پولشویی منتفی باشد.

گفتنی است انجام نخستین تراکنش مالی در چارچوب اینستکس در تاریخ ۳۱ مارس (۱۲ فروردین)، از سوی وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام شامل فرانسه، انگلیس و آلمان تائید شد.

برجام اگر آنگونه که توافق شده بود پیش می‌رفت منافع اقتصادی را برای ایران بدنبال داشت اما بدعهدی آمریکا و سست عنصری اروپا موجب شد تا ایران از این موضوع بی بهره بماند و از همین رو اقدام به کاهش مرحله به مرحله تعهدات خود در برجام کند.

هر چند خواست ابتدایی ایران ادامه روند صادرات نفت است اما تاکنون چنین امری محقق نشده و مقامات ایرانی نیز بارها نارضایتی خود را از عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام اعلام کرده‌اند؛ با این وجود آنها همچنان تلاش می‌کنند تا با بیان عبارت‌های خوش آب و رنگ ایران را در زمین بازی نگه دارند.