۰ نفر

ورود مهاجر ممنوع!

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۱۴
کد خبر: 433374
ورود مهاجر ممنوع!

کرونا تبدیل به بهانه‌ای شد تا دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا بتواند به آمال و آرزویی که از ابتدای ریاست‌جمهوری به دنبال آن بود، دست پیدا کند و آن جلوگیری از ورود مهاجران به امریکا بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دونالد ترامپ می‌گوید، روند مهاجرت را به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف کرده است. او روز دوشنبه به وقت امریکا اعلام کرد که برای حمایت از اشتغال در امریکا روند مهاجرت به ایالات‌متحده را به حالت تعلیق در می‌آورد. او در توییتر خود نوشت: «کشور از سوی دشمنی نامرئی مورد حمله قرار گرفته و ما نیازمند محافظت از مشاغل شهروندان بزرگ امریکا هستیم.» ترامپ پیش‌تر پروازها و ورود مسافران از سمت چین و اروپا را محدود کرده بود. سی‌ان‌بی‌سی در گزارش خود می‌نویسد که مشخص نیست که آیا این دستور مربوط به ممنوعیت سفر شهروندان دیگر کشورها به امریکاست یا این شامل تاجران یا افرادی که خواهان دیدار با خانواده‌های خود هستند را نیز شامل می‌شود؟ مقام‌های کاخ سفید دوشنبه شب جزییات بسیار کمی درباره توییت ترامپ ارایه کردند. یک مقام ارشد دولتی گفته است: «انجام این اقدام از مدتی پیش مدنظر بوده است. اگرچه دونالد ترامپ معتقد است که امریکا در نبرد با ویروس کرونا پیروز می‌شود اما می‌گوید برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا محافظت از مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور مهم است. جزییات مربوط به نحوه اجرای این طرح و اینکه چه کشورهایی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند در آینده مشخص خواهد شد.» به گفته این مقام کاخ سفید هنوز کسی راجع به جزییات این فرمان و روند اجرایی ‌سازی آن مطلع نیست اما دستورالعمل فوق احتمالا به زودی اجرایی خواهد شد. مهاجرت موضوعی بوده که از مدت‌ها قبل موردتوجه هواداران اصلی رییس‌جمهور بوده و احتمالا حامیان جلوگیری از مهاجرت به کشور کماکان به حمایت خود از ترامپ ادامه خواهند داد. از مدت‌ها قبل عملا جلوی ورود مهاجران از مرزهای زمینی به امریکا نیز گرفته شده بود. دولت ترامپ مرزهای امریکا و کانادا را بسته و شروع به بیرون کردن مهاجرانی کرده که مشغول انجام تشریفات اولیه برای ورود به امریکا بودند. سفر هوایی بین‌المللی نیز به حالت تعلیق درآمده است.

تندروی ترامپ

طرفداران مهاجران در امریکا انتقادهای بسیاری را متوجه این تصمیم ترامپ کرده و این اقدام را رادیکال و بی‌سابقه خواندند. کریش اوماراوناراجه، رییس یکی از موسسات مربوط به پناهجویان می‌گوید: دونالد ترامپ می‌گوید مهاجران تهدیدی برای اقتصاد امریکا هستند، اما ما می‌دانیم برعکس این امر درست است.

او در ادامه گفت: در حالی که مهاجران در سراسر امریکا برای نجات جان دیگران خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، به سادگی قابل تصور نیست که اکنون به خاطر شیوع یک بیماری واگیردار جلوی ورود آنها به کشور گرفته شود. کمالا هریس، سناتور ایالت کالیفرنیا و یکی از گزینه‌های احتمالی معاون کمپین جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: رییس‌جمهور از این موقعیت استفاده می‌کند تا سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی خود را اعمال کند. ترامپ این بحران را از روز اول جدی نگرفت و اکنون با بی‌شرمی تمام در حال سیاسی کردن این بیماری واگیردار است تا دستور کار ضدمهاجرتی خود را پیش ببرد. دونالد ترامپ ماه گذشته ادعا کرده بود که درباره بستن مرزهای مکزیک و کانادا به دلیل شیوع ویروس کرونا با رهبران این کشورها صحبت کرده است. یک مقام بلندپایه به NBC گفته است که دولت نگران بوده تعداد زیادی از مهاجران از سمت امریکای مرکزی به سمت ایالات‌متحده برای دسترسی غیرقانونی به امکانات پیشرفته مراقبت‌های بهداشتی هجوم بیاورند. او در ادامه گفت که دولت در حال بررسی محدودیت‌های جدید است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آمارها نشان می‌دهد مهاجرانی که از امریکا به کشورهای خود بازگردانده می‌شوند مبتلا به کرونا هستند و این خود تبدیل به بحرانی برای کشورهای مختلف به‌خصوص در امریکای مرکزی و لاتین شده است. براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، هندوراس 477 مورد تایید شده مبتلا به کرونا و 46 مرگ بر اثر این ویروس ثبت کرده است و با این آمار در صدر کشورهای امریکای مرکزی است. رویترز نیز روز دوشنبه گزارش داد که پرو با بیش از 400 کشته و نزدیک به 16 هزار مبتلا بیشترین آمار را در بین کشورهای امریکای لاتین دراختیار دارد.

از سوی دیگر بی‌بی‌سی در گزارشی عنوان کرد تعداد زیادی از مهاجران به ویژه از آسیا برای کار به سیلیکون ولی می‌آیند. از سوی دیگر در کنار مکزیک، چین و هند جمعیت شاغل مهاجر در امریکا را تامین می‌کنند. بخشی از این افراد استعدادها و نخبگانی بودند که همه ساله وارد این کشور می‌شدند. حالا با این دستور ترامپ چرخه ورود این افراد به امریکا متوقف می‌شود.

براساس آمار مرکز تحقیقات پیو، هر ساله بیش از یک میلیون مهاجر وارد ایالات‌متحده می‌شوند، این رقم در حالی است که طی سال‌های اخیر این روند کاهش یافته است. در سال 2017 هند بیشترین نیروی کار جدید خارجی را به خود اختصاص داد و پس از آن مکزیک، چین و کوبا بودند. متخصصان مهاجرت معتقدند این اقدام به بخش IT در ایالات‌متحده آسیب وارد می‌کند. چین و هند که بیشترین آمار مهاجران را دراختیار دارند این ممنوعیت حرکت آنها به سمت ایالات‌متحده را با چالش مواجه می‌کند و قطعا بر تجارت دوسویه و اقتصاد تاثیر منفی خواهد گذاشت. طبق تحقیقات مرکز پیو تقریبا نیمی از مهاجران فقط در سه ایالت نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا زندگی می‌کنند، اما بخش مهمی از این مهاجران به سیلیکون ولی می‌روند؛ جایی که غول‌های فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک و سیسکو مستقر هستند. شان رین، مدیر گروه تحقیقاتی بازار چین گفت: ممنوعیت مهاجرت ترامپ به توانایی فنی شرکت‌های ایالات‌متحده برای جذب استعدادها برای رقابت و تمرکز بر نوآوری آسیب می‌رساند. او در ادامه می‌گوید: مهاجران به جای ماندن در امریکا به عنوان یک استعداد خوب و باتجربه به‌جای ساختن فناوری‌های نوین در امریکا به کشورهای خود باز خواهند گشت و موج جدیدی از نوآوری را شکل خواهند داد. شرکت‌های امریکایی در زمینه نوآوری با غول‌های اینترنتی چینی مانند علی‌بابا درگیر هستند. آقای رین می‌گوید: اکنون با ممنوعیت مهاجرت، بیشتر استعدادهای برتر چینی، هندی و دیگر خارجی‌ها به‌جای سیلیکون ولی به دیگر مراکز فناوری ازجمله شنژن و سئول خواهند رفت. هنگامی که دونالد ترامپ از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود ممنوعیت سفر از 7 کشور عمدتا مسلمان را اجرا کرد، شرکت‌های فناوری به‌شدت مخالف این سیاست بودند. تیم کوک، مدیر اپل در سال 2018 گفت: اپل بدون مهاجرت وجود نخواهد داشت. او نیز همان زمان به جف بزوس، بنیانگذار آمازون پیوست که علیه ممنوعیت سفر به امریکا موضع‌گیری کرده‌ بود. در حال حاضر دولت و سیاستمداران نیز به‌شدت تحت فشار موج بیکاری هستند که در امریکا به وجود آمده و قصد دارند حتی برای نمایش هم شده کاری در این زمینه انجام دهند و احتمالا برخی مهاجرانی که پیش‌تر وارد کشور شده‌اند نیز در ذیل این فرمان قرار گیرند. ولی آنچه قطعی است دستورالعمل جدید همه مهاجرت‌ها را موقتا به حال تعلیق درخواهد آورد و دونالد ترامپ به رویایی که در بحث جلوگیری از ورود مهاجران داشته در شرایط حساس کنونی دست پیدا خواهد کرد.