۰ نفر

روایت کرملین از گفت‌وگوی تلفنی پوتین و روحانی

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۲۴
کد خبر: 433285
روایت کرملین از گفت‌وگوی تلفنی پوتین و روحانی

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد روسای جمهور ایران و روسیه بر عزم خود جهت ادامه همکاری‌ها برای یافتن راه حلی ماندگار در سوریه تأکید کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین می‌‌گوید «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران مصمم به ادامه همکاری‌ها جهت یافتن راه حلی ماندگار برای بحران سوریه هستند. 

خبرگزاری ایتارتاس نوشته دفتر رسانه‌ای کرملین این بیانیه را بعد از گفت‌‌وگوی تلفنی میان سران روسیه و ایران منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده است: «هنگام تبادل نظر در خصوص اوضاع سوریه، طرفین بر عزم خود جهت ادامه همکاری‌ها و یافتن راه حلی ماندگار برای این کشور به خصوص در چارچوب نشست آستانه که اثربخشی‌هایش را نشان داده تأکید کردند.»

روسای جمهور دو کشور در خصوص مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه هم بحث کرده‌اند. طبق اعلام کرملین، پوتین و روحانی به طور خاص درباره پروژهای بزرگ دوجانبه در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل رایزنی کردند. 

سران دو کشور همچنین بر ضرورت تماس‌های مستقیم وزرای بهداشت دو کشور جهت مبارزه با ویروس کرونای جدید تأکید کردند. 

در این بیانیه آمده است: «سران دو کشور درباره مبارزه با شیوع عفونت کروناویروس رایزنی کردند. در این خصوص روحانی از روسیه بابت کمک به ایران تشکر کرد.»

پیش از این سایت ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد حجت الاسلام حسن روحانی امروز در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان ابراز امیدواری کردتا همه کشورها بتوانند با همکاری و همراهی یکدیگر در آینده نزدیک از این ویروس رهایی پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی مابین انجام شود.

روحانی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه تری با هم داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط صمیمی و راهبردی بین ایران و روسیه برقرار بوده است، بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه بویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشورتاکید کرد.

روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری ها و گفتگو های دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید کرد.