۰ نفر

کرونا، دستمایه جنگ داخلی در آمریکا

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۱
کد خبر: 432606
کرونا، دستمایه جنگ داخلی در آمریکا

دونالد ترامپ با حمله به دمکرات‌ها، آنها را مقصر بحران پیش‌آمده در کشورش خوانده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دونالد ترامپ که به‌خاطر سوءمدیریت بحران کرونا در آمریکا به‌شدت تحت فشار قرار دارد، توپ را به زمین فرمانداران دمکرات انداخته و آنها را در مقابل مردم ناراضی کشورش قرار داده است.

رئیس‌جمهور آمریکا، جمعه در توییتر، به فرمانداران دمکرات 3ایالت مینه‌سوتا، میشیگان و ویرجینیا به‌شدت حمله کرد و خواستار آزادسازی این ایالت‌ها شد. به گزارش بی‌بی‌سی، او، بعدا در جمع خبرنگاران، از این توییت‌های جنجالی خود که باعث افزایش شکاف بین مدیران ایالتی و مردم معترض شده دفاع کرد و گفت که برخی اقدامات فرمانداران این 3ایالت، «بسیار سختگیرانه» بوده است. براساس تصمیماتی که در این ایالات و دیگر ایالت‌های آمریکا گرفته شده، مردم باید برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا، در خانه بمانند. با این حال معترضان معتقدند که جلوگیری غیرمنطقی از تردد شهروندان و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی، به مردم آسیب وارد می‌کند.

ترامپ در حالی این 3ایالت را هدف قرار داده که مردم در دیگر ایالات هم در تجمعاتی علیه این قوانین محدودکننده اعتراض کرده‌اند. با این حال ترامپ به ایالت‌های یوتا و اوهایو که فرماندارانی جمهوریخواه دارند اشاره نکرده است.

به گزارش سی‌ان‌‌ان، این استراتژی جدید ترامپ برای مقصر نشان‌دادن دمکرات‌ها، نمودی از برخی شعارها و خواسته‌های طرفداران تندروی او در این ایالات است. ترامپ پیش از این هم اینطور وانمود کرده بود که پیامدهای اقتصادی ویرانگر بحران کرونا، به خاطر عملکرد فرمانداران دمکرات پیش خواهد آمد اما هرگز چنین عریان رقبای سیاسی خود را هدف قرار نگرفته بود.

پیامدهای اقتصادی بحران کرونا، پیش‌بینی‌های ستاد انتخاباتی او را به هم ریخته است و شرایط در ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسن و فلوریدا کاملا به ضرر ترامپ پیش رفته است. همه این ایالات در سال2016 به ترامپ رأی داده بودند. دلیل این ناکامی‌ها، متزلزل‌شدن بزرگ‌ترین برگ برنده ترامپ، یعنی اقتصاد پایدار و در حال رشد در سال‌های ریاست‌جمهوری او بوده است.

با برهم خوردن شرایط، ترامپ و تیم او به این نتیجه رسیده‌اند که با همراهی با بدنه بسیار محافظه‌کار هوادارانش و یا خوراک دادن به آنها، شیب در حال سقوط میزان رضایتمندی مردم از عملکردش را بالا بکشند. ترامپ پیش از این هم با همراهی و تحریک هواداران تندروی خود دستاوردهایی سیاسی داشته و به‌نظر می‌رسد موج جدید حمله به دمکرات‌ها، ادامه همین رویکرد و استراتژی باشد.

این رویکرد تفرقه‌افکن ترامپ در میانه یکی از بدترین بحران‌های این کشور در سال‌های اخیر، با انتقادهای زیادی مواجه شده است. تیم کین سناتور ویرجینیا، جمعه در یک جلسه تلفنی با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و دیگر دمکرات‌های سنا به‌شدت از این رویکرد انتقاد کرده و گفته است: «چرا رئیس‌جمهور تلاش می‌کند در میانه یک بحران جهانی تفرقه‌افکنی کند؟» برخی منابع به سی‌ان‌ان گفته‌اند که این جلسه در پی انتقادهای شدید دمکرات‌ها از ترامپ و رویکرد او، متشنج شده است.

همزمان با افزایش شدید نرخ بیکاری در آمریکا، ترامپ نشان داده است تحت هیچ شرایطی حاضر نیست مسئولیت شرایط پیش‌آمده را قبول کند و به‌دنبال افرادی می‌گردد تا آنها را قربانی کند. گزینه مورد نظر او دمکرات‌ها به‌خصوص فرمانداران ایالت‌هایی هستند که به آنها اشاره کرده است. برای این کار، او تنها 6ماه وقت دارد، اما معلوم نیست این استراتژی به نفع او جواب بدهد یا نه.

الکس کاننت، استراتژیست جمهوریخواه و مشاور جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا درباره شانس ترامپ گفته است: «به‌صورت سنتی، مقصر نشان‌دادن دیگران به‌خاطر شرایط بد اقتصادی جواب نمی‌دهد. اگر شما یک رأی‌دهنده مستقل باشید و بیکار شده باشید، از همه ناراحت خواهید بود، نه فقط فرماندار ایالت.»

چرا مردم اعتراض می‌کنند؟

معترضان آمریکایی معتقدند محدودیت در تردد و بسته شدن کسب و کارها، واکنش افراطی به شیوع ویروس کروناست. گروه «مینه‌سوتا را آزاد کنید» در صفحه خود در فیسبوک از صحبت‌های ترامپ درباره بازگشت سریع مردم به کسب و کارهایش حمایت کرده است. هفته پیش در میشیگان، هزاران کارگر معترض جاده‌ها را بستند و خواستار بازگشایی ایالات شدند. جکسون‌ویل، شهردار فلوریدا گفته است که ساحل را برای ساعات محدودی به روی مردم باز خواهد کرد. قرار است پارک‌ها در این ایالت، جمعه بازگشایی شوند.