۰ نفر

بازگشت چین به کانون اخبارکرونا

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۳۸
کد خبر: 432328
بازگشت چین به کانون اخبارکرونا

همزمان با ابراز تردید 2 مقام اروپایی درباره عملکرد چین ، پکن آمار کشته‌شدگان ووهان را 50 درصد بالا برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ درحالی‌که زندگی در شهرهای چین رفته رفته به حالت عادی بازمی‌گردد، انتقاد برخی مقام‌های غربی و همچنین انتشار آمار جدیدی در مورد قربانیان ویروس کرونا در شهر ووهان، یعنی جایی که نخستین بار ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، بار دیگر این کشور را به صدر اخبار مربوط به کرونا بازگردانده است.

مسئولان دولتی ووهان دیروز با انتشار گزارشی، شمار قربانیان ویروس در این شهر را 3هزار و 869نفر اعلام کردند. آمار جدید، از افزایش هزار و 290نفری آمار مرگ‌ومیر ووهان یا به‌عبارت دیگر، افزایش 50درصدی شمار کشته‌شده‌ها حکایت دارد. آمار جدید، تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین را به 4هزار و 632نفر می‌رساند.

همزمان آمار مربوط به مبتلایان در شهر ووهان نیز با افزایش 325نفری به 50هزار و 333نفر رسیده است. تغییرات آماری تازه در حالی رخ می‌دهد که فشارهای سیاسی بر چین در مورد عدم‌ارائه شفاف آمار مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. کرونا تاکنون جان بیش از 140هزار نفر را گرفته و اغلب کشورهای جهان را به تعطیلی کامل کشانده است.

پکن اما اتهام‌های مطرح شده را رد می‌کند و معتقد است در بحران کرونا شفاف عمل کرده و هیچ موضوعی را پنهان نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در یک نشست خبری گفت که سرعت بالای شیوع ویروس در ابتدای کار، باعث بروز اشتباهات آماری بوده است. به گزارش الجزیره، ژائو لیجیان تأکید کرد که این کشور هرگز مخفی‌کاری نکرده و اجازه مخفی‌کاری را هم نمی‌دهد.

مسئولان دولتی در ووهان اشتباه در تشخیص بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اول شیوع بیماری در این شهر را دلیل عمده پایین بودن آمار دانسته‌اند. عدم‌دسترسی به کیت‌های آزمایش یکی از دلایل اصلی در تشخیص‌ اشتباه در بیمارستان‌های ووهان ذکر شده است. به گفته آنها علاوه بر این، اشتباه کارکنان بیمارستان‌ها در همان هفته‌های نخست در ثبت اطلاعات بیماران نیز به این موضوع دامن زده است. شهرداری ووهان که مرجع اعلام آمار تازه بوده است، دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمار جدید، تعداد قربانیانی که بدون مراجعه به بیمارستان و در خانه درگذشته‌اند را نیز شامل می‌شود. در این بیانیه آمده که بررسی آماری مجدد با هدف تأکیدی بر شفافیت عملکرد نهادهای دولتی انجام شده است. ووهان با جمعیت 11میلیونی، اخیرا پس از 76روز قرنطینه سخت به روی مردم باز شده و اکنون برای از سر‌گیری زندگی عادی آماده می‌شود.

جدی‌شدن اتهامات علیه چین

چین اکنون شیوع ویروس کرونا را تحت کنترل اعلام کرده است. از میان جمعیت یک میلیارد و 400میلیونی چین، دیروز تنها 26مورد جدید ابتلا گزارش شده و این روند در نمودارها وضعیتی نزولی دارد. در دیگر نقاط جهان اما کشورها به‌شدت با این ویروس دست به‌گریبان هستند و تلاش می‌کنند با ادامه قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده زنجیره انتقال را قطع کنند. برخی کشورها طی روزهای اخیر چین را به پنهان‌کاری در مورد آمار ابتلا متهم کرده‌اند. به گفته مقام‌های این کشورها، پنهان‌کاری دولت چین از ابتدا باعث شد تا دیگر دولت‌ها شیوع ویروس و میزان خطرناک بودن آن ‌را جدی نگیرند و در دام آن بیفتند. همزمان، انتقادهایی نیز در مورد مدیریت دولت چین برای مهار ویروس طی هفته‌های اول شیوع آن یعنی حدود 4‌ماه پیش مطرح شده است.

مقام‌های سیاسی در انگلیس و فرانسه نیز به‌طور تلویحی عملکرد چین را زیر سؤال برده‌اند. وزیر خارجه انگلیس دیروز تأکید کرد که «سؤالات سختی» در انتظار چین است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت که «احمقانه» است اگر تصور کنیم چین در مهار بحران خوب عمل کرده است. مکرون گفت: «در چین اتفاقاتی افتاده که فعلا ما از آن بی‌خبریم.»

شدیدترین اتهامات و انتقادها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده که از ابتدا ویروس کرونا را «ویروس چینی» نامید و مقام‌های پکن را به ناتوانی در مهار آن متهم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه گذشته در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال انتشار ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان گفت که اخیرا بارها این موضوع را شنیده و دولت آمریکا به دقت در حال تحقیق برای کشف حقیقت است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ساعاتی بعد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به فاصله چندصدمتری محل آزمایشگاه ویروس‌‌شناسی شهر ووهان به بازارچه‌ای اشاره کرد که گفته می‌شود محل شیوع ویروس بوده است. پمپئو از دولت چین خواست حقیقت را فاش کند و بگویدکه آیا ویروس به اشتباه از این آزمایشگاه منتشر شده یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز ضمن رد این ادعای آمریکایی‌ها برای اثبات سخنان خود به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی استناد کرد که معتقد است ویروس کرونا یک ویروس آزمایشگاهی نیست. ترامپ اما همین مسئله را دلیل بر نفوذ پکن بر این سازمان دانسته و کمک سالانه خود به آن را قطع کرده است؛ اقدامی که هم در داخل آمریکا و هم در دیگر کشورها هیاهوی بسیار به پا کرده است.

اقتصاد زخم‌خورده چین

تعطیلی‌های ناشی از کرونا در چین، اقتصاد این کشور به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان را منقبض کرده است. به همین دلیل مقام‌های دولتی در تلاش برای بازگشایی تمام کارخانه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی دولت چین، اقتصاد این کشور طی 3‌ماه نخست سال 2020، یعنی در فاصله آغاز شیوع ویروس کرونا تا مهار آن در چین، 6.8درصد کوچک شده است. این بدترین آمار اقتصاد چین طی 5دهه گذشته است.

نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی چین طی 2سال گذشته یعنی از زمانی که جنگ اقتصادی میان این کشور و آمریکا آغاز شد، وجود داشته است. رشد اقتصادی چین در 3‌ماه نخست سال 2019 برابر با 6.4درصد اعلام شد که طی 30سال گذشته، پسرفتی بی‌سابقه به شمار می‌رفت. ضربه سنگین کرونا به چین اکنون این کشور را در شرایط وخیم و بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

رویترز در یک نظرسنجی از اقتصاددانان، رشد 2.5درصدی را برای اقتصاد چین در سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده است. این در شرایطی است که در 2دهه گذشته، چینی‌ها به‌طور متوسط شاهد رشد سالانه 9درصدی بوده‌اند.

تاثیر داروی رمدسیویر روی کرونا

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز در گزارشی از تاثیر داروی «رمدسیویر» روی بیماران مبتلا به کرونا خبر داد. این دارو در بیمارستانی در شیکاگو در حال آزمایش روی بیماران است و نتایج نشان می‌دهد افراد مبتلا دارای علائم شدید شامل تنگی نفس و تب، پس از مصرف این دارو طی یک هفته بهبودی پیدا کرده و بیمارستان را ترک کرده‌‌اند. رمدسیویر ساخت یک شرکت آمریکایی است و برای درمان ویروس کشنده «ابولا» کاربرد دارد. محققان امیدوارند این دارو بتواند ویروس کرونا را نیز که دارای علایمی شبیه ابولاست، درمان کند.