۰ نفر

ترامپ؛ تهدیدی علیه بهداشت جهانی

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۰۳
کد خبر: 431916
ترامپ؛ تهدیدی علیه بهداشت جهانی

به دنبال قطع تامین مالی سازمان بهداشت جهانی از سوی ترامپ، همشهری ساختار مالی این سازمان جهانی را بررسی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛  اتهام‌زنی رئیس‌جمهور آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و قطع کمک به آن، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده و کارشناسان آن را «جنایت علیه بشریت» خوانده‌اند. 

دونالد ترامپ، ناکام از مدیریت شایسته بحران کرونا در کشورش، توپ را به زمین سازمان بهداشت جهانی انداخته و ضمن متهم کردن این سازمان بین‌المللی به ناکارآمدی و پخش اخبار نادرست، گفته است که کمک‌های کشورش به آن را قطع می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ سازمان بهداشت جهانی را متهم کرده است که نتوانسته است بعد از آنکه ویروس کرونا در چین منتشر شده، به خوبی آن را مدیریت کند و بر اخبار درست درباره آن سرپوش گذاشته است. ترامپ گفته است که این سازمان به همین‌خاطر باید پاسخگو باشد. اتهام‌زنی و قطع کمک هنگفت آمریکا به این سازمان در شرایطی که کرونا سراسر جهان را فراگرفته، با انتقادهای بسیار شدیدی در داخل و خارج از آمریکا مواجه شده و دبیرکل سازمان ملل گفته که الان زمان مناسبی نیست که آمریکا کمک‌هایش به سازمان بهداشت جهانی را قطع کند. حمله به سازمان بهداشت جهانی، به‌نظر واکنش دفاعی ترامپ به انتقادهای داخلی از مدیریت بحران در آمریکاست. منتقدان ترامپ را متهم می‌کنند که در واکنش به انتشار این ویروس کند عمل کرده و تصمیمات حیاتی را دیر گرفته است. ترامپ مدعی شده که سازمان بهداشت جهانی، به نفع چین عمل کرده است. ترامپ سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته است: «من به دولتم دستور می‌دهم تا تامین مالی (سازمان بهداشت جهانی) را تا زمانی که بررسی نقش سازمان بهداشت جهانی در مدیریت ناکارآمد و سرپوش گذاشتن بر اخبار انتشار ویروس کرونا به پایان برسد متوقف کنند.»

آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده بودجه سازمان بهداشت جهانی است و به تنهایی در سال 2019میلادی 450میلیون دلار به این سازمان کمک کرده است.

 

اقدام علیه بشریت

این تصمیم ترامپ با واکنش‌های تندی مواجه شده است و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به آن گفته است: «من فکر می‌کنم که باید از سازمان بهداشت جهانی حمایت کرد چون نقش حیاتی در تلاش‌های جهانی برای پیروزی در جنگ با کووید-19دارد.»

جوزت بورل،  مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر، از این موضع‌گیری ترامپ انتقاد کرد و نوشت؛ در شرایطی که تلاش‌های این سازمان بیشتر از هر زمان دیگری مورد نیاز است این تصمیم رئیس جمهور آمریکا توجیه‌پذیر نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم در توییتر گفته است که تقویت تامین مالی سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که در شرایط فعلی می‌توان انجام داد. سازمان بهداشت جهانی در ‌ماه مارس درخواستی 675میلیون دلاری برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا ارائه کرده و برای یک درخواست یک میلیارد دلاری دیگر برنامه‌ریزی می‌کند. بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و دومین تامین‌کننده مالی بزرگ سازمان بهداشت جهانی هم در توییتر از اقدام ترامپ انتقاد کرده و نوشته است: «توقف تامین مالی سازمان بهداشت جهانی در میانه یک بحران سلامت جهانی همانقدر که به‌نظر می‌رسد خطرناک است.»

کارشناسان ارشد بهداشتی دنیا انتقادها را فراتر از این مطرح کرده‌اند و سردبیر ژورنال پزشکی سرشناس لنست این اقدام ترامپ را «جنایت علیه بشریت» دانست. به گزارش گاردین، ریچادر هورتون در یادداشتی تصمیم ترامپ را «جنایت علیه بشریت» دانسته و نوشته است: «هر دانشمندی، تک تک کارکنان بخش درمان، هر شهروندی باید علیه این خیانت مخوف علیه همبستگی جهانی شورش کند و مقاومت نشان دهد.»

اتهام‌زنی به شیوه ترامپ

ترامپ مشخصا سازمان بهداشت جهانی را متهم کرده که در ابتدای شیوع ویروس در شهر ووهان در چین این مسئله را ارزیابی نکرده و درباره عدم‌شفافیت چینی‌ها هشدار نداده است: «این کار می‌توانست از مرگ هزاران نفر و آسیب اقتصادی در سراسر جهان جلوگیری کند. به جای آن، سازمان بهداشت جهانی از اقدامات دولت چین حمایت کرد.» سازمان بهداشت جهانی البته پیش از این هم مورد انتقاد قرار داشته و متهم است که تحت نفوذ چین قرار دارد؛ برای نمونه، گفته می‌شود این سازمان تحت فشار چین به دستاوردهای تایوان برای مهار کرونا اشاره نکرده. مورد دیگر این است که دستورالعمل‌های آن برای استفاده از ماسک، باعث سردرگمی در سراسر جهان شده است. ترامپ در حالی سه‌شنبه علیه سازمان بهداشت جهانی و چین موضع گرفت که در انتهای ژانویه، از اقدامات چین برای مهار ویروس کرونا تمجید کرده بود و خطر انتشار ویروس را حتی مدت‌ها بعد از آنکه سازمان بهداشت جهانی «وضعیت اضطراری بهداشتی در سراسر جهان» اعلام کرد، کوچک خوانده بود.

دمکرات‌ها ترامپ را متهم می‌کنند که با این اقدام می‌خواهد در سال برگزاری انتخابات، ناکارآمدی خود در مدیریت بحران پیش آمده را پنهان کند. با این حال جمهوریخواهان در کنگره از تصمیم او حمایت کرده‌اند.

سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی نوشته است که حمله ترامپ به سازمان بهداشت جهانی، واکنشی به شکست تحقیرآمیز او در مواجهه قانونی با فرمانداران آمریکا به شمار می‌رود. ترامپ پیش از این گفته بود که به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا این حق حاکمیتی را دارد که به فرمانداران ایالت‌ها دستور دهد تا محدودیت‌های مربوط به انتشار ویروس کرونا را بردارند و اجازه فعالیت دوباره را به کسب و کارها بدهند. این ادعای ترامپ، که به گفته تحلیلگران، برخلاف قانون اساسی آمریکاست، با واکنش‌های تند فرمانداران مواجه شد و ترامپ سه‌شنبه مجبور شد از این موضع خود عقب‌نشینی کند. به گفته تحلیلگر سی‌ان‌ان، او در واکنش به این شکست تحقیرآمیز مسئله سازمان بهداشت جهانی را پیش کشیده است.

قطع کمک مالی به این سازمان، ضربه بزرگی به موجودیت آن خواهد زد چون بخش زیادی از بودجه آن را آمریکا تامین می‌کند.

بودجه سازمان بهداشت از کجا می‌آید؟

به گزارش بی‌بی‌سی، بودجه سازمان بهداشت جهانی از طریق اعضا (194کشور و 2 عضو وابسته) تامین می‌شود. هر عضو، براساس ثروت ملی خود، باید حق عضویت مشخصی پرداخت کند. برای نمونه حق عضویت افغانستان برای 21-2020میلادی، 33هزار و 500دلار است؛ درحالی‌که حق عضویت آمریکا، 116میلیون دلار یا معادل 22درصد کل حق عضویت سازمان است. حق عضویت کمتر از یک چهارم بودجه کلی سازمان را تامین می‌کند و بقیه بودجه از طریق کمک کشورهای عضو و دیگر نهادها و اشخاص تامین می‌شود. آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده بودجه سازمان بهداشت جهانی است و بعد از این کشور، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، بریتانیا و آلمان قرار دارند.