۰ نفر

جوزف استیگلتز، برنده نوبل اقتصاد:

کرونا نابرابری سلامت در آمریکا را آشکار کرد

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶
کد خبر: 431582
کرونا نابرابری سلامت در آمریکا را آشکار کرد

جوزف استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد و اقتصاددان ارشد بانک جهانی، می‌گوید ویروس کرونا نابرابری سلامت در بین طبقات اجتماعی مختلف مردم آمریکا را نمایان کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ، سی‌ان‌بی‌سی، جوزف استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد و اقتصاددان ارشد بانک جهانی، می‌گوید ویروس کرونا نابرابری سلامت در بین طبقات اجتماعی مختلف مردم آمریکا را نشان داد.

او در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی گفت: ویروس کرونا به ویژه برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند کشنده است و آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین نابرابری سلامت را در بین کشورهای پیشرفته جهان دارد، مشخص شد.

استیگلیز گفت: هر چقدر که وضعیت نابرابری دستمزد ما بد است، وضعیت نابرابری سلامتی حتی بدتر است و این پاندمی واقعاً وخامت این اوضاع را آشکار کرده است.

بسیاری از شهرهای آمریکا گزارش دادند که اقلیت‌های نژادی و اجتماعات فقیر، مانند جمعیت سیاهان دیترویت بیش از سایرین از ویروس آسیب دیده‌اند.

استیگلیز که مطالعات بسیار گسترده‌ای در مورد نابرابری دستمزد انجام داده است، گفت: این به ما نشان می‌دهد برخی مشاغلی که تا به حال دستمزد بسیار پایینی داشته‌اند، چقدر برای ما ضروری هستند.

استیگلیز گفت: آن‌چه تکان‌دهنده است این است که اینها افرادی هستند که هر روز به ما خدمت می‌کنند. اینها افرادی هستند که ما به آنها وابسته هستیم اما همچنان دستمزد خوبی به آنها پرداخت نمی‌شود و رفتار خوبی با آنها نمی‌شود.

استیگلیز همچنین از واکنش دولت به ویروس کرونا که اجازه داد نرخ بیکاری تا این حد افزایش پیدا کرده و رکورد بزند انتقاد کرد و اشاره کرد برخی دولت‌های اروپایی با تقبل کردن بخشی از دستمزد کارگران شرکت‌های آسیب‌دیده از ویروس کرونا منابع اخراج آنها شده‌اند.

او گفت: کشورهای دیگری مانند انگلستان یا دانمارک هم مانند ما در حال عبور از رکود اقتصادی شدیدی هستند اما این سطح از بیکاری آمریکا را ندارند.

من زیاد موافق پول زیادی که به شرکت‌های بزرگ برای خرید و تقویت سهام آنها کمک شده نیستم، برخی از این شرکت‌ها حتی در چند سال اخیر مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند.