۰ نفر

رونق بازار کار شرکت آمازون در دوران شیوع کرونا

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱
کد خبر: 431510
رونق بازار کار شرکت آمازون در دوران شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا در جهان تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکار شدن میلیون ها نفر را بدنبال داشته است، اما افزایش ناگهانی تقاضا برای خرید اینترنتی، خدمات تحویل شرکت آمازون را رونق بخشیده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری فوربس، هنوز یک ماه از خبر استخدام ۱۰۰ هزار کارگر در شرکت آمازون سپری نشده است که این شرکت اعلام کرد قصد دارد به منظور گسترش فروشگاه‌های خواروبار و شبکه توزیع کالاهای خود در ماه جاری میلادی ۷۰ هزار کارگر جدید را نیز استخدام کند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آمازون در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز حدود ۱۵۰ هزار نفر را استخدام کرده است. استخدام این تعداد کارگر در حالی انجام می‌شود که در پی شیوع جهانی ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل، میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

آمازون در وبلاگ خود نوشت «ما می‌دانیم در اثر تعطیلی اصناف مرتبط با خدمات رفاهی و اقامتی، رستوران‌ها و خدمات مسافرتی به عنوانی بخشی از بحران فعلی، بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند و تا زمانی که همه چیز به وضعیت عادی باز گردد و این افراد بتوانند در مشاغل پیشین خود بازگردند، از هرشخصی که بیکار شده و تمایل دارد به جمع ما بپیوندد به گرمی استقبال می‌کنیم.»

این شرکت دستمزد پرداختی به کارگران خود را نیز به میزان ۲ دلار در ساعت افزایش داد و انتظار می‌رود هزینه دستمزد پرداختی آن در هر ماه از ۳۵۰ میلیون دلار به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد. همچنین این شرکت امکان استفاده نامحدود از مرخصی بدون حقوق را برای کارگران ساعتی فراهم کرده است. تمام این تغییرات در پی افزایش ناگهانی تقاضا برای خرید اینترنتی و خدمات تحویل شرکت آمازون رخ داده است. به گفته این شرکت، روند افزایشی تقاضا همچنان ادامه دارد.

در این مدت چند ۱۰ نفر از کارگران آمازون به بیماری Covid-۱۹‌ مبتلا شده‌اند و موجی از فعالیت‌های کارگری شکل گرفته است که با چند مورد راهپیمایی اعتراضی همراه بوده است. هزاران نفر از کارگران این شرکت خواهان بهبود رویه‌های امنیتی و مزایای دریافتی خود شده‌اند. در نتیجه این وقایع، آمازون بیش از ۱۰۰ خط مشی کاری خود را تغییر داده است.

در طول چند روز گذشته آمازون تلاش کرد ظرفیت خود را به ویژه در بخش خواروبار افزایش دهد و مجموعه‌ای از تدابیر امنیتی جدید را به‌کار گیرد و محدودیت‌های ناشی از افزایش تقاضا را رفع کند. این شرکت یک صف مجازی برای مشتریان و متقاضیان تحویل محصولات خریداری شده از Amazon Fresh and Whole Foods Market تشکیل داده است. علاوه بر این امکان دریافت و تحویل کالاها را از ۷۰ فروشگاه جدید نیز فراهم کرده که در مجموع تعداد فروشگاه‌های فعال در این بخش از آمازون را به ۱۵۰ مورد رسانده است.

آمازون ظرفیت تامین و تحویل کالا را بیش از ۶۰ درصد افزایش داده است، اما به دلیل محدودیت‌های موجود در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی و روند افزایشی تقاضا، خدمت‌رسانی به مشتریان با چالش‌هایی روبه‌رو است.

استخدام کارگران جدید، امکان تامین، دریافت و تحویل سریع‌تر اجناس به مشتریان و همچنین پاسخ‌گویی به این تقاضای رو به افزایش را فراهم می‌کند. استخدام ۱۷۰ هزار کارگر تمام وقت و پاره‌وقت مشابه اقدامی است که این شرکت هرسال پیش از تعطیلات پایان سال و اوج فروش خود انجام می‌دهد. اما آن کارگران با کاهش فروش شرکت در ابتدای سال بعد، شغل خود را در آمازون ترک می‌کنند.

شرکت آمازون سال گذشته را با بیش از ۷۹۸ هزار نیروی کاری به پایان رساند و در ماه فوریه ۳۷ هزار فرصت شغلی جدید را در وب‌سایت خود آگهی کرد. اکنون این شرکت ۳۹ هزار فرصت شغلی جدید را آگهی کرده و یک وب سایت مستقل را تنها به منظور انجام فرایند استخدام این افراد راه‌اندازی کرده است. به گفته این شرکت کارگران جدید نیازی به سابقه کاری یا ارسال رزومه ندارند و می‌توانند در مدت هفت روز از زمان تقاضای استخدام، کار خود را در شرکت آغاز کنند.

علاوه بر این ده‌ها هزار نفر که به طور مستقیم در استخدام آمازون نیستند، با این شرکت همکاری دارند. در واقع آمازون از پیمانکاران مستقل نیز برای خدمات تحویل اجناس و همچنین از صدها هزار فروشنده و واسطه برای فروش محصولات مختلف در سایت amazon.com‌ استفاده می‌کند.

در اواسط ماه مارس شرکت آمازون ورود برخی از اقلام ارائه شده توسط این فروشندگان را به انبارهای خود محدود کرد تا بتواند کالاهای ضروری مانند تجهیزات پزشکی و ملزومات خانگی را که تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود دارد تامین و عرضه کند، اما این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که در هفته آینده مجددا اقلام غیرضروری عرضه شده توسط فروشندگان و واسطه‌ها را در مقادیر محدود از آن‌ها دریافت می‌کند.

 ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس اکنون در سراسر جهان انتشار یافته است.