۰ نفر

کرونا و رشد دوبرابری گرسنگی در جهان

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۰:۳۳
کد خبر: 431433
کرونا و رشد دوبرابری گرسنگی در جهان

تعداد افرادی که در جهان گرسنه‌تر می‌شوند فقط در چند ماه از شیوع کووید-۱۹ ممکن است دوبرابر شود؛ نگرانی‌ای که مقام‌های شرکت‌های اصلی تولیدکننده مواد غذایی در جهان را وادار کرده از رهبران جهان بخواهند برای تسهیل حمل‌ونقل محصولات غذایی و تجاری چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گروهی از شرکت‌های اصلی تولید مواد غذایی، گروه‌های صنعتی و مقام‌های دانشگاهی درباره افزایش دوبرابری گرسنگی در جهان در آینده نزدیک و همزمان با نقش مخرب همه‌گیری کرونا در تامین موادغذایی و آسیب به درآمدها هشدار داده‌اند.

به گفته آن‌ها، شمار افرادی که از گرسنگی مزمن رنج می‌برند ممکن است هم‌زمان با خطرات ناشی از تامین غذا به دلیل شیوع ویروس از حدود ۸۰۰ میلیون نفر فراتر رود.

در نامه مقام‌های شرکت‌های چند ملیتی صنایع غذایی از جمله نستله سوئیس، یونیلیور شرکت چند ملیتی بریتانیایی-هلندی، شرکت دانون مستقر در پاریس و شرکت صنایع غذایی آمریکایی و چندملیتی پپسی کو به رهبران جهان آمده است: حفظ جریان تجاری و قابل پیش‌بینی بودن آن هیچ‌گاه به‌اندازه برهه کنونی مهم نخواهد بود.

در این نامه همچنین برای جلوگیری از بروز بحران انسانی در جهان، تضمین دسترسی به مواد غذایی و غذاهای ارزان درخواست شده است.
مقام‌های این شرکت‌ها همچنین خواسته‌اند تا صادرکنندگان اصلی مواد غذایی، در تامین کامل بازارهای بین المللی شفاف عمل کنند.

از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این نامه، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، سرمایه‌گذاری در تولیدات محلی و رسیدگی به وضعیت کشاورزان و کارگران بخش صنایع غذایی به عنوان یک بخش اساسی است.

بانک جهانی در گزارشی هشدار داده، شیوع ویروس کرونا می‌تواند بحران شدیدی را در امنیت غذا در آفریقا ایجاد کند. تولیدات کشاورزی در ضروتی که محدودیت‌های تجاری رفع نشوند ممکن است کاهش هفت درصدی داشته باشند و واردات غذا ممکن است دستکم ۱۳ درصد در صورت هزینه‌های بالای حمله‌ونقل و کاهش تقاضا کاهش یابد.

سازمان ملل متحد نیز هشدار داده که کشورها باید برای جلوگیری از سیاست موسوم به «همسایه‌ات را فقیر کن» که یک دهه پیش و همزمان با بروز بحران قیمت جهانی غذا رخ داد، با یکدیگر همکاری کنند.

باوجود فراوانی تولید، اختلال در حمل‌ونقل و نیروی کار در بسیاری از مناطق جهان بر امنیت غذا تاثیر گذاسته است و بهای برخی مواد غذایی اصلی مانند گندم و برنج را افزایش داده است. این وضعیت در کنار از دست دادن شغل به دلیل شیوع ویروس، سبب کاهش درآمدها شده و همه این مسائل دولت‌ها را تحت فشار قرار داده است تا صادارت مواد غذایی مختلف را برای تامین نیاز داخل کاهش دهند.