۰ نفر

آسوشیتدپرس:

تحریم‌ها مانعی برای ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران

۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷
کد خبر: 431367
تحریم‌ها مانعی برای ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره وضعیت روابط ایران و آمریکا در شرایط شیوع ویروس کرونا تاکید کرد که تحریم های واشنگتن مانع از ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران، حتی در وضعیت دشوار کنونی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود با اشاره به اینکه "ایران و آمریکا این روزها با یک دشمن مشابه مقابله می کنند" آورده است: واشنگتن که در سال 2018 به طور یک جانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم ها علیه این کشور را بازگرداند، ادعا می کند که باوجود این تحریم ها، کمک ها به تهران ارسال می شود اما سازمان های بشردوستانه تاکید دارند که تحریم های آمریکا حتی تجارت مجاز با ایران در امور بشر دوستانه را نیز مختل کرده است.

آسوشیتدپرس در ادامه افزود: آمریکا می گوید که  کالاهای بشردوستانه، شامل تجهیزات پزشکی همچنان از تحریم ها مستثنی هستند و مانعی برای ارسال آنها به ایران وجود دارد اما دیده بان حقوق بشر به تازگی در یک گزارش اعلام کرد که قوانین آمریکا بر دسترسی ایران به تجهیزات مهم از قبیل دستگاه تنفس مصنوعی، سی تی اسکن و تجهیزات ضد عفونی کننده اثر گذاشته است، چراکه شرکت های خارجی هنوز به دلیل تحریم های آمریکا حتی برای تجارت کالاهای مجاز با ایران هراس دارند.

اولیور واندکاستیلی رئیس بخش ایران در سازمان کمک رسانی بین‌المللی در یک بیانیه تصریح کرد: یکی از مشکلات کمک رسانی بین‌المللی، شفاف سازی درخصوص مسائل حقوقی مرتبط با تحریم‌ها برای تضمین ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است.

وی ادامه داد: این وضعیت موجب کند شدن پاسخ های پزشکی در هفته‌های نخستین شیوع ویروس کرونا شد.

مقامات کشورمان طی روزهای اخیر بارها تاکید کرده اند که ایران علی رغم برخورداری از دانش پزشکی و کادر درمانی مناسب اما به دلیل تحریم های آمریکا قادر نیست آنگونه که باید با شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن مقابله کند و در واقع تحریم ها موانعی را بر سر راه تهران ایجاد کرده اند.