۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت: توقف کامل شیوع کرونا فقط با واکسن ممکن است

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۲۳:۴۹
کد خبر: 431143
سازمان جهانی بهداشت: توقف کامل شیوع کرونا فقط با واکسن ممکن است

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که با توجه به پیوستگی موجود میان کشورها، توقف کامل انتشار ویروس کووید۱۹ در نهایت نیازمند تولید واکسن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری دوشنبه‌شب خود از انتشار «پیشنهادهای راهبردی» جدید این سازمان برای کشورهای جهان که به منظور کمک به سیاست‌گذاری برای مقابله با شیوع کرونا تدوین شده، خبر داد.

آدهانوم گفت که این مجموعه با توجه به آخرین اطلاعات و آنچه سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا آموخته، تدوین شده است و روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد.

به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، توصیه‌های راهبردی از جمله شامل ۶ مورد است که کشورها پیش از بازگشایی فعالیت‌های تعطیل شده به خاطر کرونا، باید از آن‌ها اطمینان حاصل کنند که به این شرح است:

۱- زنجیره انتقال مهار شده باشد؛

۲- ظرفیت لازم در نظام سلامت برای شناسایی، آزمایش، قرنطینه و درمان همه موارد ابتلا و ردیابی تماس‌های آن‌ها وجود داشته باشد؛

۳- خطر شیوع در اماکن خاص مثل تاسیسات بهداشتی و خانه‌های سالمندان به حداقل رسیده باشد؛

۴- اقدامات پیشگیرانه در محل کار، مدارس و اماکن مشابه اتخاذ شده باشد؛

۵- خطرات واردات قابل مدیریت باشد؛

۶- آموزش و توانایی لازم برای انطباق افراد با شرایط جدید فراهم باشد.

وی همچنین تاکید کرد که کشورها باید به دلیل پر شدن ظرفیت نظام سلامت و تاثیرات اقتصادی-اجتماعی، توازنی میان اقداماتی که برای کنترل مرگ‌ومیر ناشی از کرونا انجام می‌دهند با اقدامات مربوط به دیگر بیماری‌ها ایجاد کنند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت افزود با توجه به اینکه تنگاتنگی ارتباطات جهانی به معنای بازگشت کووید۱۹ است، در نهایت تولید و توزیع یک واکسن ایمن و موثر برای قطع کامل زنجیره انتقال این ویروس لازم است.

شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

از آن زمان این ویروس به اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان نفوذ کرده و تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده و جان ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته است.