۰ نفر

بیش‌از ٢٠‌هزار کشته در آمریکا

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹
کد خبر: 430976
بیش‌از ٢٠‌هزار کشته در آمریکا

دونالد ترامپ قرار است فردا گروهی از متخصصان را گرد هم آورد تا برای بازگشایی تمامی یا بخشی از کشور تصمیم بگیرند. ترامپ به خبرنگاران گفت که این «بزرگترین تصمیمی است که تاکنون گرفته‌ام»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، روز گذشته تعداد جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا با ٢٠هزار و ٧١ نفر از ایتالیا پیشی گرفت؛ کشوری که تاکنون بیش از ٥٠٠هزار مورد مبتلا در آن گزارش شده و رئیس‌جمهوری آن بیش‌ازحد به فکر زمان بازگشت فعالیت‌های کشور به شرایط عادی است. بیش از سه ماه از شیوع این ویروس در چین، کشوری که نخستین موارد مبتلا را در ماه دسامبر گزارش داد،‌ می‌گذرد. اما وقتی که پای این ویروس به اروپا و درنهایت به آمریکا رسید، آمار مبتلایان از چین بالاتر رفت.

به گزارش الجزیره، در سه هفته گذشته تعداد افرادی که روزانه جان خود را در آمریکا از دست داده‌اند، به‌طور میانگین سه برابر ایتالیا بوده است. مقایسه آمار مرگ‌ومیر در پایان یک هفته در آمریکا به بالای ٩هزار نفر رسیده، درحالی‌که در ایتالیا این تعداد کمی کمتر از ٣هزار نفر است. روز شنبه تعداد قربانیان ناشی از کووید-١٩ در ایتالیا ٦١٩ نفر اعلام شد که در کل آمار مرگ‌ومیر به ١٩هزار و ٤٦٨ نفر رسید.  در آمریکا نیمی از آمار مرگ‌ومیر مربوط به نیویورک است. اندرو کومو، فرماندار نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که روز جمعه ٧٨٣ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعداد کل جان‌باختگان به ٨هزار و ٦٢٧ نفر (٤٢درصد از تعداد کل) رسیده است. کومو همچنین گفت که مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و پذیرش مراقبت‌های ویژه در این ایالت همواره رو به کاهش است. اما با این وجود، مقامات دیگر ازجمله بیل دو بلازیو، شهردار نیویورک همچنان هشدار می‌دهند که بحران نیویورک ادامه‌دار خواهد بود و مدارس نیز تا ماه سپتامبر باز نخواهند شد.

تفاوت نیویورک با ایالت‌های دیگر

آمار مبتلایان در نیویورک حالا از اسپانیا (بیش از ١٦١هزار نفر) و ایتالیا (بیش از ١٥٢هزار نفر) بالاتر رفته؛ کشورهایی که جمعیت آنها چندین برابر نیویورک است. سی‌ان‌ان گزارش داده که براساس داده‌های اطلاعاتی دانشگاه جان ‌هاپکینز، آمار مرگ‌ومیر در نیویورک ٧/٤‌درصد است، اما در بقیه ایالت‌ها این میزان ٤/٣درصد است. به همین ترتیب آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-١٩ در نیویورک ٦درصد بیشتر از کشورهای دیگر در جهان است. چرا اپیدمی کرونا در نیویورک در مقایسه با بقیه ایالت‌های آمریکا تفاوت دارد؟

آیا دلیل آن تعداد جمعیت و تراکم آن است؟ نیویورک با ٨‌میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر آمریکاست. جمعیت نیویورک تقریبا دوبرابر لس‌آنجلس است. اما تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در نیویورک هفت یا هشت برابر شهرهای دیگر است. دلیل آن چیست؟ نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم اینکه شمارش افراد مبتلا و آمار جان‌باختگان کار بسیار سختی است. آمارگیری در کل شهر انجام نمی‌شود، بلکه در هر منطقه و ناحیه‌ای به صورت جداگانه است و ممکن است محل اقامت فرد مبتلا با محلی که در آن بیماری تشخیص داده شده یا فوت کرده، متفاوت باشد. با این حال، آمار نیویورک همچنان از همه‌جا بالاتر است. در مکان‌هایی که تراکم جمعیت بالا باشد، کووید-١٩ راحت‌تر سرایت می‌کند؛ در کلیساها یا کشتی‌های تفریحی، برنامه‌های تفریحی در فضاهای باز مانند کنسرت‌ها و کارناوال‌ها یا شاید در واحدهای آپارتمانی کوچک با تعداد بالای افراد ساکن (چه اعضای خانواده باشند، چه هم‌خانه‌). میزان تراکم جمعیت در نیویورک به‌ازای هر دوونیم کیلومترمربع، ٢٧هزار نفر است که در کل آمریکا در رتبه نخست قرار دارد و با هیچ کشور دیگری در دنیا قابل مقایسه نیست. همین آمار در بسیاری از شهرهای کشورهای آسیایی نزدیک به ٤٠هزار نفر است. میزان تراکم جمعیت ممکن است برخی تفاوت‌ها را توضیح دهد، اما نه همه را. مثلا در محله کویینز نیویورک که نسبت به منهتن تراکم جمعیت کمتری دارد، آمار مبتلایان دو برابر است. یکی از دلایل بالا بودن آمار در نیویورک می‌‌تواند تست‌گیری بیشتر باشد. اگر از افراد بیشتری تست گرفته شود، مبتلایان بیشتری شناسایی می‌شوند و هرچه آمار آنها بالاتر رود، تست‌گیری نیز بیشتر می‌شود. اما با این وجود، این روش ممکن است تصویر دقیقی از آمار و ارقام نشان ندهد. هشدار «در خانه بمانید» برای افرادی که علایم خفیفی دارند، بنابراین شناسایی فوت آنها به دلیل ابتلا به کووید-١٩ مشکل است. بالا بودن آمار در این ایالت مانند نیواورلئان یا حتی ایتالیا می‌تواند به ضعف سلامت و نظام بهداشتی، سن، بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای یا دسترسی به بهداشت مربوط باشد.

ترامپ به دنبال راهی برای بازگشت به شرایط عادی

دونالد ترامپ قرار است فردا گروهی از متخصصان را گرد هم آورد تا برای بازگشایی تمامی یا بخشی از کشور تصمیم بگیرند. ترامپ به خبرنگاران گفت که این «بزرگترین تصمیمی است که تاکنون گرفته‌ام». به گفته مایک ‌هانا، خبرنگار الجزیره «از یک طرف ترامپ با بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ دوست است که به او فشار می‌آورند تعطیلی‌ها را هر چه زودتر پایان دهد. از سوی دیگر، متخصصان کادر درمانی هشدار می‌دهند که بازگشایی زودهنگام کسب‌وکارها  یا حتی بخشی از آنها منجر به وقوع پیک دیگری در آمار مرگ‌ومیر می‌شود.»

ترامپ ادعا می‌کند که از زمان شیوع ویروس کرونا آن را جدی گرفته است و قبل از اعلام رسمی پاندمی می‌دانست که فراگیر خواهد شد. اما سخنرانی‌های او عکس آن را نشان می‌دهند. ترامپ معتقد است که این ویروس روزی مانند یک معجزه ناپدید خواهد شد.