۰ نفر

آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و ترکیه

۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۵۳
کد خبر: 430028
آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و ترکیه

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی ایران و ترکیه، آخرین وضعیت تجارت مشترک میان دو کشور ر روزهای شیوع کرونا را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جلال ابراهیمی اظهار کرد: در شرایطی که ایران و ترکیه از سال‌ها پیش تجارت مشترک گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و این روند همواره ادامه داشته، در هفته‌های گذشته، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، این تجارت نیز تا حد زیادی متوقف شده است و با محدودیت‌های فراوان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد در مرزهای زمینی دو کشور تقریبا متوقف شده است، بیان کرد: تنها با صدور برخی مجوزها، کامیون‌های ایرانی که در اروپا حضور داشتند برای بازگشت به کشور امکان حضور در مرزهای مشترک با ترکیه را پیدا کردند که با انتقال آنها، در حال حاضر درخواست خاصی برای این نوع عبور و مرور وجود دارد.

به گفته مدیرمرکز مطالعات اقتصادی ایران و ترکیه، در شرایطی که روزانه صدها کامیون ایرانی وارد ترکیه می‌شد و بیش از ۵۰۰ کامیون از ترکیه به ایران می‌آمد و به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس یا آسیای میانه حرکت می‌کرد، امروز عملا این حرکت متوقف شده است.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت پروازهای هواپیمایی ماهان میان ایران و ترکیه، گفت: این پروازها نیز به شکلی محدود و در صورت نیاز برای جابجایی اقلام بهداشتی انجام می‌شود و در سایر حوزه‌ها چه اقتصادی و چه تجاری پروازی در دستور کار نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت به وسیله قطار در میان دو کشور ادامه دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه امکان رعایت مسائل بهداشتی در قطارها بالاتر است، فعلا مجوز فعالیت قطار در مرزهای مشترک دو کشور داده شده و هرچند این ترددها نیز محدود است اما امکان جابجایی کالا را فراهم کرده است. جابجایی محصولات کشاورزی و غذایی بخشی از برنامه این غذاهاست و برای مثال ایران از این طریق در روزهای گذشته به ترکیه هندوانه صادر کرده و از ترکیه به ایران موز صادر شده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: شرایط در سایر مرزهای مشترک نیز به همین منوال است. برای مثال صادرات محصولات کشاورزی یا برخی مصالح ساختمانی به کشورهایی مانند ارمنستان یا منطقه نخجوان ادامه دارد اما در بسیاری از موارد کامیون‌ها، کالاها را در مرزهای مشترک تخلیه می‌کنند و جابجایی داخل مرز به وسیله رانندگان داخل این کشورها صورت می‌گیرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های ایجاد شده برای تجارت مربوط به ایران نیست و کشورهای منطقه سایر مرزها و ترددهای خود را به همین شکل محدود کرده اند و باید امیدوار بود با عبور از کرونا بار دیگر تجارت به روال عادی خود بازگردد.

بر اساس این گزارش، با شیوع کرونا در ایران از روزهای ابتدایی اسفند، تعدادی از کشورهای همسایه مرزهای مشترک خود با ایران را بستند. در هفته‌های بعد با رسیدن کرونا به این کشورها، عملا تداوم رفت و آمد ناممکن شد.
ترکیه، پس از چین و عراق، جز اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود.