۰ نفر

محتوای نامه آمریکایی‌ها فاش شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۰:۴۴
کد خبر: 429895
محتوای نامه آمریکایی‌ها فاش شد

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق امروز (چهارشنبه) محتوای نامه جدید درخواست مذاکره آمریکایی ها با کشورش را فاش کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در بیانیه دفتر رسانه ای نخست وزیر آمده است که عبدالمهدی در نشست شورای امنیت ملی عراق گفت که وزارت امور خارجه آمریکا خواستار یافتن فرمولی برای تفاهم در مورد آینده حضور نیروهای کشورش در عراق شد.

واشنگتن در این نامه اعلام کرده که در تلاش است نیروهایش را از عراق خارج کند.

وی افزود که در این باره «دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه  سرپرستی هیات مذاکره کننده آمریکایی را بر عهده خواهد داشت و نمایندگان وزارتخانه های دفاع و خزانه داری نیز وی را همراهی می کنند.

نخست وزیر مستعفی عراق اظهار کرد که محتوای نامه حاکی از تمایل آمریکایی به گفت و گو در روزهای ۱۰ و ۱۱ ژوئن (خرداد) است.

عبدالمهدی خاطرنشان کرد که دولت با طرف های عراقی گفت و گو کرده و خواستار آرامش و آماده سازی فضای مذاکره با طرف آمریکایی است.

وی تأکید کرد که واشنگتن خواستار گفت و گو با عراق شده است و ما خواستار عقب نشینی نیروهای این کشور با روشی دوستانه و نه خصمانه هستیم؛ ما نمی خواهیم که نظرات متفاوت با واشنگتن منجر به مشکلات شود.

نخست وزیر مستعفی عراق ادامه داد که ما در حال مطالعه پرونده خروج نیروهای خارجی به شکلی که به عراق و منطقه خدمت کند، هستیم و در مورد خروج نیروهای آمریکایی به یک دیدگاه یکپارچه در بین مؤلفه های سیاسی نزدیک می شویم.

عبدالمهدی تاکید کرد که دولت می خواهد از درخواست واشنگتن برای گفت و گو به منظور انعقاد توافق هایی که به عراق خدمت می کنند، بهره برد و از درون نیز خواستار آرامش است.

وی فاش کرد که نیروهای خارجی در زمان حاضر پس از عقب نشینی های اخیر، تنها در سه پایگاه حضور دارند.

یکشنبه گذشته «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد در دیدار با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق از پیشنهاد آمریکا برای آغاز گفت وگوهای استراتژیک در مورد مسائل گوناگون خبر داد.

"تولر" در این دیدار پیشنهاد واشنگتن را برای تعیین هیات مذاکره کننده و تاریخ آغاز مذاکرات راهبردی با عراق را که پیشتر در چندین پیام و نشست مطرح شده بود،  به نخست وزیر مستعفی ابلاغ کرد.

عبدالمهدی ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت که برای دستیابی به منافع متقابل و با توجه به تصمیم ها و تحولات عراق و منطقه، گفت وگوهای اساسی و راهبردی بین دولت‌های بغداد و واشنگتن بسیار راهگشا خواهد بود.

نخست وزیر مستعفی و سفیر آمریکا در بغداد در این نشست همچنین درباره مسائل جاری از جمله مبارزه با همه گیری کرونا و اهمیت همکاری و هماهنگی بین کشورهای جهان برای کنترل این ویروس، محافظت از مردم در برابر خطرهای ناشی از این بیماری و تشکیل دولت جدید عراق بحث و تبادل نظر کردند.

«محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق نیز در توییتی نوشت که وزارت خارجه عراق نامه ای را از دولت آمریکا دریافت کرد که در آن پیشنهاد مذاکره بر اساس مفاهیم ارائه شده در چارچوب استراتژیک و بررسی جامع در مورد آینده روابط اقتصادی، فرهنگی، تجاری و امنیتی به صورت دوجانبه و منطقه ای مطرح شده است.

الحکیم گفت که ما از این ابتکار عمل استقبال می کنیم و تاریخ مناسبی را برای انجام آن تعیین خواهیم کرد.

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد که گفت وگوی راهبردی واشنگتن و بغداد در مورد موضوع‌های مهم ژوئن آینده (خرداد) آغاز می شود.

پمپئو در نشست مطبوعاتی گفت که ایالات متحده قصد دارد گفت وگوی استراتژیک را با عراق از اواسط ماه ژوئن آغاز کند و در آن همه موضوع های مهم در دستور کار و تبادل نظر دو طرف قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد که واشنگتن اواسط ژوئن را برای گفت وگوی استراتژیک به دولت عراق پیشنهاد داده است و همه موضوع‌های مهم بین دو کشور از جمله حضور نیروهای آمریکایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.