۰ نفر

بورس‌های جهانی دوباره قرمز شدند

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۲۶
کد خبر: 429848
بورس‌های جهانی دوباره قرمز شدند

وضعیت بورس‌های جهانی روز چهارشنبه، منفی شد؛ چرا که میزان مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا افزایش یافت و وزیران اقتصاد اتحادیه اروپا با بسته نجات برای کمک اقتصادی موافقت نکردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش رویترز، بعد از دو روز که بورس‌های جهان بهبود اندکی را از سر گذرانده بودند، با اخبار جدید ویروس کرونا دوباره وضعیت منفی شد.

 تعداد مرگ‌ در فرانسه به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید و سیگنالی منفی برای بورس‌های اروپایی فرستاد. شاخص گسترده پان‌-اروپایی ۰.۷ درصد افت کرد. شاخص اف‌تی‌اس‌ای لندن نیز بعد از آنکه میزان مرگ در انگلستان از ۶۱۰۰ نفر گذشت، نزدیک به یک درصد کاهش یافت.  

شاخص داکس آلمان نیز که دوشنبه و سه‌شنبه، ۰.۸ درصد رشد کرده بود؛ در روز چهارشنبه ۰.۸ درصد افت کرد. این افت به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور بود.  

به توافق نرسیدن وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا نیز، یکی دیگر از دلایل منفی شدن بورس بود. صبح امروز(چهارشنبه) «ماریو سنتو»، رئیس کارگروه اروپا اعلام کرد که گفت‌وهای وزیران اقتصاد اتحادیه اروپا درباره بسته حمایتی به ارزش ۵۰۰ میلیارد یورو برای سه کشور ایتالیا، اسپانیا و فرانسه بعد از ۱۶ ساعت به نتیجه نرسید. سنتو در توییتی نوشت: «ما به توافق نزدیک بودیم اما توافق حاصل نشد. کارگروه اروپا را به تعلیق درآوردم. فردا ادامه می‌دهیم.»

اخبار جهانی حاکی از آن است که آلمان و هلند با تخصیص بسته حمایتی به سه کانون بزرگ شیوع کووید ۱۹ در اروپا مخالفت کرده بودند. فرانسه، اسپانیا و ایتالیا مایل نیستند با دریافت وام مقروض شوند و با وابستنگی به آلمان و اخذ سیاست‌های ریاضتی، به سرنوشت یونان در سال‌های اخیر دچار شوند.  

اما در این شرایط، با اعلام وضعیت اضطراری توسط شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن و پایان یافتن بلاتکلیفی بازارها، شاخص نیکی ژاپن ۲.۱۳ درصد رشد کرد.  

همچنین بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، اوضاع در وال‌استریت هنوز مساعد نیست. سرمایه‌گذاران نشانه‌های بیشتری از خسارت‌های اقتصادی ویروس کرونا پیدا کرده‌اند و به همین دلیل، هر سه شاخص اصلی بورس آمریکا(نزدک، داوجونز و S&P۵۰۰) امروز را با وضعیت منفی به پایان رسانده‌اند.  

به گزارش رویترز، بعد از بسته شدن بازارهای ایالات متحده آمریکا در روز چهارشنبه، «دونالد ترامپ» اعلام کرد که این کشور احتمالا در صدر منحنی ویروس کرونا قرار خواهد گرفت.  

دولت ترامپ از کنگره درخواست ۲۵۰ میلیارد دلار کمک اقتصادی اضطراری برای کسب‌وکارهای کوچک آمریکایی کرده است که از همه‌گیری کرونا، ضربه سختی خورده‌اند.  

«جوزف کاپسرو»، اقتصاددان بانک چند ملیتی استرالیا می‌گوید: «اقتصادها فرصت دارند که دوباره باز شوند، اما برخی از کسب‌وکارها دیگر هیچ‌وقت باز نخواهند شد. به همین دلیل سال‌ها طول می‌کشد تا نرخ بیکاری، دوباره به وضعیت پایان سال ۲۰۱۹ بازگردد.» او ادامه می‌دهد: «اگرچه منحنی ویروس کرونا در حال صاف شدن است، اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که آثار اقتصادی بحران کرونا تا سال‌ها باقی خواهد ماند.»