۰ نفر

خطر رکود اقتصادی ژاپن را تهدید می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۳۹
کد خبر: 429829
خطر رکود اقتصادی ژاپن را تهدید می‌کند

روزنامه ژاپن تودی در مطلبی تحلیلی با بیان اینکه «خطر رکود اقتصادی ژاپن را تهدید می کند» نوشت با خطرناک شدن وضعیت اقتصادی ژاپن، بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفته است سیاست های کلان پولی و مالی را تسهیل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه ژاپن تودی روز چهارشنبه گزارش کرد بحران ناشی از کرونا که نهایتا به اعلام وضعیت اضطراری در توکیو و چند شهر دیگر ژاپن انجامید، باعث بروز ناآرامی و به هم ریختگی در ساختارهای مالی و پولی کشور شده است و بانک مرکزی سعی در آرام کردن اوضاع دارد.

زنجیره های تولیدی و توزیع و عرضه کالا از هم گسستگی پیدا کرده اند و بسیاری از بخش های دیگر نظیر کشاورزی و هواپیمایی نیز با موانع کاری فراوانی ناشی از تعطیلی های طولانی روبرو شده اند.

با شدت گرفتن بحران شیوع کرونا در کشور ژاپن حتی مجبور شد تا المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ میلادی را به یک سال پس از این زمان موکول کند. اقدامی که در ۱۲۴ سال تاریخ مدرن این رقابت ها سابقه نداشته است.

گزارش می افزاید بسیاری از سرمایه گذاران از جمله کسانی که در بخش های سهام و اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده اند چه در این کشور و چه در کشورهای دیگر نگران بروز رکود اقتصادی هستند.

نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد ۸۳ درصد از اقتصاددان ها اعتقاد دارند که بانک مرکزی ژاپن تصمیم به تسهیل سیاست های مالی و پولی کلان گرفته است و این کار احتمالا در یک ماه دیگر شروع خواهد شد.

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن پس از اعلام وضعیت اضطراری در چند شهر کشور از اختصاص یک بسته کمکی اقتصادی به ارزش یک هزار میلیارد دلار خبر داد.

گزارش این روزنامه حاکی است پس از اعلام وضعیت اضطراری در ژاپن، خیابان های توکیو و چند شهر دیگر به طور غیرمعمولی آرامتر و کم تحرک تر شده است «وضعیت اضطراری» نزدیک به ۵۶ میلیون نفر معادل ۴۵ درصد از کل جمعیت کشور ژاپن را در بر گرفته است.

آمارها نشان می دهد اقتصاد ژاپن که در پایان سال گذشته میلادی بیش از ۶ درصد کوچک شده بود با شیوع کرونا در وضعیت به مراتب بدتری قرا گرفته است و رشد امسال نزدیک به ۰/۵ تا ۰/۷ درصد پیش بینی شده است.