۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی رییس پیشین فدرال رزرو از اقتصاد آمریکا/ تبعات وضعیت کنونی سال‌ها ادامه خواهد یافت

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۱۷
کد خبر: 429450
پیش‌بینی رییس پیشین فدرال رزرو از اقتصاد آمریکا/ تبعات وضعیت کنونی سال‌ها ادامه خواهد یافت

نرخ بیکاری و تولید ناخالص داخلی در آمریکا در پی شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع و همه گیری ویروس کرونا بر اساس پیش بینی اقتصاددانان می‌تواند به سطح دوران رکود بزرگ بازگردد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، جنت یلن رییس پیشین فدرال رزرو گفت: داده‌های اقتصادی آمریکا می‌تواند به سطحی برسد که پس از دوران رکود بزرگ در این کشور دیده نشده است، اما وضعیت سلامت کشور در وضعیت همه گیری ویروس باید رو به بهبودی بگذارد.

یلن در مصاحبه‌ای با سی ان بی سی عنوان کرد: تقاضای بیمه بیکاری در هفته منتهی به ۲۸ مارس به حدود ۱۰ میلیون رسید و افزایش «تکان دهنده» نرخ بیکاری که تاکنون به حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد رسیده و همچنان در حال افزایش است نشان دهنده وضعیت کنونی مشاغل در کشور است. وی همچنین هشدار داد که در پی شرایط ایجاد شده تولید ناخالص داخلی آمریکا می‌تواند حداقل در سه ماهه دوم ۳۰ درصد قراردادهای سالانه را در بربگیرد.

این اقتصاددان همچنین توضیح داد: وضعیت ایجاد شده یک ضربه بزرگ، بی سابقه و ویران کننده است، اگرچه امیدواریم که هر چه سریع‌تر بتوانیم به وضعیت عادی بازگردیم. بر این اساس این احتمال وجود دارد که نرخ بیکاری در طول این دوره برای مدتی به وضعیت رکود بزرگ بازگردد اما می‌توان ادعا کرد این دوران تفاوت‌های خاص خود را با دوران رکود بزرگ و بحران مالی سال ۲۰۰۹ داشته باشد.

یلن که در سال ۲۰۱۸ از فدرال رزرو کناره گیری کرده بود اکنون در موسسه بروکینگز در واشنگتن مشغول به فعالیت است، وی تصریح کرد: کلید بهبودی سریع ما در این است که درآمدهای مردم همچنان مورد حمایت قرار دارد و پیوند آنها با اشتغال در دوران تعطیلی اقتصادی همچنان دست نخورده باقی می‌ماند. وی افزود: یک رکود v شکل چیزی است که ما اکنون امیدواریم تبعات وضعیت کنونی باشد و در واقع این بهترین سناریوست که می‌توان در نظر گرفت و از ماه ژوئن مشاغل کار خود را آغاز خواهند کرد و در تابستان به وضعیتی عادی‌تر بازخواهیم گشت. اما یکی از نگرانی‌های من این است که وضعیت آتی از پیش بینی‌های کنونی وخیم‌تر باشد.

رییس پیشین فدرال رزرو همچنین ادعا کرد: به نظر می‌رسد تبعات وضعیت کنونی تا سال‌ها ادامه خواهد یافت اما مهم این است که قدرت اقتصادی پیش از دوران همه گیری، برای ما امکانی فراهم کند که نرخ بیکاری هر چه سریع‌تر به حالت عادی بازگردد. از دیدگاه من سرعت بهبود اقتصادی بستگی مستقیم به میزان خسارات وارد آمده در زمان تعطیلی مشاغل و کارخانه‌ها خواهد داشت.