۰ نفر

ابعاد ترسناک اقتصاد جهانی پس از کرونا

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷
کد خبر: 429172
ابعاد ترسناک اقتصاد جهانی پس از کرونا

هنوز بحران کرونا تمام نشده، هشدارها شروع شده است. شرایط اقتصادی وخیمی در راه است. یکی از مقامات سابق بانک انگلیس هشدار داده که تا چند ماه دیگر بیکاری، خصوصا در بریتانیا و آمریکا، بسیار شدید خواهد شد؛ حتی شدیدتر از شرایط وخیم اقتصادی پیش از جنگ جهانی دوم که از آن به «رکود بزرگ» یاد می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، پیش‌بینی‌های روشنی از شرایط زیانبار شغلی در سراسر دنیا ارایه می‌شود. «دیوید بلانچ‌فلاور» استاد اقتصاد کالج «دارتموث» آمریکا و از اعضای کمیته سیاست پولی تعیین نرخ بهره بانکی در طول بحران مالی ‌سال ٢٠٠٨ می‌گوید که بیکاری با سریع‌ترین نرخ خود افزایش خواهد یافت.

این اقتصاددان در یادداشتی که روزنامه گاردین آن را منتشر کرده، نوشته است که آمار بیکاری بریتانیا به‌سرعت رشد خواهد کرد و به بالای ٦ میلیون نفر خواهد ر سید؛ یعنی حدود ٢١‌درصد از کل نیروهای کار. براساس تجزیه و تحلیل داده‌های بازار کار ایالات متحده آمریکا بیکاری در حوزه اقیانوس اطلس می‌تواند به حدود ٥٣ میلیون نفر یعنی ٣٢‌درصد کل نیروهای کار برسد.«دیوید بلانچ‌فلاور» می‌گوید: «هیچ‌گاه چنین سقوط اقتصادی متمرکزی را شاهد نبوده‌ایم. دولت تلاش کرده تا واکنش نشان دهد؛ اما نمی‌داند که حجم این بحران چقدر است تا تصمیم بگیرد چگونه با آن مقابله کند. ما فقط ابعادی از این اتفاق را پیش‌بینی کردیم و این ابعاد واقعا ترسناک است.»پروفسور «دیوید بل» اقتصاددان دانشگاه «استرلینگ» و از سیاست‌گذاران سابق خیابان «تریدنیدل» (مرکز تجاری در لندن)، می‌گوید که به نظر می‌رسد این سقوط در فعالیت‌های اقتصادی و شغل‌ها دست‌کم ١٠ برابر سریع‌تر از رکود اقتصادی ‌سال ٢٠٠٨ باشد.این اقتصاددان‌ها می‌گویند که حمایت دولت بریتانیا از شرکت‌ها برای دادن مرخصی به کارمندان می‌تواند باعث افزایش بیکاری شود. در حالی که بیکاری می‌تواند به‌‌سرعت افزایش یابد، هنوز کسی نمی‌داند که تأثیر این شرایط تا چه زمانی خواهد بود و چقدر طول خواهد کشید که نرخ بیکاری کم شود. آمارهای ثبت‌شده نشان می‌دهد که در زمان رکود بزرگ در عرض چند ‌سال نرخ بیکاری در آمریکا به ٢٤,٩‌درصد و در بریتانیا به ١٥.٤‌درصد رسید.هشدارهای این دو اقتصاددان در حالی بیان می‌شود که فعالیت‌های تجاری در بریتانیا و منطقه یورو به پایین‌ترین حد خود در دو دهه گذشته رسیده و آمار بیکاری آمریکا در حال افزایش است.بر اساس آمارهای منتشرشده از شاخص پی.ام.آی که نشان‌دهنده فعالیت‌های تجاری است، اقتصاد بخش خصوصی در انگلستان و منطقه یورو در ماه مارس شروع به ریزش کرد؛ آن هم با سریع‌ترین سرعت ممکن از اواخر دهه ١٩٩٠ تاکنون.اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که حدود ١٠٠‌هزار شغل در ماه مارس در آمریکا از بین خواهد رفت. آمارها نشان می‌دهد که در ماه مارس اقتصاد آمریکا باعث از بین رفتن ٧٠١‌هزار شغل شده است. این خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته است. نرخ بیکاری از ٣.٥‌درصد در ماه فوریه به ٤.٤‌درصد افزایش یافت. آمارهای اولیه بیمه بیکاری -که پیش از آمارهای رسمی آمده- حاکی از آن است که تعداد بیکاران در حال رسیدن به ١٠ میلیون نفر و عبور از این عدد است.در حالی که چشم‌انداز آسیب‌های اقتصادی خود را نمایان می‌کند، بورس اوراق بهادار در روز جمعه سقوط شدیدی داشت. شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز

(FTSE ١٠٠) یا همان «فوتسی١٠٠» با کاهش بیش از یک درصدی بر روی عدد ٥هزار و ٤١٥ ایستاد و تعطیل شد. این در حالی است که قیمت سهام در اروپا و آمریکا سقوط کرده است.«دونکن براک» مدیر موسسه تدارکات و تأمین در بریتانیا می‌گوید: «پیداکردن کلمات برای توصیف میزان صدمه‌ای که وارد می‌شود، بسیار سخت است و این شرایط اقتصادی هر روز سخت‌تر می‌شود؛ خصوصا آنکه همه مناطق و کشورهای جهان اولین اولویت خود را نجات جان انسان‌ها گذاشته‌اند. احتمال رکود جهانی در حال حاضر مشخص و قطعی است؛ گرچه هنوز مدت زمان و شدت آن خود را آشکار نکرده است.»بررسی نتایج حاصل از فعالیت کارخانه‌ها و بخش خدمات در منطقه یورو همچنین بزرگ‌ترین سقوط ماهانه خود را در ماه مارس نشان داد و به این ترتیب در حال نمایش روند یک سقوط شدیدتر برای این بلوک اقتصادی در آینده است.

«کلاوس ویستسن» اقتصاددان ارشد منطقه یورو در موسسه مشاوره‌ای «پانتئون» می‌گوید:  «در یک جمله بگویم: ترسناک، مخوف، آزاردهنده و... خودتان شرایط را تصور کنید. ما در حال کلنجاررفتن با کلمات هستیم تا این اعداد و ارقام را توصیف کنیم. اعداد و ارقامی که در حال حاضر خارج از محدوده معقول قرار دارد و تفسیر آنها بسیار مشکل است.»