۰ نفر

اقتصاد آمریکا بدترین رکود از جنگ جهانی دوم تاکنون را تجربه خواهد کرد

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۰۳
کد خبر: 429005
اقتصاد آمریکا بدترین رکود از جنگ جهانی دوم تاکنون را تجربه خواهد کرد

شیوع جهانی ویروس کرونا بر رویکرد دولت‌ها در اعمال قرنطینه و تعطیل کردن فعالیت‌های اقتصادی در حال اثرگذاری منفی بر اقتصاد جهانی بخصوص کشورهایی مانند آمریکا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت کار آمریکا گزارش داد تاثیرات اقتصادی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا بزرگترین ضربه اقتصادی خواهد بود که تاکنون اقتصاد آمریکا به خود دیده است.

بنا به گزارش این وزارتخانه آمریکایی در ماه مارس 701 هزار فرصت شغلی در این کشور از دست رفت و نرخ بیکاری به 4.1 درصد رسید.

در حالی نرخ بیکاری در آمریکا رو به افزایش است که از ماه سپتامبر سال 2010  شاهد روند پایدار ایجاد اشتغال در آمریکا بوده‌ایم.

ریک رینر، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری مؤسسه بلاک راک،‌ می‌گوید کاهش اشتغال در حوزه غیر کشاورزی اقتصاد آمریکا و از دست رفتن 701 هزار فرصت شغلی در این کشور در حالی که در ماه‌های ژانویه و فوریه بازار اشتغال آمریکا بسیار عملکرد خوبی داشته است در ماه‌های آینده بدتر خواهد شد چرا که شاهد تعطیلی گسترده فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از ایالت‌های آمریکا بوده‌ایم.

الن زنتنر، کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه مورگان استنلی، در گزارش اخیر خود پیش‌‌بینی رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه دوم سال جاری را کاهش داد و اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا در این مدت منفی 38 درصد خواهد بود.

در این گزارش آمده است آمریکا در شرایطی است که ممکن است 21 میلیون فرصت شغلی را از دست بدهد و نرخ بیکاری در این کشور به 15.7 درصد افزایش خواهد یافت.

این حجم از افزایش بیکاری به گونه‌ای است که از زمان رکود بزرگ اقتصادی در این کشور بی‌سابقه خواهد بود.

زنتنر در گزارش خود نوشت ما انتظار داریم بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا بسیار سخت‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، اتفاق بیفتد. چرا که انتظار رکود بزرگتر و بهبود کندتری در اوضاع اقتصادی را داریم.

این کارشناس ارشد وال استریت آمریکا می‌گوید رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری 5.5 درصد کاهش خواهد یافت که این روند بیشترین کاهش رشد اقتصادی آمریکا از سال 1946 و زمانی که شاهد سقوط تولید در اواخر جنگ جهانی دوم در این کشور بودیم خواهد بود.

ساویتا سابرامانیان، استراتژیست مؤسسه بانک آمریکا، نیز معتقد است ممکن است بازگشت شرکت‌ها به سوددهی و شرایط عادی سال‌ها طول بکشد.

وی معتقد است در زمان بحران مالی جهانی 4 سال طول کشید تا مؤسسات و شرکت‌های بازرگانی دوباره بتوانند به حداکثر سوددهی خود برسند و این در حالی است که در زمان رکود بزرگ اقتصادی این روند 10 سال طول کشید.

تاکنون 1.1 میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده و 60 هزار نفر جان خود را به خاطر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

شیوع این ویروس از یک طرف تقاضا برای نفت در بازار جهانی را با توجه به پایین آمدن شدید مصرف سوخت خودرو و هواپیما به شدت کاهش داده و از طرف دیگر باعث شده است که کشورهای مختلف جهان به سمت اعمال محدودیت یا حتی قرنطینه در بسیاری از مناطق بروند که همین امر روند انجام فعالیت‌های اقتصادی را تقریبا متوقف کرده‌اند.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی، کارخانه‌های خود را تعطیل کرده و ارزش سهام شرکت‌های نفتی نیز سقوط کرده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در جهان مربوط به آمریکاست و پیش‌بینی‌ها حاکی از بدتر شدن اوضاع در این کشور طی هفته‌های آینده هستند، به احتمال زیاد آمریکا یکی از کشورهایی خواهد بود که بیشترین آسیب اقتصادی را از محل شیوع ویروس کرونا و عواقب اقتصادی آن خواهد دید.