۰ نفر

تجار و بازرگانان در معرض آزمون سخت کرونا

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۳۰
کد خبر: 428856
تجار و بازرگانان در معرض آزمون سخت کرونا

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور استان مرکزی بحران کرونا را آزمونی مهم برای تجار و بازرگانان بیان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی یونسی به تغییرات جدید صورت گرفته در اقتصاد جهان متاثر از بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: میزان عرضه و تقاضای برخی از کالاها به دلیل شیوع بیماری کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش عرضه و تقاضا موجب کاهش مواد اولیه تولیدی می‌شود، اظهار کرد: همه این موضوعات دست به دست هم می‌دهد تا اقتصاد را با یک رکود جدی مواجه کند. رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات می‌تواند کاهش تقاضا برای نفت را به همراه داشته باشد.

وی از بنزین به عنوان یکی از مشتقات نفت نام برد و افزود: اگر قرنطینه های خانگی و ممنوعیت مسافرت برای پیشگیری از شیوع بیماری در دنیا انجام شود، تقاضای بنزین کاهش یافته و بنابراین از تقاضای مواد اولیه آن نیز کاسته خواهد شد. در کل تقاضای بسیاری از کالاها پائین آمده و بنابراین تقاضای مواد اولیه آنها نیز کاهش خواهد یافت. وقتی در ساختمان سازی رکود پیش آید قطعا تقاضای مواد اولیه و مصالح ساختمانی نیز کاهش می‌یابد.

این اقتصاددان پیش بینی کاهش تقاضای نفت و به تبع آن، افت محسوس قیمت آن را دور از انتظار ندانست و افزود: بودجه سال 1399 کل کشور با قیمت نفت 50 دلاری و روزی یک میلیون بشکه صادرات بسته شده است.

وی به کاهش قابل توجه میزان صادرات نفت ایران در این روزها اشاره کرد و افزود: هم اکنون نفت به قیمت بشکه‌ای 15 الی 20 دلار به فروش می رسد و حتی توان صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت نیز وجود ندارد، بنابراین درآمدهای نفتی ایران به شدت کاهش یافته است.

یونسی اداره کشور را منوط به درآمدزایی دانست و افزود: با کاهش درآمد کشور از طریق صادرات نفتی باید به دنبال افزایش درآمد از طریق صادرات غیرنفتی برای جبران خلاء بوجود آمده بود تا بتوان اقتصاد کشور را مدیریت کرد تا با رکود و بحران مواجه نشود.

وی، افزایش صادرات غیرنفتی را منوط به اهتمام و تلاش جدی تجار و بازرگانان دانست و تحقق آنرا آزمونی مهم برای این گروه از فعالان اقتصادی کشور دانست و افزود: همانطور که کادر سلامت در خط مقدم درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا فعال هستند و قطعا در این مبارزه آسیب خواهند دید، به مدافعان اقتصادی کشور که همانا تجار و بازرگانان هستند نیز  آسیب وارد خواهد شد.

وی از تجار و بازرگانان خواست تا همه ظرفیت و پتانسیل خود را برای صادرات کالا بکار بندند و افزود: تامین مواد اولیه و نیز نیازهای حوزه سلامت از ضروریات در حوزه واردات است و تجار و بازرگانان در چنین شرایطی باید از واردات هرگونه مواد غیرضروری و لوکس ویژه ثروتمندان از جمله غذای حیوانات خانگی و ابزارآلات ورزشی نظیر گلف و ... و همچنین کالای مشابه تولید داخلی خودداری کنند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر ضرورت بهره برداری از دلار موجود در کشور به دلیل محدودیت های ایجاد شده در شرایط فعلی گفت: تحقق این امر نوعی وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری نسبت به اقتصاد کشور و گذشت از سود شخصی برای تقویت منفعت ملی را می‌طلبد تا دلار به سمت مواد اولیه مورد نیاز و تامین ضرورت‌های حوزه درمان هدایت شود.

وی در ادامه به تقویت صادرات کالای تولیدی کشور اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان باید به فکر تقویت صادرات کالاهای ایرانی در راستای حمایت از تولید ملی باشند.

یونسی به برخی محدودیت‌های صورت گرفته براساس اجرای پروتکل های بهداشتی در صادرات برخی کالاها اشاره کرد و افزود: شرایط جنگ اقتصادی در ایام کرونا نیز وجود دارد و انتظار می رود سفارتخانه ها، کنسولگری ها و دفاتر حافظ منافع کشور در دنیا در حوزه اقتصادی ظرفیت های ایران را به خوبی معرفی کنند و برای عملیاتی کردن این موضوع از ظرفیت تجار و بازرگانان استفاده کنند.

این دکترای اقتصاد گفت: در جنگ اقتصادی چون محدودیت نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد، فعالان اقتصادی و تجار دیندار، وطن دوست و انسان دوست می توانند با امکانات و ظرفیت‌هایشان که از بخش دولتی بیشتر است حرکت کرده و تمام پتانسیل خود را در حوزه درآمدهای ارزی جایگزین نفت  کنند و با یک نگاه بلند به گونه‌ای تدبیر کنند که اقتصاد ایران از وابستگی به نفت رها شود.

وی به نقش اتاق های بازرگانی و بهره گیری از تجربیات سفرهای خارجی و میزبانی میهمانان خارجی برای توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و افزود: این فعالان اقتصادی باید علاوه بر تلاش برای جذب شرکای تجاری جدید، به معرفی بیشتر کالاهای تولیدی ایران اهتمام داشته باشند. در شرایط کنونی در کنار حوزه سلامت، تجار و بازرگانان در برابر آزمون بزرگی قرار دارند.