۰ نفر

گزارش واشنگتن پست از عواقب تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۱۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 427774
گزارش واشنگتن پست از عواقب تحریم‌های آمریکا علیه ایران

کارکنان پزشکی و کارشناسان می‌گویند که تحریم‌های آمریکا مانعی برای ایران جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مواد خام برای تولید آن‌ها در داخل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه واشنگتن‌پست روز یکشنبه در این گزارش افزود: محدودیت‌ ها و تحریم‌های وسیعی که ایالات متحده علیه نظام بانکی و صادرات نفت ایران اعمال کرده، توانایی تهران را برای تامین مالی و خرید اقلام ضروری از جمله دارو و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید آن در داخل، محدود کرده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش‌ های فصلی دفتر کنترل دارایی‌ های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) نشان می‌دهد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده شمار مجوزهایی را که به شرکت‌ها برای صادرات اقلام خاص پزشکی به ایران می‌دهد، کاهش داده است. فهرست کالاهایی که نیازمند مجوز خاص از این نهاد است، شامل دستگاه تولید اکسیژن، ماسک تنفسی با پوشش کامل صورت و تجهیزات تصویربرداری حرارتی می‌شود که به گفته پزشکان، برای درمان بیماران و محافظت از کادر درمان ضروری است.

براساس گزارش واشنگتن‌پست، کارکنان بخش درمان ایران و کارشناسان جهانی سلامت می‌گویند تعیین میزان دقیق تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا بر توان مقابله ایران با شیوع کرونا مشخص نیست، اما واضح است که نظام سلامت ایران  برای دسترسی به تجهیزات ضروری برای حفظ جان انسان‌ها و پیشگیری از همه‌گیری این ویروس با مشکل مواجه است.

این گزارش همچنین افزود با وجود آنکه مقام‌های دولت ترامپ از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفته‌اند که کالاهای غذایی، پزشکی و دارویی شامل تحریم نمی‌شود و کانالی را برای تسهیل تراکنش مالی مربوط به این اقلام از طریق سوئیس ایجاد کرده‌اند، اما در عمل تحریم‌های آمریکا به ویژه آن‌ها که تعامل با بانک‌ها و موسسات مالی ایران از جمله بانک مرکزی ایران را محدود کرده است، طرف‌های غربی را به تجارت با ایران بی‌میل می‌کند.

 یک کارشناس و وکیل تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن‌پست گفت که معافیت‌های تحریمی جریان بدون مانع کالاهای ضروری به ایران را تضمین نمی‌کند. وی تحریم‌های آمریکا را به "یک فضای حقوقی و تجاری" تشبیه کرد که معادل "راه رفتن در یک میدان مین" است.

واشنگتن‌پست با اشاره به گزارش‌های فصلی اوفک افزود که در سال 2016 بیش از نیمی از شرکت‌هایی که برای دریافت مجوز برای صادرات کالاهای پزشکی به ایران اقدام کرده بودند، مجوز دریافت کردند. اما گزارش اوفک نشان می‌دهد که در سه ماهه سوم سال 2019 شرکت‌های کمتری برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند و اوفک نیز تنها به 15 درصد این شرکت‌ها مجوز داده است. این رقم در سه ماهه اول سال 2019 نیز تنها 10 درصد بوده است.