با توجه به تاثیرات منفی قابل توجه ویروس کرونا بر اقتصاد سراسر جهان، انتظار می‌رود که تعداد زیادی از کارکنان سراسر جهان بیکار شوند و در نتیجه، ضعف اقتصادی تشدید خواهد شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ در حالی که هنوز هم نمی‌توان پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد، اما مسلما واضح است که خسارات سنگین اقتصادی، حتی سخت‌تر از دوران بحران مالی در 2007-2009 را شاهد خواهیم بود.

طبق ارزیابی اولیه انجام شده توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO)، بیماری همه‌گیر کووید-19، تاثیر قابل توجهی بر بازارهای کار در سراسر جهان خواهد داشت. گفتنی است که در مقایسه سناریوی پایه، بسته به اینکه فعالیت اقتصادی جهانی تا چه اندازه تحت تاثیر قرار بگیرد، انتظار می‌رود آمار بیکاری به 24.7 میلیون نفر افزایش یابد.

با فرض کاهش 2درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی برای سال 2020، سازمان بین‌المللی کار انتظار دارد بیکاری جهانی به 5.3 میلیون نفر افزایش پیدا کند. این در حالی است که کاهش 4درصدی تولید ناخالص جهانی، منجر به 13 میلیون بیکاری خواهد شد.

بدترین سناریوی موجود که فعالیت اقتصادی جهانی را به شدت مختل خواهد کرد، کاهش 8درصدی در تولید ناخالص داخلی است که 24.7 میلیون بیکاری را در سراسر جهان به بار خواهد آورد.

در حالی که این ارقام به خودی خود نگران کننده است، مهم است که پیامدهای این افزایش چشمگیر بیکاری در سراسر جهان نیز مورد توجه قرار گیرد. زمانی که افراد شغل خود را از دست می‌دهند، منبع اصلی درآمد خود را نیز از دست می‌دهند که این امر منجر به مصرف کمتر کالاها و خدمات شده و در نتیجه ضعف اقتصادی را تشدید می‌کند.

بر اساس برآورهای سازمان بین‌المللی کار، کارگران جهان تنها در سال جاری بین 860 میلیارد دلار تا 3.4 تریلیون دلار از درآمد خود را از دست بدهند که احتمالا اثرات منفی قرنطینه فعلی را طولانی‌تر کرده و بازگشت از این بحران را سخت‌تر می‌کند.

در نمودار ارائه شده، تخمین کاهش درآمد نیروی کار جهانی بر اثر ویروس کرونا در سال 2020 را مشاهده می‌کنید؛

نیروی کار جهانی امسال چقدر از درآمد خود را از دست می‌دهد؟