۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سهام در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته قرار گرفت/ سود دوران ترامپ محو شد

۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۰۳
کد خبر: 426246
بازار سهام در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته قرار گرفت/ سود دوران ترامپ محو شد

بازارهای سهامی آمریکا روز جمعه به پایین‌ترین سطح سه سال گذشته رسید و بدترین هفته از زمان بحران مالی ۲۰۰۸تاکنون بدین ترتیب به پایان رسید. بر این اساس مجموع سود به دست آمده از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ تا به امروز در بازارهای سهامی از بین رفت چرا که سرمایه گذاران در دوران شدت یافتن شیوع ویروس کرونا و اقدامات محرک (بسته‌های حمایتی دولتی) برای کاهش بحران را اقناع کننده نیافتند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش یاهو فایننس ضرر و زیانی که تنها در روز جمعه برای اس اند پی ۵۰۰ و داو رقم خورد به بیش از ۴ درصد رسیده و مجموع ضررهای هفتگی اس اند پی ۵۰۰ با ثبت بدترین عملکرد از اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون به ۱۵ درصد رسیده است. شاخص داو هم در یک هفته کاملا کاهشی ۱۷.۳ درصد سقوط کرد و با کاهش تمام شاخص‌ها و معیارها در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۷ قرار گرفت.

دارایی‌های در خطر حتی زمانی که دولت ترامپ از لیست پولشویی و اقدامات جدید امدادی رونمایی کرد - شامل مهلت سه ماهه تا ۱۵ آوریل در پرداخت مالیات و مکث موقت در پرداخت وام دانشجویی دولت فدرال - به عنوان پشتیبان مدنظر قرار داشت. همچنین فدرال رزرو با گام‌های آرام انواع دارایی‌های موجود از جمله برنامه خرید را گسترش داده و عملیات نقدینگی دلاری را با سایر بانک‌های اصلی مرکزی افزایش داده است.

اگرچه گسترش سریع ویروس کرونا منجر به اجرای سیاست فاصله گذاری اجتماعی شده که همه بخش‌ها را در برمی‌گیرد اما زندگی عمومی در آمریکا به میزان زیادی از حالت معمول برگشته و متوقف شده است. اقتصاددانان با وجود تعطیلی گسترده مشاغل خصوصی، افزایش تعدیل نیروها و تعطیل شدن مدارس، انتظار دارند اقتصاد جهانی - و بزرگترین اقتصاد جهان - به یک بحران عمیق اقتصادی در ربع قرن پیش‌رو سقوط کند.

گلدمن ساکس در تحلیلی روز جمعه در این باره نوشت: انتظار داریم که کاهش مصارف خدماتی و نیز فعالیت‌های تولیدی و سرمایه گذاری در ساختمان سطح رشد را در ماه آوریل نزدیک به ۱۰ درصد کاهش دهد و این کششی است که انتظار داریم در ماه‌های آتی به تدریج محو شود. گلدمن ساکس همچنین پیشتر پیش بینی کرده بود که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با روند منفی داشته باشد.

با کاهش هزینه شرکت‌ها و کاهش ساعات کاری کارگران و تعطیلی فروشگاه‌ها، اقتصاددانان خبر از ایجاد موجی از بیکاری و رکود، افزایش هزینه‌های مصرف کننده داده‌اند تا از این طریق بتوانند به بخش اقتصادی ایالات متحده که پیش از این در بخش بازارهای سهامی و امور خدماتی رونق داشت، هشدارهای لازم را داده باشند.

روز گذشته موارد ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهانی از ۲۵۸ هزار مورد فراتر رفت که از این مینان ۱۶ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا در ایالات متحده و یک روز پیشتر آمار قربانیان در ایتالیا، از آمارهای ثبت شده در چین پیشی گرفتند. وزارت کشور ایالات متحده روز پنجشنبه در پیامی از شهروندان آمریکایی هشدار داد تا به دلیل شیوع ویروس کرونا از انجام سفرهای بین المللی خودداری کنند.

بیشتر فعالان بازار پیش بینی کرده‌اند که نوسانات بیشتری در راه خواهد بود، چرا که نتایج قریب الوقوع درآمدهای شرکت‌ها و داده‌های اقتصادی به مرور زمان تاثیر بیشتری از شیوع ویروس کرونا خواهند پذیرفت. تاکنون تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها چشم اندازهای سالانه خود را مورد بازبینی قرار داده و نیاز به زمان بیشتری است تا ارزیابی صحیح‌تری برای عبور سلامت از این بحران داشته باشند.

سه شاخص اصلی بازارهای آمریکا در ساعت تعطیلی روز جمعه سقوط کردند، با آغاز صف خرید در وال استریت، داو هم بیش از ۹۰۰ واحد ریزش داشت:

اس اند پی ۵۰۰: ۲۳۰۴.۹۲، کاهش ۴.۳۴ درصدی

داو: ۱۹۱۷۳.۹۸،‌ کاهش ۴.۵۵ درصدی

نزدک: ۶۸۷۹.۵۲، کاهش ۳.۷۹ درصدی

طلا: ۱۴۸۹ دلار در هر اونس، افزایش ۰.۶۸ درصدی