۰ نفر

چه کسانی خواهان لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۱۹
کد خبر: 425912
چه کسانی خواهان لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند؟

آمریکا به عنوان کشور مدعی درجه یک حمایت از حقوق بشر، ظالمانه‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ را علیه ملت ایران به کار بسته است و در زمانی که اکثر کشورهای جهان درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران جلوگیری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ویروس کرونا بشدت در شهرها و کشورهای مختلف جهان شیوع پیدا کرده و روزانه افراد زیادی شاهد از دست دادن عزیزان و دوستان خود هستند و به رغم اینکه مجبورند از هم فاصله بگیرند و در خیلی از شهرها مردم قرنطینه شده اند اما همبستگی و همدلی بیشتری پیدا کرده اند و مسوولان و مردم خیلی از شهرها از مردم می خواهند برای قطع ویروس کرونا و حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان در خانه بمانند.

مردم گرفتار ویروسی شده اند که بشدت شیوع پیدا می کند و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و چه بسا اگر ادامه دار باشد  علاوه بر فجایع انسانی تا حد زیادی سبک زندگی مردم را هم دستخوش تحولات عظیمی کند، در چنین شرایطی مردم ایران به عنوان یکی از کشورهای گرفتار این ویروس خطرناک، تحت تحریم های ظالمانه آمریکا به استقبال سال نو می روند و بر خلاف سالهای گذشته مجبورند از برخی آداب و سنن نوروز باستانی از جمله دید و بازدید و رفتن به سفر چشم پوشی کنند.

دولتمردان آمریکا در چنین شرایطی و در ادامه سیاست های پوپولیستی خود از کمک به ملت ایران برای مقابله با ویروس کویید ۱۹ سخن می گویند اما همزمان در تداوم استانداردهای دوگانه خود در پاسخ به درخواست های مکرر جامع جهانی برای لغو تحریم ها علیه ملت ایران،‌نه تنها تحریم ها را لغو نمی کنند بلکه آنها را تشدید می کنند.

چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل جز نخستین کشورهایی بودند که خواستار لغو فوری تحریم های آمریکا علیه ایران در این شرایط حساس و سرنوشت ساز شدند.

روزنامه چاینا دیلی می نویسد؛ "گنگ شوآنگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین با «غیرانسانی» خواندن تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها علیه ایران، از کشورهای جهان خواست به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، هرچه سریعتر تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کنند

او گفت: ادامه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران در چنین اوضاع حساسی، اثر شدیدی بر این کشور که در حال مبارزه با شیوع ویروس کروناست، دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با «غیرانسانی» خواندن تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها علیه ایران، از کشورهای جهان خواست به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، هرچه سریعتر تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کنند

وی گفت: ادامه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران در چنین اوضاع حساسی، اثر شدیدی بر این کشور که در حال مبارزه با شیوع ویروس کروناست، دارد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا جدید (کووید-۱۹) در این کشور لغو کند.

در این بیانیه آمده است: تحریم‌های آمریکا، مانع ایران در مبارزه با بیماری کروناست. میلیون‌ها شهروند این کشور به تجهیزات لازم پزشکی دسترسی ندارند.

در ادامه مخالفت های جهانی با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران،‌عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا شد.

او با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا مانعی در مسیر مبارزه ایران با ویروس کروناست، افزود:  وقت آن رسیده که جامعه بین‌المللی خواستار پایان یافتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران شود.

در آمریکا زمانی که دولت ترامپ با فریب کاری ، درخواست کمک به ایران برای مقابله با ویروس کرونا را می دهد اما در عمل حاضر نیست تحریم های غیر قانونی را لغو کند، ‌نهادهای حقوق بشری، رسانه ها و اتاق های فکر این کشور نیز در مقابل این جنایت علیه بشریت سکوت اختیار کرده اند،‌ هر چند برنی سندرز نامزد سوسیال دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نخست مقام رسمی این کشور است که با صراحت خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران شد.

سندرز در پیامی توییتری نوشت: ایران با فاجعه همه گیر شدن ویروس کرونا روبرو است و از این رو تحریم‌های ایالات متحده نباید در این فاجعه بشری نقش داشته باشد. 

این سناتور آمریکایی در ادامه پیام‌های توییتری نوشت: ما به عنوان یک کشور دلسوز باید تحریم‌هایی از جمله تحریم‌های مالی را که به توانایی ایران در مقابله با این بحران آسیب می‌رساند، برطرف کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بر توجه نکردن جامعه جهانی به تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه ایران و رفع تحریم‌ها تأکید کرد. 

ظریف در پیامی توئیتی نوشت: در نامه‌ به دبیرکل سازمان ملل متحد، از این نهاد جهانی و دولت‌های عضو خواسته‌ام که به تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه کشور من توجه نکنند. 

وی افزود: در این نامه تأکید کرده‌ام که تحریم‌ها باید برداشته شوند؛ در حالی که کووید-۱۹ در حال تحمیل خسارات گسترده و سنگین به ایران است. 

اما شبکه تلویزیونی "المیادین" لبنان چهارشنبه شب مدعی شد که آمریکا به سازمان بهداشت جهانی وعده داده است که تحریم‌های ایران را لغو می‌کند.

به گزارش المیادین، "تدروس آدهانوم" رییس سازمان بهداشت جهانی به این شبکه خبری اعلام کرده است که واشنگتن به این سازمان وعده داده، بخشی از تحریم‌های تهران را لغو کند.

اکنون توپ در زمین آمریکاست و تصمیمی که حاکمان آن کشور در این شرایط اتخاذ می کنند،‌تاریخ آن را قضاوت خواهد کرد، نسل های بعدی خواهند پرسید زمانی که جهان درگیر مقابله با شیوع ویروس کرونا است و بسیاری از کشورها مجبوربه قرنطینه شهرهای خود شده اند و از صندوق بین الملل پول تقاضای کمک کرده اند، آمریکا در مواجهه با لغو تحریم های ایران به عنوان کشوری که بشدت درگیر مقابله با شیوع ویروس کرونا است،‌به چه شیوه ای عمل کرده است.

رسانه های این کشور که به یک سویه نویسی عادت کرده اند،‌چشم خود را به روی این خواسته جهانی یعنی لغو تحریم آمریکا علیه ملت ایران بسته اند و مدام تلاش می کنند تا با سیاه نمایی، مدیریت مقابله با کرونا در ایران را زیر سوال ببرند و ذهن افکار عمومی را از جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران مرتکب می شود، ‌منحرف کنند.

رسانه ها،‌نهادهای حقوق بشر و سایر سازمان های مردم نهاد در آینده به خاطر این سکوت مرگبار خود مورد نکوهش قرار خواهند گرفت  هر چند ملت بزرگ ایران سابقه بیش از ۴۰ سال ایستادگی در برابر زورگویی ها و تحریم های ظالمانه آمریکا دارد و از این آزمون سخت هم سربلند بیرون خواهد آمد،‌ یک ضرب المثل معروف ایرانی می گوید،‌ "زمستان می رود و روسیاهی به زغال می ماند" ،آری ‌این زمستان هم با همه سختی هایش تمام می شود و بهار سربلندی و سرزندگی ملت ایران فرا می رسد.