۰ نفر

وزرای خارجه سوئد و ایران در خصوص مسائل جهان تبادل نظر کردند

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۳۰
کد خبر: 425557
وزرای خارجه سوئد و ایران در خصوص مسائل جهان تبادل نظر کردند

خانم آن لینده وزیرامور خارجه سوئد امشب در گفت وگویی تلفنی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در خصوص روابط دو جانبه، شیوع کرونا در جهان و مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این گفت وگو وزیرامور خارجه کشورمان ضرورت مقابله و عدم رعایت تحریم های غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران را به ایشان یادآور شد.

در همین رابطه احمد معصومی فر سفیر ایران در سوئد روز سه شنبه با ارسال نامه های جداگانه ای برای مقامات ارشد دولتی و پارلمانی، شخصیت های سیاسی، روسای احزاب، سازمان های اقتصادی و بین المللی و رسانه های سوئدی با اشاره به خطرات ناشی از گسترش ویروس کرونا در جهان و ضرورت اجماع جهانی برای مقابله با آن اعلام کرد تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران مانع جدی برای مقابله موثر با کرونا شده و تداوم این وضعیت جان انسان های زیادی را به خطر انداخته است.

معصومی فر در این نامه از مقامات و فعالان سیاسی و اقتصادی سوئد درخواست کرده است به خاطر اصول اخلاقی و ملاحظات حقوق بشری تحریم های ظالمانه آمریکا را نادیده گرفته و برای مقابله با آن تلاش کنند.

بر اساس این گزارش، ورود کرونا به ایران از اواخر بهمن ‌ماه به شکل رسمی اعلام شد. ایران نزدیک به دو سال است که با شدیدترین تحریم های آمریکا شرایط سختی را پشت سر می گذارد.

کاخ سفید از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ ضمن خروج از توافق هسته‌ای با ایران، همه مسیرهای اقتصادی و سرمایه گذاری، نفت، پتروشیمی، شرکت های بیمه و افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی را تحریم کرد.

آمریکا پیش از این ادعا کرده بود، سازوکاری جدید برای مبادله کالاهای کشاورزی و دارو با ایران از طریق سوئیس ایجاد و اجرایی شده است؛ ادعایی که «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از همان ابتدا نیز به آن مشکوک بود و گفت: «اگر آمریکایی ها قصد و نیت خیر داشتند، این کمک را رسانه‌ای نکرده و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. دولت آمریکا برای همان کانال کمک های بهداشتی سوییس نیز با وجود تبلیغات، سنگ‌اندازی می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه به نکته ای در تضاد با ادعای آمریکا نیز اشاره کرد و افزود: «با وجود ادعاهای واهی آمریکا که مواد دارویی و غذایی تحریم نیستند، عملاً راه هرگونه نقل و انتقال بانکی را در این زمینه بستند. با راه اندازی کانال به اصطلاح بشردوستانه برای تأمین اقلام دارویی، رسماً تأیید کردند این ادعا پوچ و خلاف رأی ICJ بوده و دارو و غذا نیز تحریم است؛ در حالیکه نباید باشد.»