۰ نفر

فرماندار پیشین نجف، نخست‌وزیر تازهٔ عراق شد

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۳۵
کد خبر: 425482
فرماندار پیشین نجف، نخست‌وزیر تازهٔ عراق شد

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق بعد از ناکامی کمیته هفت‌نفره برای معرفی نخست‌وزیر،‌ عدنان الزرفی از چهره‌های سیاسی عراق و استاندار سابق نجف را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،‌ برهم صالح رئیس جمهور عراق به‌طور رسمی عدنان الزرفی از شخصیت‌های سیاسی عراق را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.

عدنان الزرفی در سه دوره مختلف استاندار نجف بوده و از سال 2018 تاکنون نماینده پارلمان عراق است. وی وابسته به حزب الدعوه از پرسابقه‌ترین احزاب سیاسی عراق بود ولی در سال 2009 از این حزب خارج شد و تشکل الوفاء را شکل داد و دبیرکل این جنبش شد.

زرفی از سال 2018 تاکنون نماینده پارلمان عراق است و سمت ریاست فراکسیون النصر در پارلمان را به‌عهده دارد.

معرفی الزرفی از سوی برهم صالح  پس از ناکامی کمیته هفت‌نفره گروههای سیاسی عراق در انتخاب نخست وزیر جدید صورت گرفت.

حکم رسمی برهم صالح به الزرفی برای نخست وزیری

پیش از این رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که برهم صالح رئیس جمهور عراق قصد دارد که «نعیم السهیل» را مأمور تشکیل دولت انتقالی عراق کند.

بر اساس قانون اساسی عراق، نخست وزیر باید اعضای کابینه خود را طی حداکثر 30 روز از تاریخ ابلاغ رئیس جمهوری ، معرفی کند. اگر نخست‌وزیر مکلف، در این مدت نتواند کابینه را تشکیل دهد، رئیس‌جمهوری حداکثر تا پانزده روز فرد جدیدی را مأمور تشکیل کابینه می‌کند.

نخست‌وزیر مکلف، اسامی وزرا و برنامه‌های آن‌ها را به مجلس ارائه می‌کند و در صورت موافقت با تک‌تک وزرا و برنامه‌هایشان با اکثریت مطلق آرا، کابینه رأی اعتماد می‌گیرد و در صورتی که وزیران نتوانند رأی اعتماد کسب کنند، رئیس‌جمهوری تا پانزده روز فرصت دارد، نامزد دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی کند.