۰ نفر

گزارش WHO از تولید واکسن علیه کرونا

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 425208
گزارش WHO از تولید واکسن علیه کرونا

30کشور در جهان در حال آزمایش واکسن و دارو برای کرونا هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جماران، خبرنگار المیادین در ژنو گفت که 30 کشور در جهان در حال آزمایش واکسن و دارو برای درمان ویروس کرونا هستند.

سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد که آمریکا تنها کشوری نیست که واکسن برای کرونا آزمایش می کند.

خبرنگار المیادین تأکید کرد که سازمان بهداشت جهانی با همه آزمایشگاه های جهان همکاری می کند و همگان را برای کار جهت رویارویی با این بیماری فراگیر تشویق می کند.

سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که چین بیشتر از دیگر کشورها به ساخت واکسن ضد کرونا نزدیک شده است و به زودی آزمایش هایی را انجام می دهد.

در همین حال، خبرنگار المیادین تصریح کرد که یکی از کارکنان سازمان بهداشت جهانی به کرونا مبتلا شده است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود نخستین مرحله از آزمایش بالینی واکسنی علیه ویروس کرونای جدید از روز دوشنبه 26 اسفند در آمریکا آغاز می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، موسسه ملی سلامت، از نهادهای مرتبط به وزارت بهداشت و خدمات انسانی در آمریکا، هزینه انجام آزمایش‌ها را برعهده دارد. این آزمایش در یک موسسه تحقیقاتی در واشینگتن انجام خواهد شد.

موسسه ملی سلامت و شرکت «مدرنا» در ساخت این واکسن همکاری کرده‌اند. مدرنا یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در کمبریج، ماساچوست، است.

مقام‌های طرف گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از فاش‌کردن نام خود خودداری کرده‌اند، چون این طرح هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

با این حال مقام‌های مرتبط با امور بهداشت و سلامت تاکید کرده‌اند که برای انجام آزمایش‌های کامل و نتیجه‌بخش بودن واکسن احتمالی، به زمانی بین یک سال تا 18 ماه نیاز است.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، ۴۵ شهروند جوان، که در سلامت به سر می‌برند، داوطلب انجام آزمایش هستند و قرار است دوزهای مختلفی از این واکسن را دریافت کنند. گفته می‌شود این داوطلبان به ویروس آلوده نخواهند شد، چراکه آن‌ها در تماس با خود ویروس نخواهند بود.

هدف اصلی آزمایش‌ها این است که اطمینان حاصل شود واکسن پیامدهای جانبی در پی نخواهد داشت.

از سوی دیگر گزارش رسانه‌های آلمانی حاکی‌ست مقام‌های برلین از رویکرد دولت آمریکا در قبال ساخت واکسن با بهره‌گیری از شرکتی در این کشور ناراضی هستند.

روزنامه آلمانی «ولت‌ ام ‌زونتاگ» به نقل از مقام‌های دولتی آن کشور می‌گویند دولت دونالد ترامپ ظاهرا شماری از دانشمندان و پژوهشگران شرکت آلمانی «کیور واک» را تشویق کرده‌ تا برای آمریکا کار کنند.

آمریکا پیشنهاد پرداخت مبلغ قابل توجهی را به این شرکت یا پژوهشگران آن مطرح کرده است.

خبرگزاری آلمانی می‌گوید مقام‌های آن کشور گفته‌اند یک رویکرد مبتنی بر همکاری‌های مشترک برای ساخت واکسن ویروس کرونای جدید را ترجیح می‌دهند. وزیر خارجه آلمان نیز تاکید کرده است که «نابودی این ویروس تنها با همکاری مشترک شدنی‌ست، نه با مقابله ما با یکدیگر».

اما «ریچار گرنل» سفیر آمریکا در برلین، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که این گزارش درست نیست. او از بازنشر این گزارش در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر نیز انتقاد کرده‌است.

البته گزارش «ولت» در خبرگزاری آلمان نیز بازتاب یافته است. به گفته این خبرگزاری مقام‌های دولت آلمان قرار است در مورد این گزارش در نشست روز دوشنبه گفت‌وگو کنند.

از سوی دیگر وب‌سایت «مارکت سنتر» به نقل از شرکت «مدرنا» گزارش داده برلین تلاش می‌کند مانع از آن شود که واشنگتن شرکت آلمانی را تشویق کند تحقیقاتش را به ایالات متحده انتقال دهد.

از جهتی دیگر، دولت چین اعلام کرد کرد که آزمایش های بالینی واکسن ضد ویروس کرونا ماه آوریل آینده مورد آزمایش بالینی قرار می گیرد.

دولت چین تأکید کرد که پیشرفت بزرگی در ساخت واکسن ضد ویروس کرونا به وجود آمده است و پزشکان در شانگهای روی آن کار می کنند.