۰ نفر

جهان در وضعیت اضطرار

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۰۸
کد خبر: 424888
جهان در وضعیت اضطرار

ویروس کرونا در حدود 150کشور جهان نفس‌ها را در سینه حبس و مردم را خانه‌نشین کرده است؛ اما ایتالیایی‌ها که کشورشان بعد از چین، شاهد بیشترین شمار ابتلا و مرگ‌ومیر بوده است، در تلاش برای حفظ روحیه خود به حمایت از یکدیگر و خواندن آواز در بالکن‌ها رو آورده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ دیروز شبکه‌های اجتماعی مملو از ویدئوها و تصاویری بود که ایتالیایی‌ها را در شهرهای مختلف، در پنجره‌ و بالکن‌ خانه‌ها نشان می‌داد که در حال خواندن آواز و نواختن ساز هستند. مردم در شهرهای مختلف از میلان در شمال تا سیه‌نا در مرکز و ناپل و سالرنو در جنوب تلاش می‌کنند با خواندن آوازهای محلی و سرود ملی ایتالیا، روحیه جمعی خود را برای مقابله با شرایط سختی که شیوع ویروس کرونا بر آنها تحمیل کرده، تقویت کنند.

در ایتالیا اکنون حدود 18هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و این ویروس تاکنون جان حدود 1300نفر را گرفته است. شرایط وخیم و سرعت شیوع ویروس در این کشور باعث شده است تا دولت از هفته گذشته تعطیلی سراسری اعلام کند و از مردم بخواهد در خانه‌ها بمانند. تنها فروشگاه‌های خوار و بار فروشی، بانک‌ها و داروخانه‌ها در ساعات مشخص فعالیت می‌کنند و دیگر مشاغل به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. میلیون‌ها نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان در خانه مانده‌اند و مراکز توریستی خالی از جمعیت شده‌اند. تردد در این کشور با 62میلیون جمعیت ممنوع اعلام شده است.

ایتالیایی‌ها در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با تکرار یک جمله، به هم دلگرمی بدهند: 

« Andrà tutto bene» به‌معنای «همه‌‌چیز درست می‌شود». همزمان تصاویر متعددی از دست‌نوشته‌های مردم و کودکان به زبان ایتالیایی در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که یکدیگر را به «صبر» و «مقاومت» دعوت می‌کنند. این تصاویر یادآور روزهای نخستی است که دولت چین شهر ووهان، یعنی همانجایی که نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد، را در قرنطینه قرار داد. ساکنان ووهان با انتشار ویدئوهایی یکدیگر را تشویق می‌کردند که قوی باشند. اصطلاح «جایو» به‌معنای «ادامه بده» یا «قوی باش» از همانجا جهانی شد و بسیاری از مردم دیگر کشورها در پیام‌های ویدئویی از چینی‌ها می‌خواستند که در مقابله با کرونا قوی باشند. این‌ روزها، پیام‌های مشابهی از چینی‌ها برای ایران و ایتالیا ارسال می‌شود. ایران نیز بعد از ایتالیا، دارای بیشترین شمار افراد مبتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در جهان است.

جهان روی موج کرونا

به‌نظر می‌رسد ویروس کرونا در چین زمینگیر شده است، هرچند در دیگر نقاط جهان همچنان مهارنشدنی پیش می‌رود. در چین حدود 81هزار نفر آلوده به کرونا شده و حدود 3200نفر هم جان خود را به‌دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. وضعیت اما اکنون به کلی دگرگون شده است. دیروز دولت این کشور تنها 11مورد ابتلای جدید و 13مورد مرگ را گزارش کرد. سرعت شیوع در دیگر نقاط جهان اما دولت‌ها را به اقدامات ضربتی وادار کرده است. دولت عربستان از امروز تمامی پروازهای بین‌المللی را به‌مدت 2هفته تعطیل می‌کند. به نوشته رویترز، تنها شهروندان سعودی که خارج از عربستان هستند می‌توانند به این کشور بازگردند. این افراد هم باید به‌مدت 2هفته قرنطینه شوند. عربستان ۸۶مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرده است. طبق اعلام دولت نیوزیلند، از امروز تمامی افرادی که وارد این کشور شوند، به‌مدت 2هفته قرنطینه می‌شوند. در نیوزیلند 6مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. در آمریکای جنوبی، کلمبیا مرز خود را با ونزوئلا بسته است و تا 2هفته دیگر از ورود اتباع خارجی از مقصد شهرهای آسیایی و اروپایی جلوگیری می‌کند. در انگلیس، دولت تحت فشارهایی بالاخره تصمیم گرفت مانع از برگزاری تجمع‌های بزرگ شود. شمار افراد مبتلا در این کشور به مرز 800نفر رسیده است. 11نفر نیز قربانی ویروس شده‌اند. دولت جمهوری چک نیز مقررات سفت و سختی برای ترددها وضع کرده و مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها را تعطیل کرده است. دولت مجارستان هم در گام نخست دستور تعطیلی مدارس را صادر کرده و احتمالا طی روزهای آینده به سمت تعطیلی مراکز عمومی، اداره‌ها و مراکز خرید خواهد رفت. دانمارک نیز مدارس و دانشگاه‌ها را به‌مدت 2هفته تعطیل کرده است.

در فرانسه شمار مبتلایان از 3هزار و 600نفر گذشته است. 79نفر نیز قربانی شده‌اند. دولت فرانسه مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در تلاش است تا با بستن مدارس و دانشگاه‌ها و ممنوع‌کردن گردهمایی‌ها گسترش ویروس کرونا را مهار کند. در آلمان شمار مبتلایان به حدود 4هزار نفر رسیده و 8نفر نیز قربانی شده‌اند. وزارت بهداشت و درمان آلمان از مردم خواسته است در خانه‌ها بمانند. همزمان جمهوری چک، لهستان و دانمارک مرزهای خود را به روی آلمان بسته‌اند تا وضعیت اروپا به سمت قرنطینه کامل پیش برود.

وضعیت اضطراری ملی در آمریکا

دونالد ترامپ که طی روزهای اخیر به‌خاطر مدیریت ناکارآمد خود در مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا هدف انتقادهای گسترده بوده، بالاخره دیروز وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. رئیس‌جمهور آمریکا سپس گفت که این مسئله دست دولت را برای تخصیص ۵۰میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا باز می‌کند. براساس قانون بلایای‌ طبیعی‌ و کمک‌‌های اضطراری، موسوم به استافورد، دولت آمریکا در چنین شرایطی می‌تواند منابعی از صندوق ویژه اضطراری را بدون گرفتن تأییدیه کنگره برای کمک به دولت‌های ایالتی برداشت کند. در سال۲۰۰۰ نیز بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای مبارزه با ویروس «نیل غربی» وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود. دونالد ترامپ همچنین از تصمیم خود برای ممنوعیت سفر از تمامی کشورهای اروپایی به جز انگلیس به خاک آمریکا دفاع کرد و گفت که سازمان بهداشت جهانی نیز با این اقدام موافق است. تصمیم ترامپ، انتقاد شدید و بی‌سابقه کشورهای اروپایی و مقام‌های اتحادیه اروپا را به‌دنبال داشته است. ترامپ همچنین از تفویض اختیار به وزارت بهداشت آمریکا برای لغو قوانین دست و پا گیر خبر داد تا کار امداد به بیماران سریع‌تر پیش رود. او وعده داد که طی روزهای آینده نیم میلیون کیت تشخیص کرونا در دسترس خواهد بود و تولید کیت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. براساس آمارها تاکنون بیش از 2300نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و 93نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. دولت ترامپ طی روزهای گذشته به‌شدت برای اعلام وضعیت اضطراری تحت فشار بود. تا جمعه هفته گذشته شمار مبتلایان قطعی ۲۶۵نفر و شمار قربانیان ۱۴نفر بود، اما طی یک هفته این ارقام اوج گرفت. دمکرات‌ها در کنگره و همچنین مقام‌های ایالت‌هایی که عده بیشتری در آنها مبتلا شده‌اند خواهان اعلام وضعیت اضطراری بودند. این تصمیم کمک می‌کند افراد بیشتری مشمول بیمه دولتی شوند. کنگره آمریکا و دولت طرح مشترکی را تهیه کرده‌اند که طی روزهای آینده به تصویب می‌رسد. براساس این طرح، از تمام افرادی که نیاز داشته باشند، به‌صورت رایگان تست کرونا گرفته می‌شود. همچنین تمام کسانی که به‌علت ابتلا به ویروس کرونا قادر به‌کار کردن نباشند، به‌مدت 2 هفته حقوق جاری خود را دریافت می‌کنند. قانون تازه حقوق بیکاری را به‌صورت بهتر و برای عده بیشتری تضمین می‌کند و به افراد فاقد بیمه‌های درمانی، تمام خدمات بهداشتی را در رابطه با ویروس کرونا عرضه می‌کند.

ردیابی تردد‌ها از سوی گوگل

اروپا اکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی کرونا معرفی شده و کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری به تعطیلی‌های گسترده و ممنوعیت تردد روآورده‌اند. اطلاعات ارائه شده از سوی گوگل براساس تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد تردد در مراکز تفریحی و باستانی در اغلب کشورهای جهان به‌خصوص در اروپا به‌شدت کاهش یافته است. این اطلاعات نشان می‌دهد خیابان‌‌ها و پیاده‌روها در مراکز شهرهای پرجمعیت نیز به شکل قابل توجهی خالی از جمعیت شده‌اند. گوگل البته غیر از تصاویر ماهواره‌ای، از اطلاعات مکانی گوشی‌های موبایل نیز استفاده می‌کند که تاریخچه دقیق‌تری از ترددها را در اختیار قرار می‌دهند. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی گوگل، در شرایطی که در ایران و کشورهای اروپایی روند چشمگیر کاهشی در ترددها دیده می‌شود در شرق آسیا مردم رفته‌رفته به خیابان‌ها بازگشته‌اند. به‌خصوص در هنگ‌‌کنگ که به‌نظر می‌رسد روند شیوع کنترل شده است، تردد عابران و ماشین‌ها در خیابان‌ها به روند عادی بازگشته است. گوگل اما در مورد شهرهای آمریکایی هشدار داده است. اطلاعات نشان می‌دهد مردم در آمریکا به‌خصوص در شهرهای پرجمعیتی همچون نیویورک همچنان مثل گذشته تردد می‌کنند؛ وضعیتی که می‌تواند آمریکا را با یک فاجعه بزرگ در ابتلا به کرونا مواجه کند.