۰ نفر

تردید به بسته حمایتی ترامپ

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 423995
تردید به بسته حمایتی ترامپ

بعد از دو روز آشفتگی در بازارهای جهانی، روز چهارشنبه بیشتر بازارها از جمله در برخی کشورهای آسیا و اروپا آرام شدند و برخی شاهد رشد نیز بودند؛ اما شاخص بازده خزانه‌داری امریکا و بورس‌های این کشور همچنان روند کاهشی داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، صبح چهارشنبه سهام «هانگ سنگ» در هنگ کنگ 2 دهم درصد، شاخص ترکیبی بورس شانگهای 3 دهم درصد افزایش یافتند، اما شاخص نیکی ژاپن 8 دهم درصد و «اس‌اند پی 200» استرالیا 2.2 سقوط کردند.

 شاخص معاملات آتی دوجونز در ایالات متحده 1.8 درصد و بازارهای آتی نزدک و همچنین «اس‌اند پی 500» نیز هر کدام 1.9 درصد کاهش یافتند. یک مقام کاخ سفید به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که دونالد ترامپ قصد دارد نرخ مالیات بر دستمزد را برای بقیه سال 2020 به صفر برساند. با این حال زمانبندی و اجرای این تصمیمات هنوز مشخص نیست.

برخی تحلیلگران می‌گویند شاید علت افت بازارهای امریکا مشخص نبودن جزئیات مربوط به اقدامات کاخ سفید باشد؛ این درحالی است که در روز دوشنبه و سه‌شنبه بازارهای امریکا به‌دلیل امیدواری ناشی از تدابیر دولت برای حمایت از بازارهای مالی اندکی بهبود یافته بود.

با این حال شک و تردیدها در زمینه بسته‌های محرک و حمایتی دونالد ترامپ باعث کشیده شدن ترمز بازارهای امریکا شده است. از سوی دیگر، ارزش دلار در برابر ین، فرانک سوئیس و یورو که روز دوشنبه اندکی افزایش یافته بود در روز چهارشنبه دوباره کاهش یافت. براساس گزارش رویترز، ارزش یورو در برابر دلار 3 دهم درصد افزایش یافت. در اروپا شاخص سهام FTSE در انگلیس به‌دلیل تصمیم اضطراری در کاهش نرخ بهره از سوی بانک انگلیس 1.7 دصد افزایش یافت.

تصمیم لندن در ادامه تصمیمات بانک‌های مرکزی سایر کشورهای مثل ژاپن و امریکا برای مقابله با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین نوسانات در بازارهای جهانی نفت اتخاذ شده است.

پایگاه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا نیز تدابیر حمایتی را برای منطقه یورو اتخاذ کند. این اخبار باعث رشد دیگر بورس‌های اروپایی شده است. شاخص سهام DAX آلمان 1.3 درصد و CAC در فرانسه نیز 1.7 درصد و بازار اصلی بورس ایتالیا نیز 2.4 درصد رشد کردند.

طلا

بازار طلا نیز که روز سه‌شنبه به‌دنبال مواضع ترامپ در زمینه بسته‌های حمایتی از رکود 7 ساله خود عقب نشینی کرده بود و در روز سه‌شنبه دو درصد کاهش یافته بود در روز چهارشنبه دوباره یک درصد افزایش یافت.

براساس گزارش‌ ام اس‌ان‌بی‌سی، قیمت شمش طلا با یک درصد رشد به 1665.21 دلار در هر اونس رسید. بازار آتی طلای امریکا نیز با 34 صدم افزایش به 1665.70 دلار در هر اونس دست یافت.

مارگارت یانگ یان، تحلیلگر شرکت سی‌ام سی مارکتس در این باره گفت: ریسک‌پذیری ضعیف شده و بازار از تأخیر ترامپ برای اعلام بسته محرک مالی که روز سه‌شنبه قول آن را داده بود، مأیوس شده است. افت بازده اوراق خزانه و ارزش دلار امریکا از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.