۰ نفر

خیز بلند «بایدن» به سوی سکوی نامزدی

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 423989
خیز بلند «بایدن» به سوی سکوی نامزدی

پیروزی جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق امریکا در یکی دیگر از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات درون حزبی ایالات متحده موسوم به «دومین سه‌شنبه بزرگ» (سوپرتیوزدی دوم) امیدهای برنی سندرز، سناتور 78 ساله ایالت ورمونت و حامیانش را به یاس تبدیل کرد و در واقع نشان داد که کاندیدای نهایی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 و رویارویی با دونالد ترامپ جمهویخواه به احتمال بسیار بایدن خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بایدن در «سوپرتیوزدی دوم» که در 6 ایالت امریکا به طور همزمان رأی‌گیری انجام شد، در 4 ایالت از جمله ایالت مهم میشیگان پیروز شد و سندرز تنها در دو ایالت داکوتای شمالی و واشنگتن به پیروزی رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، پیروزی جو بایدن در میشیگان، میزوری، می‌سی‌سی‌پی و ایداهو در روز سه‌شنبه به وقت محلی برای برنی سندرز، تنها رقیب جدی درون حزبی بایدن بسیار سخت بود زیرا سندرز در رقابت‌های درون حزبی سال 2016 توانسته بود در میشیگان به پیروزی برسد و انتظار داشت که این بار هم این ایالت را به‌نام خود ثبت کند. در واقع سندرز در روزهای گذشته تمام تمرکز خود را بر پیروزی در میشیگان که 125 دلیگیت دارد، گذاشته بود و کمپین‌هایش در برخی ایالت‌ها از جمله می‌سی‌سی پی را لغو کرد و به‌جای آن بیشترین وقت تبلیغاتی خود را در میشیگان سپری کرد اما تلاش‌هایش بی‌ثمر ماند. در عوض بایدن که در «سه‌شنبه بزرگ» با پیروزی در 10 ایالت از 14 ایالت انتخاباتی توانسته بود، 664 دلیگیت کسب کند، در دومین سه‌شنبه بزرگ هم موفق به کسب 150 دلیگیت جدید شد و آنچنان خوش درخشید که بسیاری از رسانه‌های جهان از او به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات نام بردند. این در حالی است که سندرز پیشتر 573 دلیگیت داشت و سه‌شنبه شب تنها توانست 88 دلیگیت جدید کسب کند. بنا بر قانون انتخابات امریکا، هر کاندیدای ریاست جمهوری برای عبور از مرحله مقدماتی به مرحله نهایی باید بتواند در 50 ایالت امریکا دست کم 1991 دلیگیت کسب کند.

آغوش باز بایدن برای حامیان سندرز

بایدن سه‌شنبه شب در سخنرانی پیروزی خود خطاب به حامیانش در فیلادلفیا گفت، بسیاری از افراد تا دو هفته قبل «این کاندیداتوری [کاندیداتوری بایدن] را مرده قلمداد می‌کردند اما حالا ما بسیار بسیار زنده هستیم.» بایدن همچنین از حامیان سندرز دعوت کرد که به جمع حامیان او بپیوندند. او گفت: ما به شما نیاز داریم ما شما را می‌خواهیم و برای تک تک شما در کمپین ما جا هست. من می‌خواهم از سندرز و حامیانش تشکر کنم که تا این حد پر انرژی، خستگی‌ناپذیر و صبور هستند. ما یک هدف مشترک داریم و اگر با هم باشیم دونالد ترامپ را شکست می‌دهیم.

بایدن همان‌طور که در «سه‌شنبه بزرگ» با جلب آرای اقلیت‌های نژادی بویژه آفریقایی – امریکایی‌ها و طبقه کارگر سفید پوست و رأی دهندگان بالای 50 سال توانسته بود در 10 ایالت به پیروزی برسد، سه‌شنبه شب در «سوپرتیوزدی دوم» هم توانست از آرای این اقشار بهره‌مند شود و حتی بخش قابل توجهی از آرای رأی دهندگان بین 30 تا 44 سال را که انتظار می‌رفت به سندرز رأی دهند، از آن خود کند. اما سندرز که اغلب با آرای جوانان به پیروزی می‌رسید، سه‌شنبه شب در این زمینه هم چندان موفق نبود و اگرچه در میزوری 72 درصد رأی دهندگان زیر 30 سال و در میشیگان 65 درصد رأی دهندگان زیر 30 سال به او رأی دادند اما در جلب آرای بسیاری از رأی دهندگان بین 30 تا 44 سال در این دو ایالت ناکام ماند. شکست سندرز در انتخابات سه‌شنبه شب واکنش ایلهان عمر، نماینده دموکرات حامی سندرز را به‌دنبال داشت و او در توئیتر نوشت: «بله ما یک خانواده هستیم و برای احیای دموکراسی‌مان و شکست دادن ترامپ با هم اتحاد داریم؛ اما این بدین معنا نیست که از جنگیدن برای کاندیدایی که بهترین نماینده اولویت‌های سیاسی ما است دست برداریم.»

وحشت کرونا

حالا سندرز، ایلهان عمر و دیگر حامیان سندرز چشم به انتخابات‌های 17 مارس (5 روز دیگر) در ایالت‌های فلوریدا، ایلینوئیز، اوهایو و آریزونا دوخته‌اند اما اتفاق تازه‌ای که در روند انتخابات امریکا رخ داده آنها را بیش از پیش نگران کرده است. این اتفاق تازه شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده است که باعث شد، سه‌شنبه شب بایدن و سندرز، دو کاندیدای پیشتاز اعلام کنند، به‌خاطر گسترش شیوع ویروس کرونا در امریکا از برگزاری کمپین‌های انتخاباتی صرفنظر می‌کنند تا سلامت حامیان‌شان به‌خطر نیفتد. کمیته ملی دموکرات‌ها هم سه‌شنبه شب اعلام کرد، مناظره هفته آینده بایدن و سندرز که قرار است یکشنبه شب به وقت محلی برگزار شود، بدون تماشاچی خواهد بود.