۰ نفر

گزارش نیویورک‌تایمز؛

نقش دولت آمریکا در تسریع شیوع ویروس کرونا

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۰۳
کد خبر: 423877
نقش دولت آمریکا در تسریع شیوع ویروس کرونا

علی‌رغم آنکه اوایل بهمن‌ ماه، اولین مورد ابتلا به کرونا در «سیاتل» مشاهده شد، دولت فدرال اجازه تحقیقات به موقع در این زمینه را نداد و تأخیر در تست این ویروس، مانع عکس‌العمل مناسب واشنگتن در مقابل «کووید 19» شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به علل تسریع شیوع ویروس «کووید-19» در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و نوشت که تأخیر در انجام تست کرونا مانعی در مسیر عکس‌العمل مناسب آمریکا به این ویروس ناشناخته بوده است.

طبق این گزارش، اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی (اوایل بهمن ماه)، اولین مورد تأیید شده ابتلا به کرونا ویروس در منطقه «سیاتل» آمریکا گزارش شد اما آیا این فرد، افراد دیگری را نیز آلوده کرده بود؟ آیا این ویروس قبل از آن نیز شیوع پیدا کرده بود؟

دکتر «هلن وای. چو» کارشناس بیماری‌های عفونی در سیاتل که به نوعی بر این منطقه نظارت دارد بعنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی درباره آنفولانزا، به همراه تیمی از محققان برای چندین ماه، نمونه‌هایی از بینی ساکنان تمامی منطقه «پیوجت ساوند» که علائم آنفولانزا را تجربه کرده بودند، جمع‌آوری کردند.

این گزارش ادامه داد، این تیم پزشکی به منظور استفاده مجدد از این تست‌ها برای ویروس کرونا، نیازمند حمایت و پشتیبانی مقام‌های ایالتی و فدرال بودند اما مقام‌های ایالتی و فدرال به طور مداوم ایده دکتر هلن چون را رد کردند.

مصاحبه‌ها و ایمیل‌های موجود نشان می‌دهد حتی چند هفته بعد از درگیر شدن چین با ویروس کرونا و شیوع این ویروس ناشناخته در خارج از چین نیز مقام‌های ایالتی و فدرال آمریکا با درخواست‌ تیم پزشکی سیاتل برای پشتیبانی از تحقیقات درباره کرونا ویروس موافقت نکردند.

این گزارش ادامه می‌دهد که در تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفندماه)، دکتر چو و همکارانش دیگر منتظر پشتیبانی دولت نماندند و بدون تأییدیه دولت، شروع به انجام آزمایشات درباره کرونا ویروس کردند و نتایج تحقیقات آنها، نگرانی و ترس آنها را تأیید کرد و تست ویروس کووید 19 یک نوجوان محلی که اخیراً هیچ‌گونه سابقه سفر خارجی نداشته بود، مثبت درآمد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، در حقیقت، مقام‌های پزشکی بعدها از طریق انجام آزمایشات به این نتیجه رسیدند که این ویروس موجب مرگ دو نفر شده است و همچنان طی روزهای آینده به مرگ ۲۰ نفر در منطقه سیاتل منجر می‌شود.

با اینحال، مقام‌های فدرال و ایالتی آمریکا در واکنش به این خبر گفتند که امکان استفاده از تحقیقات آنفولانزا برای ویروس کرونا وجود نداشت زیرا آزمایشگاه دکتر چو مجوز مستقیم برای انجام موضوعات تحقیقاتی و همچنین این آزمایشگاه مجوز انجام کارهای بالینی را نداشته است.

با اینحال تیم پزشکی دکتر چو تأکید کرده است که مقام‌های ایالتی و فدرال به دلیل فوریت و اضطرار موضوع، باید بیش از پیش انعطاف و نرمش برای پیشبرد این تحقیقات نشان می‌داده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت که عدم صدور مجوز برای انجام تحقیقات به موقع بر روی ویروس ناشناخته کرونا، تنها یکی از چندین سری از فرصت‌های از دست رفته دولت فدرال برای انجام آزمایشات گسترده در همان روزهای اولیه شیوع این ویروس ناشناخته در ایالات متحده آمریکا بوده است.

طبق این گزارش، حتی در حال حاضر نیز پس از چندین هفته ناامیدی عمومی مردم آمریکا از سازمان‌های فدرال به دلیل کیت‌های ناقص تست کرونا و قوانین سخت و طاقت‌فرسا، ایالتی چون نیویورک و کالیفرنیا در تلاش هستند تا به صورت گسترده تست‌های کرونا ویروس را انجام دهند.

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود نوشت، تداوم تأخیر‌ها در قبال تشخیص و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موجب شده است که مقام‌های آمریکایی نتوانند تصویر درست و حقیقی از حجم شیوع رو به رشد این ویروس ناشناخته در ایالات متحده آمریکا داشته باشند.

برخلاف تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای کم‌اهمیت جلوه دادن شیوع کرونا ویروس در ایالات متحده آمریکا، این ویروس به سرعت در حال انتشار در این کشور است و هم‌اکنون 36 ایالت آمریکا و «واشنگتن دی سی» را درگیر کرده است.

 آخرین آمار و ارقام حاکی از آن است که تا روز گذشته (سه‌شنبه)، دستکم ۷۲۹ مورد ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا گزارش شده است که از آن میان ۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.