۰ نفر

پامپئو: با تشکیل دولت موازی در افغانستان مخالف هستیم

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 423458
پامپئو: با تشکیل دولت موازی در افغانستان مخالف هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به برگزاری دو مراسم تحلیف به صورت موازی برای رئیس جمهور و رئیس اجرایی افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، واشنگتن با تشکیل دولت موازی در افغانستان مخالف بوده و از حاکمیت ملی و یکپارچگی افغانستان حمایت می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، کشورش برای حصول توافق بین دو طرف مناقشه در افغانستان تلاش می‌کند. او تاکید کرد: ما قویا با هرگونه اقدام برای تشکیل دولت موازی و استفاده از خشونت برای حل اختلافات سیاسی مخالف هستیم.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز در توییت‌هایی نوشت که در اغلب روزهای یک هفته گذشته تلاش کرده تا اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان بر سر تشکیل یک حکومت جامع و فراگیر توافق کنند.

او خاطر نشان کرد، این دو رهبر در اظهاراتشاان تصریح کردند، برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی و مذاکره آمادگی دارند و صلح و آشتی برای آنها در اولویت قرار دارد.

خلیلزاد افزود، وعده اشرف غنی درباره اینکه فرمانی را صادر خواهد کرد تا زمینه برای تبادل شمار قابل ملاحظه‌ای از زندانی ها را مهیا کند و اینکه یک تیم مذاکره‌کننده ملی با حمایت گسترده را رهبری خواهد کرد، سبب ایجاد تحرک بسوی مذاکرات بین‌افغانی می‌گردد.

حدود سه هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری افغانستان، روز دوشنبه اشرف غنی رسما به عنوان رئیس‌جمهوری در کاخ ریاست جمهوری این کشور سوگند ادا کرد. همزمان عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین که خودش را پیروز انتخابات می‌داند نیز به طور جداگانه در دفتر محل کار عبدالله عبدالله مراسم تحلیف برگزار کرد.

به گزارش بی.بی.سی، زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و برخی چهره‌های سیاسی در این مدت با دو طرف برای یافتن راه حل گفتگو کردند اما این گفتگوها دیروز به بن‌بست خورد.

ساعاتی پس از اظهارات مایک پامپئو، بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این خصوص منتشر شد.

در این بیانیه عنوان شد:"آمریکا از یک افغانستان یکپارچه و مستقل به شدت حمایت می کند و مشغول تلاش‌های جدی برای برقراری صلح در این کشور است. ما حمله تروریستی اخیر در کابل را محکوم می کنیم. ما از اظهارات اشرف غنی در مراسم تحلیفش مبنی بر اینکه گفتگوها و مذاکرات برای ایجاد یک دولت فراگیر و متحدکننده افغانستان ادامه یافته و صلح را در اولویت قرار دهد، استقبال می‌کنیم. "

در ادامه این بیانیه‌ آمده است: "ما همچنین از وعده رئیس‌جمهور غنی مبنی بر اینکه قرار است فرمانی را برای آزادی زندانیان طالبان و تشکل تیم ملی برای مذاکرات بین افغانی در ۲۰ اسفند صادر کند استقبال می‌کنیم. ما از اظهارات عبدالله عبدالله هم قدردانی می‌کنیم که بر تعهدات مشابه در مورد صلح و فراگیر بودن روند سیاسی تاکید کرد. آمریکا با آگاهی از آرزوی مردم افغانستان برای صلح در تلاش است دو طرف به یک توافق دست پیدا کنند. ما با هرگونه اقدام برای ایجاد دولت موازی و هرگونه استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی شدیدا مخالف هستیم."