۰ نفر

ماسک کرونا بر رخسار قاره سبز

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 423405
ماسک کرونا بر رخسار قاره سبز

حال قاره سبز این روزها خوب نیست. سیر صعودی آمار مبتلایان و کشته‌ها در ایتالیا، نه تنها این کشور را پس از چین در بحرانی‌ترین شرایط شیوع ویروس کرونا در جهان نشان داده که باعث نگرانی سراسر اروپا شده است.

به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره» در شرایطی که مقامات ایتالیایی با قرنطینه حدود یک ماهه 16 میلیون شهروند خود، تمهیدات سختگیرانه‌ای برای کنترل «کووید-19» اندیشیده‌اند، آمارها از ابتلای حدود 7 هزار و 375 نفر و مرگ دست‌کم 366 نفر در این کشور(حدود 3860 نفر در جهان) حکایت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این بحران که ایتالیا را به سخت‌ترین شرایط پس از جنگ جهانی دوم کشانده است، علاوه بر مشکلات درمانی، آنها را در آستانه بحران اقتصادی نیز قرار داده است. مقامات ایتالیایی با اعلام وضعیت قرمز در بسیاری مناطق، خروج از قرنطینه را تنها به دلایل خانوادگی یا کارهای ضروری مجاز دانستند. همچنین با توجه به اینکه ایتالیا یکی از پیرترین بافت جمعیتی جهان را دارد، این کشور با گروه بزرگ آسیب پذیر روبه‌رو است که کار را برای مقامات این کشور سخت‌تر کرده است.

پس از ایتالیا، فرانسه بالاترین آمار مرگ و ابتلا را در اروپا دارد. به نوشته «فرانس پرس» در حالی که شمار مبتلایان در فرانسه از مرز هزار و100 نفر گذشت و دست کم 19 نفر نیز جان باختند، وزارت بهداشت این کشور ممنوعیت تجمعات را از 5 هزار نفر به هزار نفر-به جز امتحانات، اعتراضات و حمل‌و‌نقل- کاهش داد. این در حالی است که برنامه انتخابات شهرداری‌ها تغییری نکرده است. آلمان نیز پس از تأیید هزار مبتلا، تجمعات بالای هزارنفر را ممنوع اعلام کرد.

اما انگلیس نیز گرچه با دست‌کم 270 مبتلا و 3 کشته در ظاهر شرایط بهتری نسبت به سایر اروپایی‌ها دارد اما به‌دلیل کمبود امکانات بهداشتی و درمانی برای مقابله با ویروس با مشکلاتی روبه‌رو است. به همین دلیل به نوشته «اسپوتنیک»، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور دیروز با اعضای پارلمان انگلیس نشست اضطراری برگزار کرد.

شیوع کرونا در نیمی از ایالات امریکا

آمار مبتلایان به کرونا در امریکا به حدود 550 نفر رسید و مقامات این کشور تاکنون مرگ 22 نفر را اعلام کرده‌اند. به‌گزارش «رویترز» براساس آخرین اطلاعات بیش از نیمی از 50 ایالت امریکا به کرونا مبتلا شده‌اند. در این شرایط مؤسسه بهداشت ملی امریکا از افزایش کیت‌های تشخیصی به 400 هزار و رساندن این آمار به 4 میلیون تا پایان ماه خبر داده است. مقامات امریکایی که نگران شیوع سریع این ویروس هستند ضمن تأکید به سالخوردگان برای مراقبت بیشتر اعلام کردند در صورت افزایش بحران مجبور به لغو تجمعات در سراسر امریکا خواهند بود. این در حالی است که دونالد ترامپ در چند روز اخیر بر برگزاری تجمعات انتخاباتی پرشورتر تأکید داشت. اما به جز ترامپ که سعی دارد خود را عاری از ترس نشان دهد، بسیاری از مقامات امریکایی نگران ابتلا به این بیماری هستند. در همین راستا «پال گوسار» و «تد کروز»، دو عضو کنگره امریکا پس از اطلاع از آزمایش مثبت یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس سیاسی ماه گذشته، داوطلبانه خود را قرنطینه کردند.

اعمال محدودیت‌های مسافرتی در خاورمیانه

براساس آخرین آمارها از حدود 110 هزار مبتلا به کرونا دست کم 6 هزار و900 نفر در خاورمیانه زندگی می‌کنند که بیشترین آمار ابتلا به ایران(6566 ابتلا و 237 مرگ) مربوط می‌شود. در این شرایط عربستان سعودی با قرنطینه کردن شهر «قطیف» رفت و آمد از این شهر را به حداقل ممکن رسانده است و با اعلام 11 مورد ابتلا پروازها به چندین کشور مبتلا به ویروس کرونا را ممنوع اعلام کرد. همزمان قطر نیز با اعلام ممنوعیت‌های پروازی وارد عمل شد. بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با لغو حضور تماشاگران در رقابت‌های ورزشی و تمهیدات بهداشتی اقدام به مهار کرونا کردند.

کشور آسیایی ژاپن نیز برای تبیین قانون افزایش اختیارات به نخست وزیر برای اعمال تمهیدات بهداشتی وارد میدان شد.