۰ نفر

ابتلای جهانی از مرز ١٠٧‌هزار مورد گذشت

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبر: 423230
ابتلای جهانی از مرز ١٠٧‌هزار مورد گذشت

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، حکمی را امضا کرده که طبق آن میلیون‌ها نفر در شمال ایتالیا به خاطر شیوع ویروس کرونا قرنطینه خواهند شد. با این تصمیم، تمام منطقه لومباردی، به همراه ١٤ منطقه دیگر تحت قوانین محدودیت رفت‌وآمد قرار می‌گیرند. این اقدام یکی از سرسختانه‌ترین اقدامات برای مقابله با کووید-١٩ خارج از خاک چین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، هنوز مشخص نیست که این قرنطینه از چه زمانی آغاز خواهد شد. این حکم پس از آن اعلام شد که روز شنبه ابتلای بیش از ١٢٠٠ نفر در یک روز به کرونا تأیید شد. حالا تعداد کل مبتلایان در ایتالیا به ٥هزارو٨٨٣ و مرگ‌ومیر آنها به ٢٣٣ نفر رسیده است. این بیشترین تعداد تلفات بر اثر کرونا خارج از خاک چین و بیشترین شیوع در اروپاست.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر ایتالیا همچنین اعلام کرده: «برای افرادی که وارد مناطق شیوع بیماری خواهند شد یا از این مناطق خارج می‌شوند، اجبارهایی وجود خواهد داشت تا از هرگونه رفت‌وآمد در این مناطق جلوگیری شود. حتی در این مناطق هم سفرهای داخل شهری صرفا باید به خاطر انجام کار ضروری یا دلایل پزشکی باشد.»

در حالی که قرنطینه فقط در شمال ایتالیا صورت می‌گیرد، اقدامات دیگری هم برای سایر نقاط کشور صورت انجام خواهد شد؛ به‌عنوان مثال بسته‌شدن تمام مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، سالن‌های تئاتر و سینما، کلوب‌ها و تعلیق هرگونه مراسم ورزشی، مذهبی و تشییع جنازه.

با افزایش شمار بیماران در سایر نقاط اروپا نیز این کشورها در حال مقابله با کووید-١٩ هستند. روز شنبه، جروم سالومون، مدیرکل بهداشت فرانسه مرگ ١٦ نفر و ابتلای ٩٤٩ نفر را درون این کشور و آلمان نیز ابتلای ٧٩٥ مورد را تأیید کرده است. وزیر بهداشت بریتانیا نیز مرگ دومین نفر را بر اثر کرونا ثبت کرده، در حالی‌که بیماری دست‌کم ٢٠٦ نفر در بریتانیا قطعی است.

سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواسته تا برای محدود‌کردن شیوع این بیماری و مقابله با گسترش آن، همه تلاش خود را انجام دهند. در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده است: «مقابله با شیوع بیماری، برای دولت‌ها یک انتخاب نیست (بلکه یک الزام است)؛ چراکه این بیماری نه‌تنها به شهروندان آن کشور بلکه به همه کشورهای دیگر هم آسیب می‌رساند.»

با این حال در چین گر چه تلاش‌های این کشور در مقابله با گسترش بیماری بسیار موثر واقع شده، همچنان اقدامات لازم صورت می‌گیرد و تلاش‌ها ادامه دارد؛ به‌عنوان مثال برای درک بهتر موفقیت چین در مهار بیماری نگاهی به آمارها بیندازید. روز گذشته ٥٠ مورد جدید در چین تأیید شد؛ در حالی‌ که در کره جنوبی بیماری ٢٧٢ نفر دیگر ثبت شد و در ایران نیز ٧٤٣ مورد جدید پیدا شد. در این میان اما اتفاق ناگواری در چین افتاد:   فروریختن یک هتل که مرکز نگهداری و قرنطینه بیماران بود. تلاش‌ها برای نجات افرادی که زیر آوار گرفتار شده‌اند، ادامه دارد. در زمان فروریختن این هتل ٨٠ نفر داخل آن بودند. تاکنون ٤ نفر کشته شده و یک نفر هم در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

دولت متفاوت ترامپ

تعداد کل بیماران در جهان به ١٠٧‌هزار نفر رسیده و کشته‌ها نیز ٣هزارو٦٦٠ نفر شده‌اند. در میان کشورهای جهان کره‌جنوبی پس از چین بیشترین شیوع را دارد. تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور مرز ٧‌هزار نفر را پشت ‌سر گذاشته است.

شرایط این کشور همچنان مهارناپذیر به نظر می‌رسد؛ اما برخی معتقدند که کره‌جنوبی به نقطه پیک شیوع رسیده است. در ایالات متحده آمریکا اما اوضاع متفاوت است؛ ٤٤٧ مورد ابتلا با ١٩ مرگ ثبت‌شده در این کشور حاکی از این است که شیوع بیماری در این کشور تازه در اول راه است. برخی از خبرگزاری‌ها مثل سی‌ان‌ان هم گزارش داده‌اند که دلیل پایین‌بودن آمار موارد ابتلا به کرونا کم‌بودن تعداد کیت‌های آزمایش در این کشور است. به گزارش این خبرگزاری، قرار است تا آخر هفته، یک‌میلیون کیت آزمایش وارد آمریکا شود و همین مسأله باعث رشد ناگهانی تعداد مبتلایان در این کشور در هفته آینده خواهد شد.

با این حال دونالد ترامپ گفته که دولتش هیچ کارزار انتخاباتی را متوقف نخواهد کرد: «ما کارزارهای بزرگ و شگرفی خواهیم داشت و خیلی خوب کارمان را انجام می‌دهیم. کار ما با نظر به موضوع ویروس فوق‌العاده بوده است.»