۰ نفر

دو مراسم سوگند ریاست جمهوری در یک روز

۱۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۴۴
کد خبر: 423041
دو مراسم سوگند ریاست جمهوری در یک روز

قرار است روز دوشنبه نوزدهم اسفند محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله جداگانه مراسم سوگند ریاست جمهوری افغانستان را برگزار کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، تاکنون "محمد اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" از تصمیم خود برای ریاست جمهوری منصرف نشده اند.
  قرار است روز دوشنبه نوزدهم اسفند هم "محمد اشرف غنی" و هم "عبدالله عبدالله" که هر دو هم اکنون در قدرت هستند مراسم سوگند ریاست جمهوری را برگزار کنند.اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله در کاخ سپیدار که چند صد متر با هم فاصله دارند این مراسم را برگزار خواهند کرد.ظاهرا تاکنون میانجی گری‌های بزرگان افغانستان و مسئولان آمریکایی در کابل راه به جایی نبرده است.
"محمد اشرف غنی" که خود را رئیس جمهور منتخب مردم افغانستان براساس اعلام کمیسیون انتخابات این کشور می‌داند همه میهمانان خارجی و داخلی را برای مراسم تحلیف دعوت کرده است.
ازسوی دیگر «عبدالله عبدالله» که خود را براساس آرای پاک و سالم، رئیس جمهور افغانستان می‌داند، قرار است مراسم تحلیف جداگانه‌ای را همزمان با مراسم اشرف غنی در کاخ سپیدار برگزار کند.
بحران انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زمانی وارد مرحله جدید شد که کمیسیون انتخابات این کشور بیست ونهم بهمن ماه نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.
براساس این نتایج، "محمد اشرف غنی" با کسب کمتر از ۵۱ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس جمهور اعلام شد و "عبدالله عبدالله"، حدود چهل درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورد.
پس از اعلام نتایج، عبدالله عبدالله همزمان با برگزاری جشن پیروزی اشرف غنی، در جمع طرفداران ستاد انتخاباتی «ثبات و همگرایی» خود را پیروز انتخابات براساس آرای سالم به گفته خودش اعلام کرد.
"عبدالله عبدالله" با محکوم کردن تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که براساس آرای پاک و غیرتقلبی خودش برنده انتخابات است و دولت فراگیر تشکیل می‌دهد.
وی پس از یکی دو روز از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری، روند برکناری استانداران "اشرف غنی" در استان‌های شمالی افغانستان را آغاز کرد و به جای آن‌ها از طرف خود، استاندار تعیین کرد.
در مجموع ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله برای چهار استان شمالی و شمال شرقی افغانستان استانداران جدید معرفی کرد.
با این اقدام عبدالله عبدالله، اوضاع سیاسی افغانستان وارد مرحله جدیدی از تنش و اختلاف شد، "اشرف غنی" برای اینکه به ماجرای انتخابات ریاست جمهوری پایان دهد، هشتم اسفند ماه را روز برگزاری مراسم تحلیف خود اعلام کرد.
ستاد انتخاباتی "عبدالله عبدالله" نیز اعلام کرد همزمان با مراسم تحلیف "اشرف غنی"، برای "عبدالله عبدالله" نیز مراسم سوگند برگزار می‌کند.
این تنش‌ها در آستانه امضای توافقنامه آمریکا با طالبان به اوج خود رسید و کم کم مذاکرات به اصطلاح صلح آمریکا با طالبان را تحت الشعاع خود قرار می‌داد، آمریکایی‌ها که برای رسیدن به توافق با طالبان یازده دور مذاکرات نفس گیر و پر درد سر را پشت سر گذاشته بودند وارد عمل شدند.
با وساطت و میانجگیری آمریکایی‌ها ازجمله "زلمی خلیل زاد" نماینده آمریکا در امور افغانستان، مراسم تحلیف "اشرف غنی" از هشتم به نوزدهم اسفند ماه موکول شد و از سوی دیگر "عبدالله عبدالله" نیز روند تعیین استانداران را متوقف کرد.
با این حال چند ساعت مانده به مراسم میانجی گری‌ها بین ستاد‌های انتخاباتی "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" که از هفته‌های اخیر آغاز شده، همچنان ادامه دارد و باید منتظر ساعت‌های آینده بود.
از دو هفته قبل تاکنون برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان از جمله «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق و «عبدالرب رسول سیاف» شخصیت شناخته شده سیاسی و جهادی افغانستان برای میانجگیری در بین "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی" وارد عمل شده اند.
این افراد دیدار‌هایی با "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی" به صورت جداگانه برگزار کردند و درباره انتخابات ریاست جمهوری و دولت جدید این کشور به صورت مفصل گفتگو کردند.
حتی "محمد محقق" معاون ریاست اجرایی و عضو ستاد انتخاباتی "عبدالله عبدالله" در پیامی از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: این بار کلاه کرزی و عصای استاد سیاف معجزه خواهد کرد؟
این پیام خود گویای این موضوع است که کنار آمدن "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" همانند یک معجزه سخت و دشوار است.
در نتیجه این میانجی گری‌ها اعضای ارشد این دو تیم دو بار هم نشست‌هایی داشته اند که بی نتیجه بوده است.
اکنون که "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" هر دو برای برگزاری مراسم تحلیف آماده شده اند، برخی شخصیت‌های سیاسی، کارشناسان و سایر نامزد‌های ریاست جمهوری افغانستان از بدتر شدن اوضاع سیاسی در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.
ژنرال «عبدالرشید دوستم» رهبر و بنیانگذار حزب جنبش اسلامی افغانستان و یکی از حامیان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله امروز و در آستانه برگزاری مراسم تحلیف اشرف غنی در پیامی اعلام کرد:کودتا بر ضد آرای مردم امید را برای دستیابی به یک حکومت مشروع و منتخب نقش بر آب کرد، ولی ما ایستاده ایم و از رای مردم حراست خواهیم کرد.
شخصیت‌های سیاسی بی طرف و کارشناسان افغان، تحلیف "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" به عنوان دو رئیس جمهور افغانستان را کلید خوردن بحران دیگر در عرصه سیاسی این کشور می‌دانند.
گفته می‌شود، سفارت خانه‌های اروپایی و آمریکا در حال میانجی گری بین دو تیم هستند یکی از راهکار‌های خارجی‌ها تعویق دوباره مراسم از ناحیه اشرف غنی و عبدالله عبدالله و یا انصراف عبدالله از تصمیمش است.
سناریوی دیگر مطرح شده این است که یک دولت مشارکتی برای پنج سال آینده که در صدر آن "اشرف غنی" قرار بگیرد و "عبدالله عبدالله" نیز در بدنه آن حضور داشته باشد، روی کار بیاید.
این درحالی است که "اشرف غنی" بار‌ها تاکید کرده است که دیگر حاضر به تقسیم قدرت نیست و عبدالله عبدالله نیز، حکومت وحدت ملی در پنج سال گذشته را یک دولت ناکام دانسته است.
به هر حال در آستانه برگزاری همزمان دو مراسم تحلیف، کابل شاهد تدابیر ویژه امنیتی است و دعوت نامه‌های هر دو تیم توزیع شده است و تلویزیون ملی افغانستان در توئیتی نوشت "عبدالله عبدالله" هم به مراسم سوگند "اشرف غنی" دعوت شده است.
هم اکنون حضور نظامیان افغان در سطح شهر بویژه در مناطق منتهی به ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مقایسه با روز‌های گذشته بیشتر شده است و مراکز ایست وبازرسی نیرو‌های ارتش و پلیس نیز در سطح شهر افزایش یافته است.
نظامیان افغان در مرکز و مناطق حساس شهر کابل اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارند تا امنیت مراسم تحلیف ریاست جمهوری را که قرار است فردا برگزار شود، تامین کنند.همچنین گشت زنی نیرو‌های امنیتی در سطح شهر افزایش یافته است.