۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبت رکورد جدید بازار سهام و بازده اوراق قرضه آمریکا در وحشت از کرونا/ سقوط بازارهای سهام با هجوم به سوی سرمایه‌های امن

۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبر: 422636
ثبت رکورد جدید بازار سهام و بازده اوراق قرضه آمریکا در وحشت از کرونا/ سقوط بازارهای سهام با هجوم به سوی سرمایه‌های امن

در حالی که بازارهای سهام سراسر جهان در وحشت از شیوع ویروس کرونا و اختلال ایجاد شده در وضعیت اقتصادی سقوط کردند، قیمت اوراق قرضه دولتی آمریکا امروز جمعه به اوج تاریخی خود رسید.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ فایننشال تایمز امروز در گزارشی مفصل نوشت: با افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در دارایی‌های امن، معامله گران به نوعی اطمینان یافته‌اند که بانک فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. این در حالی است که بار دیگر نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا به زیر ۰.۷ درصد سقوط کرد و رکورد جدیدی به ثبت رساند. این در حالی است که بازده اوراق قرضه در آغاز سال جاری ۱.۹ درصد بود، اوراق قرضه انگلستان و آلمان نیز در این راستا رکوردهای جدیدی به ثبت رساندند.

بازده ده سال اوراق قرضه ایالات متحده در طی دو هفته گذشته بیش از ۰.۳ درصد کاهش داشته است که این بزرگترین سقوط از اوج بحران مالی در سپتامبر سال ۲۰۰۸ بوده است، با بالا رفتن قیمت‌ها نرخ بازده کاهش می‌یابد.

در همین حال، بازارهای سهام جهان در راستای اقدمات در پیش گرفته شده از سوی دولت‌ها در مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا از ماه گذشته، کاهش قابل توجهی در فروش سهام داشته‌اند.

بازار سهام آمریکا در معاملات اولیه نیویورک سقوط کرد، اس اند پی ۵۰۰ پس از رکورد روز پنجشنبه به دلیل نگرانی از گسترش شیوع کرونا نزدیک به ۳ درصد سقوط داشت. بورس‌های اصلی اروپا هم تقریبا ۴ درصد کاهش داشتند. شاخص استاکس ۶۰۰ برای سومین هفته متوالی در مسیر کاهشی حرکت خود را ادامه داد و بر این مبنا از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافته، چرا که نگرانی‌ها درباره سلامت ترازنامه شرکت‌ها و درآمد آنها همچنان در حال افزایش است.

1

(نمودار شاخص بازارهای سهام اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون)

آلن کاستیس از شرکت مدیریت دارایی لازارد در این باره معتقد است:‌ این کاهش اقتصادی ناشی از کاهش درآمدهای حاصل از گسترش شیوع ویروس کووید -۱۹ است، اتفاقی که پتانسیل بحران نامیدن آن به شدت وجود دارد. این در حالی است که هزینه بیمه در مقابل پیش فرض برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی طی چند روز گذشته به شدت بالا رفته و اکنون سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری به سوی این شرکت‌ها گام برمی‌دارند.

شاخص استاکس که سهام بانک‌های اروپایی را ردیابی می‌کند، امروز به پایین‌ترین سطح خود پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رسید و دلیل این سقوط شاخص افزایش نگرانی‌ها در مورد سود وام‌های بانکی و کاهش نرخ بهره در بانک‌های اروپایی عنوان شده است.

برخی از تحلیل‌گران در این باره پیشنهاد می‌کنند که سرمایه گذاران خونسردی خود را حفظ کنند. آلن بوکوبزا استراتژیست شرکت سوسیته ژنرال توصیه می‌کند:‌ در شرایط فعلی وحشت نکنید. توصیه ما در این مرحله تغییر یکباره یک وضعیت متعادل نیست، اکنون سیاست گذاران به وضوح وارد مسابقه‌ای شده‌اند که نیاز است از گسترش ریسک‌ها در بازار صعودی خودداری صورت گیرد.

فدرال رزرو در اوایل هفته پس از برگزاری نشست اضطراری نرخ بهره را به نیم درصد کاهش داد. این در حالی است که قرار است سیاست گذاران فدرال رزرو نشست دیگری در روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس برگزار و بازارهای آتی را با کاهش نیم امتیازی دیگری قیمت گذاری کنند. این در حالی است که ۶۸ درصد از احتمالات بیانگر آن است که در نشست ماه آوریل بانک مرکزی بار دیگر شاهد کاهش شاخصی در فصل بعدی نیز خواهیم بود.

2

(سقوط بازده اوراق قرضه دولت آمریکا در شرایطی که سرمایه گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری‌های امن هستند)

شاخص سی اس آی ۳۰۰ چین هم با کاهش ۱.۵ درصدی، پس از صعود دو ساله در روز پنجشنبه روبرو شد. با این وجود در انتظار برای اقدامات پشتیبانی بیشتر از سوی پکن، شاخص‌های سهام شانگهای و شنجن بالاترین شاخص سال ۲۰۲۰ خود را در پایان هفته جاری به ثبت رساندند. در شرایطی که شاخص تاپیکس ژاپن هم در اوایل سال با کاهش ۲.۹ درصدی مواجه شد اما در شرایط عدم قطعیت ین توانست با تقویت یک درصدی به بالاترین ارزش شش ماهه گذشته دست یابد و هر ۱۰۵.۲۰ ین معادل ۱ دلار شود.

بانک توسعه آسیا روز جمعه در این راستا هشدار داد که اختلال ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند در بدترین سناریو باعث کاهش ۱.۷ درصدی اقتصاد چین شود و تولید ناخالص جهانی را تا سطح ۰.۴ درصد کاهش دهد.