۰ نفر

رشد اقتصادی آمریکا تغییری نکرد

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 421196
رشد اقتصادی آمریکا تغییری نکرد

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال قبل ۲.۱درصد اندازه گیری شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی آمریکا آمار رشد نهایی سه ماهه چهارم را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور ۲.۱ درصد اندازه گیری شده که این رقم بدون تغییر نسبت به سه ماهه قبل و ۰.۱ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

هر چند نرخ رشد در بسیاری از بخش ها نسبت به برآورد اولیه تغییری نکرده است اما رشد اقتصادی  در بخش های ارتباطات و خدمات مالی در مقایسه با سه ماهه قبل افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما میزان مخارج مصرف کننده که ۷۰ درصد رشد اقتصادی آمریکا را بر عهده دارد نسبت به سه ماه قبلی ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

یکی از دلایل باقی ماندن نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سطح پایین با وجود رسیدن به فاز نخست توافق تجاری با چین، مربوط به انتشار گسترده ویروس کرونا در سطح جهان بوده است که تاکنون حدود ۶۰ نفر را نیز در آمریکا مبتلا کرده است.

مارک زندی، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه " مودی آنالتیکس" گفت: اقتصاد جهانی تا پیش از آمدن ویروس کرونا به دلیل جنگ تجاری تضعیف شده بود و به نظر می رسد روند نزولی ادامه یابد و در بر روی همان پاشنه بچرخد.

 با توجه به قرار گرفتن نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر  و قرار گرفتن نرخ بهره در سطح مناسب انتظار نمی‌رود که خطر وقوع رکود در اقتصاد آمریکا وجود داشته باشد. بانک مرکزی آمریکا در طول سال جاری سه مرتبه نرخ بهره را کاهش داده و است و احتمالا هزینه استقراض در سال‌ آینده میلادی نیز تغییر نخواهد کرد.

اقتصاد آمریکا در نیمه نخست امسال ۲.۶ درصد رشد کرد که فاصله زیادی از سطح هدف‌گذاری شده توسط دولت و رشد ۳.۱ درصدی سال گذشته دارد. از جنگ تجاری با چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی آمریکا نام برده می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حساب ویژه ای بر روی مسائل اقتصادی باز کرده است عملکرد اقتصادی این کشور در دوران ریاست جمهوری خود را برترین عملکرد اقتصادی در طول تاریخ خوانده است. اقتصاد آمریکا یازدهمین سال متوالی رشد مثبت را جشن می گیرد که در طول تاریخ بی‌سابقه است.

متوسط رشد اقتصادی فصلی آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۱ درصد بوده است که بالاتیرن رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۶.۷ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۶۷ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۵۸ با منفی ۱۰ درصد بوده است.