۰ نفر

نگاهی به وضعیت اقتصاد ترکیه

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۵۷
کد خبر: 421181
نگاهی به وضعیت اقتصاد ترکیه

اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۹ رشد ۰.۹ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش آناتولی، مرکز آمار ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور سال گذشته را با ثبت رشد ۰.۹ درصدی به پایان رسانده است و حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته ۴.۲۸ تریلیون لیر ( ۷۷۵ میلیارد دلار) بوده است. در بین بخش های مختلف، بالاترین رشد مربوط به بخش کشاورزی با ۳.۳ درصد بوده است و بخش های خدمات و صنعت نیز به ترتیب رشد ۱.۵ درصدی و ۰.۲ درصدی را تجربه کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق اعلام این مرکز، سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۹ معادل ۹۱۲۷ دلار بوده است. هم چنین متوسط نرخ برابری دلار در مقابل لیر نیز ۵.۶۸ اعلام شده است.

بر مبنای فصلی نیز نرخ رشد اقتصاد ترکیه در سه ماهه پایانی سال، شش درصد اندازه گیری شده است. کمترین رشد مربوط به سرمایه گذاری ثابت با منفی ۰.۶ درصد بوده است.

طبق برنامه جدید اقتصاد ترکیه، این کشور باید به رشد پنج درصدی تا سه سال آینده دست پیدا کند.

هم چنین بانک مرکزی ترکیه نیز در گزارشی جداگانه اعلام کرد که ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ژانویه به ۱۰۲.۵ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۲.۹ درصد کمتر شده است. از این میزان، ۲۷.۵ میلیارد دلار از ذخایر به شکل طلا بوده است که در مقاسه با ماه قبل ۲.۴ درصد کمتر شده است.

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. سال گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۳۰ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

در ماه ژانویه ترکیه ۱۲.۳  میلیارد دلار از تعهدات ارزی خود را پرداخت کرده است که از این مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار اصل مبلغ وام و ۴.۸ میلیارد دلار نیز بهره وام‌های دریافت شده بوده است.