۰ نفر

اقتصاد انگلیس به طرز خطرناکی در معرض کرونا قرار دارد

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۶
کد خبر: 421160
اقتصاد انگلیس به طرز خطرناکی در معرض کرونا قرار دارد

موسسه مشاوره آکسفورد ایکانامیکس در انگلیس اعلام کرد این کشور همواره از تاثیر منفی بر گردشگری و اختلال در واردات از شرق آسیا ضربه خورده است و کاهش ارزش سهام راه دیگری است که انتشار این ویروس می‌تواند به اقتصاد انگلیس آسیب برساند.

به گزارش گاردین، با گسترش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر اروپا، آمریکا و مناطقی از آفریقا، ترس از آن در تمام سیستم مالی بین الملل احساس می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، تلاش های مقامات چین برای مهار شیوع این ویروس با شکست مواجه شده و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در هر چهار قاره ،حداقل شش کشور مواردی از ابتلا به این ویروس را گزارش داده اند.

 قیمت نفت برای اولین بار از تابستان 2017 به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کرده و بازار سهام با از دست دادن 5 تریلیون دلار، شاهد بدترین هفته خود بوده است. ارزش شرکت‌های حاضر در این بازار 11 درصد سقوط کرده است.

 کاهش ارزش سهام به پایین ترین حد از زمان بحران مالی 2008 باعث هجوم برای خرید سرمایه‌های ایمن مثل اوراق قرضه و طلا شده است. نرخ بهره اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به پایین ترین حد رسیده است.

 وسعت ترس ایجاد شده از مختل شدن اقتصاد جهان باعث پاسخ بانکهای مرکزی شده است. مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی پایین تر از حد انتظار خواهد بود که ضربه سختی به اقتصاد این کشور خواهد زد. وی اشاره کرد پایین آوردن نرخ بهره اقدام بعدی این بانک برای حمایت از تجارت و اطمینان مصرف کنندگان خواهد بود چون اگر اقتصاد جهان کند تر از اقتصاد انگلیس باشد، بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد ولی تاکید کرد اقتصاد انگلیس در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می برد.

 هنوز تاثیر شیوع ویروس بر تک‌تک اقتصادهای جهان مشخص نیست ولی اگر کارخانه های چین و ژاپن بسته شوند چه اتفاقی می افتد؟ بسته شدن کارخانه های چین عرضه قطعات صنعتی حیاتی به سایر دنیا را مختل خواهد کرد. ژاپن همین الان هم مدارس خود را تعطیل کرده و شاید دستور تعطیل شدن تجارت و کارخانه هایش را برای جلوگیری از گسترش این ویروس  بدهد.

 کارخانه های آلمان و سایر مناطق اروپا همین حالا هم از جنگ اقتصادی 18 ماهه بین چین و آمریکا ضربه خورده اند و مختل شدن عرضه محصولات ژاپن و چین  ضربه دیگری به آنها خواهد بود.

 اگر مصرف‌کنندگان از ترس ویروس کرونا در خیابان ها و مکان های خرید حاضر نشوند اقتصاد وارد رکود می شود. موسسه مشاوره آکسفورد ایکانامیکس در انگلیس اعلام کرد این کشور همواره از تاثیر منفی بر گردشگری و اختلال در واردات از شرق آسیا ضربه خورده است و کاهش ارزش سهام راه دیگری است که انتشار این ویروس می‌تواند به اقتصاد انگلیس آسیب برساند.

با مهار این ویروس، اقتصاد دوباره رونق می گیرد ولی با آمار ناامید کننده ای که در حال حاضر از تولیدات کارخانه‌ای در چین وجود دارد، احتمالاً بازارها قبل از رونق دوباره، سقوط بیشتری خواهند داشت.