۰ نفر

آیا کرونا المپیک را لغو می‌کند؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 421076
آیا کرونا المپیک را لغو می‌کند؟

بعد از تایید موارد جدید از ابتلا به کرونا در ژاپن، رقابت‌های داخلی فوتبال جی‌لیگ تا ماه آینده تعطیل شد و نگرانی از تاثیر گسترش این ویروس روی بازی‌های المپیک در حال افزایش است. عضو کمیته ارشد کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) گفت که لغو کامل بازی‌ها به جای تعویق یا جابه‌جایی، در صورتی که اثبات شود این بیماری خطرناک روی بازی‌ها که از 24 جولای آغاز می‌شود اثر می‌گذارد، در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دیک پوند، قهرمان سابق شنای کانادایی که از سال 1987 در IOC حضور داشته، تخمین زده است که یک پنجره سه ماهه و شاید یک یا دو ماهه برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت بازی‌های توکیو وجود خواهد داشت به این معنی که تصمیم‌گیری می‌تواند تا اواخر ماه مه به تعویق بیفتد. پوند به آسوشیتدپرس گفت: «من در این زمان و با اطلاعات فعلی می‌گویم افراد باید بپرسند که آیا در ژاپن کنترل کافی صورت می‌گیرد که بتوانیم از رفتن به توکیو اطمینان داشته باشیم یا خیر؟» با نزدیک‌ شدن بازی‌ها پوند گفت: «خیلی چیزها باید شروع شوند. شما باید شروع به تقویت امنیت، بهینه‌سازی غذای خود، دهکده المپیک و هتل‌ها کنید. افراد رسانه‌ای در آنجا هستند و استودیوهای خود را می‌سازند.» اگر IOC تصمیم بگیرد که بازی‌ها نمی‌توانند طبق برنامه‌‌ریزی‌ها در توکیو پیش بروند، احتمالا به دنبال لغو کلیه رویدادها هستید. سه مورد کرونا ویروس جدید روز سه‌شنبه در بین اعضای باشگاه ورزشی چیبا یکی از میزبانان رقابت‌های المپیک تایید شد. این شهر در شمال توکیو قرار است میزبان تکواندو، شمشیربازی، کشتی و موج‌سواری و چهار رویداد پارالمپیک باشد. همچنین جزیره هوکایدو، در شمال ژاپن با ۳۸ مورد ابتلا به کرونا، آلوده‌ترین منطقه در بیرون از توکیو اعلام شده است.

رویدادهای ورزشی در سراسر ژاپن به دلیل شیوع بیماری مدتی است که متوقف شده است. تمام فوتبال جی‌لیگ تا 15 مارس به تعویق افتاده است. این بزرگ‌ترین اختلال در بازی‌های حرفه‌ای در ژاپن از زمان وقوع زلزله و سونامی در سال 2011 است. همچنین تیم زیر 23 سال آفریقای جنوبی که به دلیل بازی دوستانه مقابل ژاپن در کیوتو حضور داشت روز پنجشنبه از این کشور خارج شد. ضمن اینکه تمرین 80000 نفر از داوطلبان المپیک که قرار بود 22 فوریه آغاز شود، حداقل دو ماه به تعویق افتاده است. علاوه بر ورزش حرفه‌ای مسابقات محلی زیادی مثل مسابقات بین مدارس و مسابقات هنرهای رزمی به تعویق افتاده یا لغو شده است. ماراتن توکیو که ابتدا قرار بود با حضور هزاران ورزشکار امروز برگزار شود، به شرکت چند صد ورزشکار محدود شد و 38000 ورزشکار از حضور در این رقابت انصراف دادند.

شیوع ویروسی که از دو ماه پیش در چین آغاز شده است، پیش از 80 هزار نفر را در سطح جهان آلوده کرده و بیش از 2700 نفر را کشته که اکثریت قریب به اتفاق آنها در چین است. اما این ویروس در کره جنوبی، خاورمیانه و اروپا جایگاهی به دست آورد و باعث شد ترس از بیماری همه‌گیر شود. خود ژاپن چهار مرگ را تاکنون گزارش کرده است. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپنی نظیر سونی و شرکت دارویی Takeda Pharmas و همچنین غول ارتباطی NTT به کارمندان خود گفته‌اند که در منزل کار کنند. بسیاری از مردم قصد داشتند کار خود را در ایام المپیک کاهش دهند تا فشارها بر حمل و نقل عمومی کاهش یابد، اما اکنون این کار را انجام می‌دهند تا از خطر آلودگی در قطارهای شلوغ توکیو جلوگیری شود.

کمیته برگزارکننده المپیک توکیو بودجه رسمی این بازی‌ها را 1.35 تریلیون ین معادل 12.2 میلیارد دلار تعیین کرده است، اما هیات حسابرسی ژاپن تخمین می‌زند هزینه واقعی این بازی‌ها به بیش از دو برابر خواهد رسید. المپیک‌های مدرن که شروعش به سال 1896 برمی‌گردد فقط در زمان جنگ لغو شده‌اند. المپیک در سال 1940 نیز که قرار بود در توکیو برگزار شود، به دلیل جنگ ژاپن با چین و جنگ جهانی دوم از دستور کار خارج شد. با این حال بازی‌های ریو در برزیل طبق برنامه‌ریزی در سال 2016 با وجود شیوع ویروس زیکا برگزار شد.

پوند در این زمینه موضع IOC را تکرار کرد که برای انجام هرگونه اقدامی به مشاوره با سازمان بهداشت جهانی، به عنوان یکی از نهادهای سازمان ملل متحد متکی است. پوند در مورد احتمال تعویق گفت: «شما فقط چیزی به اسم المپیک را جابه‌جا نمی‌کنید. این رویداد ابعاد بزرگ و گسترده‌ای دارد. قطعا چیزهای بسیار زیادی این بین وجود دارد. بسیاری از کشورها دخیل هستند و فصول مختلف رقابتی و ورزشی و قراردادهای تجاری و تلویزیونی را داریم. نمی‌توانیم به سادگی بگوییم اشکالی ندارد! مسابقات را در ماه اکتبر برگزار می‌کنیم.» پوند همچنین در مورد انتقال بازی‌ها به شهر دیگری نیز گفت: «این ماجرا بعید به نظر می‌رسد زیر تعداد کمی کشور در دنیا هستند که بتوانند در این فرصت کوتاه امکاناتی را فراهم کنند تا کار را به سرانجام برسانند.»

با این وجود مقامات ژاپنی از همان ابتدای شیوع ویروس در کشور چین در مورد احتمال لغو بازی‌های المپیک موضعی محتاطانه و البته منفی داشته‌اند. نخست‌وزیر ژاپن در اوایل فوریه اعلام کرده بود: « ما با همه از جمله کمیته بین‌المللی المپیک و سازمان بهداشت جهانی ارتباط نزدیکی داریم تا اقدامات لازم را انجام داده و جلوی گسترش ویروس را در المپیک بگیریم.» اما بعد از منتشر شدن مصاحبه پوند مقامات ارشد ژاپن نسبت به لغو المپیک واکنش رسمی اتخاذ کردند و یوشیهید سوگا سخنگوی دولت ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز چهارشنبه برگزار شد، اظهار داشت که المپیک طبق برنامه‌ریزی‌ها در ماه جولای برگزار می‌شود. سوگا گفت: «ما دوست داریم به‌طور پیوسته برای این رویداد آماده شویم. یکی از اقدامات ما ارایه اطلاعات به خارج از کشور در برابر شیوع ویروس است.» این عضو کابینه ژاپن همچنین در مورد نظرات پوند که فعلا در جایگاه نایب‌رییسی کمیته بین‌المللی المپیک حضور دارد نیز گفت: « با توجه به اظهارنظر این شخص، IOC پاسخ داد که این موضع رسمی آنها نیست و کمیته بین‌المللی المپیک اقدامات لازم را برای آماده‌سازی بازی‌ها طبق برنامه پیش می‌برد.» یکی از اقدامات ژاپن برای کنترل بیماری در این کشور تعطیلی تمام مدارس به مدت یک ماه بوده است. همچنین ژاپن طی چند روز اخیر از پیش‌نویس طرح ملی مبارزه با این بیماری رونمایی کرده است.