۰ نفر

یک ویروس و یک دنیا واکنش

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 421063
یک ویروس و یک دنیا واکنش

«خیابان‌های معمولا مملو از جمعیت میلان، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به‌طور ترسناکی خالی شده‌اند. قطب تجاری ایتالیا، شرکت‌های بزرگ از بانک‌ها گرفته تا شرکت مد جورجیو آرمانی به کارمندان‌شان گفته‌اند که از خانه کار کنند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این توصیف نشریه نیویورک تایمز از میلان در دوره شیوع کروناست؛ شیوعی که به صورت ناگهانی در منطقه شمالی ایتالیا یعنی لامباردی آغاز شد که میلان در مرکز آن قرار دارد. این نشریه در گزارشش آورده است که از زمان بحران مهاجران در سال 2015، شیوع کرونا را شاید بتوان بزرگ‌ترین بحرانی دانست که اروپا را درگیر خود کرده است. یک هفته از آغاز رسمی اعلام شیوع بیماری در این کشور می‌گذرد و حالا متخصصان سلامت به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا شیوع بیماری روزها قبل از بستری شدن اولین مبتلایان به این بیماری در ایتالیا آغاز شده بوده است. این کشور البته پس از مشخص شدن آغاز شیوع در بخش مالی‌اش خیلی سریع با ممنوعیت کار هرگونه ساختمان و مراکز تجمع عمومی واکنش نشان داد. تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز فرهنگی و مذهبی در ناحیه لامباردی تعطیل شدند. هر چند تمامی این تعطیلی‌ها سبب شده تا اقتصاد کند ایتالیا (به نسبت سایر کشورهای اروپایی) صدمه بخورد اما نیویورک تایمز می‌گوید که بنا بر اعلام دولت ایتالیا قرار است نحوه رفتارش در مورد شهرهای قرنطینه در قرنطینه این کشور، براساس بحران تغییر کند: «11 شهر در لامباردی تعطیل شده‌اند و دولت ایتالیا قول داده است که همان کمک‌هایی که پس از زلزله ارایه می‌دهد را شامل این شهرها کند، از جمله تعلیق پرداخت مالیات.»

در کره‌جنوبی، دولت اعلام کرده است که وضعیت این کشور به «لحظه‌های بحرانی» شیوع کرونا رسیده است. یک و نیم ماه پس از گزارش اولین مورد ابتلا به کرونا، تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری روز گذشته 549 نفر اعلام شد و حالا وزیر بهداشت این کشور رسما به شهروندان کره‌جنوبی اعلام کرده است: «لطفا در خانه بمانید و از بیرون رفتن خودداری کنید و میزان تماس‌تان با دیگران را به حداقل ممکن برسانید.» 20 ژانویه (30 دی ماه) اولین مورد ابتلا به کرونا در کره‌جنوبی اعلام شد اما با وجود تدابیر حفاظتی و سلامتی که این کشور برای جلوگیری از بروز بیماری درنظر گرفته بود، یک اتفاق سبب شد تا شیوع بیماری در این کشور از پیش‌بینی‌ها فراتر برود. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بسیاری از موارد جدید ابتلا به این ویروس به ارتباط‌شان با یک کلیسا برمی‌گردد: ‌«بالغ بر 476 مورد جدید ابتلا از شهر دائگو در شمال‌شرقی کشور هستند؛ موطن کلیسایی که در مرکز گسترش بیماری بود. مسوولان سلامت کره‌جنوبی از بیش از 210 هزار عضو و

65 هزار شاگرد این کلیسا که با موارد ابتلای اولیه این بیماری در تماس بوده‌اند، تست گرفته است. مواردی که آغازش به شرکت یک زن 61 ساله در مراسم مذهبی این کلیسا شروع شد که بعدتر آزمایش کرونای او مثبت شد. بیش از 88درصد اعضای این کلیسا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند حدود 3 هزار و 300 نفر از آنها علایمی همچون تب نشان داده‌اند.»

آغاز شیوع در ایتالیا زنگ خطر را برای کشورهای اروپایی به صدا درآورد و از هفته گذشته تاکنون، تعداد موارد ابتلا از کشورهای مختلف این قاره گزارش شده ‌است. حالا کشورهای مختلف بسته به میزان موارد گزارش شده و خطری که احساس می‌کنند، دست به پیاده کردن اقدامات پیشگیرانه زده‌اند. دولت فرانسه از روز گذشته تمامی اجتماعات بیش از 5 هزار نفر را ممنوع اعلام کرده است، در این کشور در روزهای گذشته 16 مورد جدید از بیماری به ثبت رسید. از سوی دیگر سوییس با 12 مورد تایید شده بیماری، از روز جمعه در مناطقی از جمله منطقه برن، ممنوعیت اجتماعات بیش از هزار نفر را اعمال کرده است.

رسیدن ویروس به آلمان کمی گیج‌کننده بود، زمانی که مسوولان سلامت در ایالت شمالی راین، اولین مورد ابتلا به کرونا را در این ایالت شناسایی کردند، حال بیمار چنان وخیم بود که نمی‌توانست برای ردیابی منشا آلودگی به آنها کمکی کند. بررسی‌های آنها تنها ختم به یافتن یک واقعیت نگران‌کننده بود؛ مرد بیمار نه به چین سفر کرده بود و نه به هیچ ‌یک از مناطق شیوع بیماری مانند ایتالیا و تا جایی که مشخص بود با هیچ فرد آلوده‌ای هم در تماس نبوده است. برنامه کنترل و پیشگیری در آلمان بلافاصله با همسر، خانواده و همکاران و تمامی افرادی که با آنها در تماس بودند، آغاز شد. بودن دو فرزند در این خانواده سبب شد تا مدرسه‌ها و مهدکودک‌های منطقه تا یک هفته تعطیل شوند. کشورهای مختلف خود را برای ورود و شیوع ویروس آماده می‌کنند. دیگر مشخص شده است که در موضوع گسترش کرونا بحث شیوع یافتن یا نیافتن وجود ندارد بلکه موضوع چگونگی کنترل و درمان آن در کشورهای مختلف است.